Článok pokračuje pod video reklamou
SPIŠSKÉ PODHRADIE. Kalvária pri Spišskej Kapitule nie je len unikátnym historickým územím, či pútnickým miestom, na pozadí ktorého sa vypína Spišský hrad, ale je aj miestom pre uvažovanie a meditáciu, kde môže človek zažiť dotyk tohto objavu, spojeného s udalosťami posledných dní života a smrti Ježiša Krista v Jeruzaleme.
Nádherná príroda a scenérie lokality svetového kultúrneho dedičstva UNESCO oslovia každého vnímavého človeka. Urbanisticko-architektonickú štúdiu religióznej krajiny Spišský Jeruzalem vydali v máji 2011.
Unikátne teritórium
V Spišskej Kapitule a neďalekej lokalite zvanej Pažica odborníci objavili unikátnu koncepciu teritória, ktoré pripomína staroveký Jeruzalem. Pôvodnú hypotézu krajinárov o existencii miestneho Jeruzalema potvrdili aj historici.
Veriacim v časoch, keď boli púte do Svätej zeme pre vojnu s Turkami problematické, mali umožniť čo najvernejšie prežiť krížovú cestu.
Podobná symbolická krajina sa nikde inde na Slovensku nenachádza. V Spišskej Kapitule a na Pažici skúmali v roku 2002 odborníci zo Slovenskej agentúry životného prostredia krajinný ráz regiónu.
Objav Spišského Jeruzalema treba pripísať Petrovi Jančurovi z Technickej univerzity zo Zvolena, ktorý prekryl mapu Jeruzalema s mapou kaplniek nachádzajúcich sa na Pažici.
Polohopis je aktuálny, ak pootočíme mapu stredovekého Jeruzalema o 90 stupňov proti smeru hodinových ručičiek a porovnáme s mapou nášho Jeruzalema.
Zdroj: TASR
Historické pozadie
„Historické pozadie Spišského Jeruzalema, alebo lepšie Kalvárie pri Spišskej Kapitule, sa začína v 17. stor. V r. 1647 do Spišskej Kapituly prichádzajú pôsobiť jezuiti – Spoločnosť Ježišova, rehoľníci, ktorí mali na Spiši pomáhať s rekatolizáciou. ich spiritualita sa dodnes spája predovšetkým s osobným zážitkom, prežitím emócie, plným uvedomením si rôznych náboženských a duchovných skutočností a súvislostí,“ vysvetľuje archivár Spišského biskupstva Vladimír Olejník.
Sú to práve jezuiti, ktorí usporadúvajú spolu so svojimi žiakmi už v prvých rokoch svojho pôsobenia v Spišskej Kapitule divadelné predstavenia, verejné dišputy, ale predovšetkým najrôznejšie duchovné podujatia, medzi ktoré neodmysliteľne patria aj mystériá a pašiové hry.
V dnešnom ponímaní by sme ich vnímali ako svojrázne – často až naturalistické – divadelné predstavenia, popisujúce Kristovo utrpenie, smrť a zmŕtvych-vstanie.
„Jezuiti preto vďačne prijali vznik novej kalvárie (sami ju nestavali, aj keď sa to predo-všetkým v médiách rado a často píše) ako prirodzeného javiska pre túto formu svojho pôsobenia a pastorácie širokých más okolitého obyvateľstva i svojich študentov,“ dopĺňa.
Druhý element vzniku kalvárie
Druhým elementom, ktorý zohral dôležitú úlohu pri vzniku kalvárie, bolo pôsobenie Jozefa Bernarda Zebrzydowskeho ako farára v Spišskom Podhradí, Spišských Vlachoch a Spišskej Novej Vsi v 50-tych rokoch 17. stor.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš