Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Okrášľovací spolok má víziu o tuneli popod Tatry

Cezhraničná železničná trať by mohla viesť z Popradu na trať Krakov – Nowy Sancz.

Dočkáme sa niekedy tunela cez tatry?Dočkáme sa niekedy tunela cez tatry? (Zdroj: tatryvysoke.cz)

TATRANSKÁ LOMNICA. Zatraktívnenie podtatranského regiónu, podporu cestovného ruchu, vyriešenie problému s nákladnou dopravou a zlepšenie spojenia medzi letiskami v Poprade a v poľskom Krakove.

Takéto prínosy by podľa občianskeho združenia Tatranský okrášľovací spolok mohol priniesť železničný tunel popod Tatry do Poľska, o ktorom sa v súčasnosti opätovne hovorí v podtatranskom regióne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Využiť by sa mohla existujúca trať z Popradu cez Kežmarok po Spišskú Belú, pokračovala by na Tatranskú Kotlinu, odtiaľ by viedla údolím Spišskej Magury smerom na Spišskú Starú Ves, poľskú Niedzicu a napájala by sa na rekonštruovanú trať Krakov – Nowy Sacz,“ predstavil náčrt železničného prepojenia Slovenska a Poľska Patrik Kolesár, riaditeľ tatranského spolku.

Skryť Vypnúť reklamu

Oblasti dopravy sa spolok venuje už takmer šesť rokov, okrem iného vytváral aj koncepciu skibusov v Tatrách, ktorú následne tri roky realizoval.

Hlási sa k odkazu Uhorského karpatského spolku (1873-1945), prvej turistickej organizácii v niekdajšom Uhorsku a na Slovensku, ktorá sa okrem iného pričinila k výstavbe Cesty slobody vo Vysokých Tatrách.

Prečítajte si tiež: Povedie niekedy tunel popod Tatry až do Poľska? Čítajte 

Začali komunikovať s Poliakmi

Tatranský okrášľovací spolok už na tému slovensko-poľskej železničnej trate začal komunikovať aj s poľským partnerom Pociag-autobus-góry. Aj vďaka iniciatíve tejto poľskej skupiny sa začalo so spomínanou rekonštrukciou trate Krakov – Nowy Sacz.

„Čas cestovania medzi týmito mestami sa skráti z 3,5 hodiny na 1,5 hodiny. Trať má viesť okolo Niedzického jazera. Tým pádom sme zvažovali alternatívy trasy na Slovensku, a prepojili sme tieto dve iniciatívy. Našli sme ideový zámer toho, kadiaľ by trasa mohla viesť,“ vysvetlil Kolesár.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jeho slov by vďaka novému prepojeniu mohla napríklad cesta z popradského letiska do centra Zakopaného vlakom trvať maximálne 90 minút.

„Najprv chceme nechať vypracovať dopravnú štúdiu. Železničná trasa by napríklad nemusela ísť stredom Tatranskej Kotliny, dalo by sa v nej odpojiť doprava a tam pokračovať popod zem, pričom by sme vyšli na druhej strane v údolí Magury. Možno by išlo o dvojkilometrový, či maximálne päťkilometrový tunel,“ opísal možnosť Kolesár, podľa ktorého však až geologické skúšky ukážu reálnu možnosť tohto návrhu.

Tunel by pomohol aj nákladnej doprave

Tunel by podľa Kolesára ponúkol aj riešenie pre nákladnú dopravu, stiahol by kamióny z ciest a odbremenil dediny, ktoré bojujú s tým, že cez ne prechádzajú všetky kamióny smerujúce do Poľska.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bolo by možné vytvoriť terminály na nákladnú dopravu, ktorá by tak nemusela ísť cez Tatry. Kamionisti s kamiónmi by mohli nastúpiť v Poprade na vlak a niekde v Krakove či v Novom Targu zísť z vlaku a pokračovať ďalej,“ uviedol.

Práve nákladná doprava by trati pomohla po ekonomickej stránke, bez nej by sa podľa neho tunel sám neuživil.

„V noci, keď sú prázdne trate, by bola trať využívaná pre nákladnú dopravu. Kamionisti by sa napríklad vedeli počas tohto času vyspať v kamióne a zároveň by tak nákladiaky nerušili obyvateľov. Počas dňa by zase trať patrila ľuďom a turistike, teda v tom čase by bola atraktívna pre ľudí a večer by trať zarábala peniaze,“ predstavil ďalšiu myšlienku Kolesár.

Lepší prístup na letisko

Ďalším prínosom tunelu by podľa spolku mohol byť aj lepší prístup na letisko v Krakove.

„Veľa našich ľudí by lietalo z Krakova, ktoré je medzinárodné letisko, ale nemajú sa tam ako dostať,“ pripomenul problém Kolesár. Na druhej strane by tunel podľa neho ešte viac zatraktívnil región Tatier pre Poliakov.

„Neradi cestujú autom, pretože musia prechádzať cez viaceré dediny, no majú radi intimitu slovenských hôr. Keďže Zakopané je preplnené, radi prichádzajú do Tatier. Vlak by pre nich znamenal komfortnejší a rýchlejší spôsob prepravy,“ myslí si riaditeľ spolku, pričom pripomína, že zatiaľ ide len o víziu.

Cieľom spolku je vytvoriť tím, ktorý by vypracoval štúdiu, a počkať si na výzvu v rámci cezhraničnej spolupráce, prostredníctvom ktorej by bolo možné zámer realizovať. Reálne by stavba trate spolu s tunelom mohla podľa neho trvať minimálne dvanásť rokov.

„Budeme však tvrdo proti tomu, aby akákoľvek alternatíva išla cez Tichú a Kôprovú dolinu, sú to pre nás doliny, ktoré by mali ostať nedotknuté,“ dodal.

Diskutovali o tom aj prezidenti

O možnosti vytvorenia tunelového spojenia medzi Zakopanym a Štrbským Plesom už napríklad diskutovali vo februári tohto roka slovenský prezident Andrej Kiska spolu s poľským prezidentom Andrzejom Dudom.

V Novej Lesnej sa tejto téme v novembri rovnako venovala konferencia s názvom Podzemné mosty, ktoré spájajú, s podtitulom Príležitosť pre Vysoké Tatry.

"Možnosť budovania železničného spojenia medzi Slovenskom a Poľskom v podobe tunela podporili aj predstavitelia viacerých samospráv pod Tatrami. V súvislosti s budovaním portálu tunelu nevidí zásadný problém ani Správa Tatranského národného parku, a to v prípade, ak by k tomu došlo v zastavanom území obce," uviedol riaditeľ Správy TANAPu Pavol Majko.

Prečítajte si tiež: Kiska: Rozpad Schengenu neodstráni príčinu migrácie Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  3. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  8. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  9. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  2. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  3. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  4. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  5. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 952
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 8 968
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 415
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 348
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 953
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 651
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 620
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 198
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 3 018
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 816

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Porekadlá a príslovia zo Súmračnej
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  3. Ján Marton: Čo vymyslí hlava dutá - zákon z dielne Vlčan - Karahuta.
  4. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  5. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  6. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  7. Anna Milanová: Dobrý deň...
  8. Filip Balint : Cesta do Holandska
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 120
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 260
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 756
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 579
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 002
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 592
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 199
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 874
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Uznesenie krajského súdu vidí veľa chýb.


3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo hovorí uznesenie Krajského súdu o vojne v polícii.


a 2 ďalší 43m

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Porekadlá a príslovia zo Súmračnej
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  3. Ján Marton: Čo vymyslí hlava dutá - zákon z dielne Vlčan - Karahuta.
  4. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  5. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  6. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  7. Anna Milanová: Dobrý deň...
  8. Filip Balint : Cesta do Holandska
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 120
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 260
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 756
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 579
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 002
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 592
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 199
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 874
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu