Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Povedie niekedy tunel popod Tatry až do Poľska?

Železničný tunel by mohol byť jedným z riešení problematickej dopravy.

Tatry. Opäť sa vážne hovorí o tuneli.Tatry. Opäť sa vážne hovorí o tuneli. (Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Pod Tatrami sa opäť rozprúdila diskusia na tému železničného tunela popod Tatry do Poľska. Ten by mohol byť jedným z riešení v súčasnosti problematickej dopravy.

„Podľa mňa neexistuje lepšie riešenie, pretože ak budeme rozširovať komunikácie, budovať diaľnice medzi Poľskom a Slovenskom, vždy to bude s dopadom na životné prostredie, toto riešenie však naň predstavuje minimálny dopad negatívnych vplyvov. Takéto prepojenie by výrazne pomohlo aj pri rozvoji cestovného ruchu,“ uviedol zástanca tunela Michal Sýkora, starosta Štrby a predseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

O možnosti vytvorenia tunelového spojenia medzi Zakopanym a Štrbským Plesom už napríklad diskutovali vo februári tohto roka slovenský prezident Andrej Kiska spolu s poľským prezidentom Andrzejom Dudom.

V Novej Lesnej sa tejto téme rovnako venovala nedávna konferencia s názvom Podzemné mosty, ktoré spájajú, s podtitulom Príležitosť pre Vysoké Tatry.

Príklady zo zahraničia

V zahraničí sa v minulosti podarilo zrealizovať viaceré projekty tohto druhu.

Príkladom je napríklad Gotthardský železničný tunel vo Švajčiarsku, ktorý bol otvorený v júni tohto roka. S dĺžkou 57 kilometrov je najdlhším tunelom na svete, rovnako bol označený aj za najhlbší tunel.

Na pozitívne príklady budovania niekoľkokilometrových tunelov v Alpách poukázal aj Štefan Bieľak, podpredseda Prešovského samosprávneho kraja a primátor Spišskej Belej.

Skryť Vypnúť reklamu

„Niekedy v minulosti to bolo nereálne, dnes je to realita. Je to veľká vízia, ktorá dnes možno znie málo pravdepodobne a málo realisticky, ale aj iné veci nám pred 20 až 30 rokmi zneli nereálne a dnes už sú realitou,“ uviedol na margo tunela popod Tatry.

O železničnom cezhraničnom tuneli, ktorý by mohol ešte viac spojiť Slovákov a Poliakov a posilniť rozvoj cezhraničného cestovného ruchu, sa hovorilo už aj v minulosti.

„Či je jeho vybudovanie v Tatrách vôbec možné, je otázkou mnohých diskusií. Vyvstáva tu mnoho otázok, z čoho by sa to napríklad financovalo, či je to reálne z hľadiska životného prostredia a ďalších dopadov,“ skonštatoval Bieľak, podľa ktorého je však doprava kľúčová a rovnako aj problém číslo jeden kdekoľvek.

„Téma je však na mieste, vznikla s nedoriešením verejnej dopravy v rámci regiónu Tatier,“ dodal, pričom pripomenul aj problematickú kamiónovú dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

Sýkora to vidí reálne

Budovanie tunela vidí starosta Štrby reálne.

„Ak sa takýto tunel podarilo vybudovať vo Švajčiarsku, kde je silná ochrana prírody, rovnako aj v Rakúsku a v Taliansku, myslím si, že na Slovensku nemôže mať odporcov. Ide o železničný tunel, ktorý v podstate nemôže nikomu škodiť,“ uviedol.

Podľa jeho slov má firma, ktorá takéto tunely realizuje v spomínaných krajinách, svoje zastúpenie na Slovensku.

„Myslím si, že sa to dá zvládnuť. Vybudovali viac ako 50-kilometrový tunel, my chceme realizovať len veľmi krátky tunel,“ dodal Sýkora, ktorý pripomenul možnosť získania finančnej podpory z európskych peňazí určených na nadnárodné projekty.

Tiež bude podľa neho ešte nevyhnutné nájsť správne miesto a správne umiestnenie staníc na oboch stranách slovensko-poľských hraníc.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 387
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 096
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 721
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 381
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 656
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 056
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 982
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

NAKA zadržala pod Tatrami podozrivých z korupcie, aj známe mená

Kauza sa má týkať reštitúcií pozemkov a úplatkov za ne.

Ilustračné foto.

Testovalo sa menej, na východe pribudlo vyše dvesto prípadov

Na Slovensku malo pozitívne testy 705 ľudí.

Ilustračné foto.
Dievča viedlo bicykel po priechode pre chodcov.

V tendri na stavbu D1 pri Prešove je dvanásť porušení zákona

Úrad pre verejné obstarávanie ukončil kontrolu.

Stavba napreduje.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude pravdepodobne dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
V čínskom meste Čching-tao otestovali za päť dní viac ako desať miliónov ľudí.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop