TATRANSKÁ LOMNICA. O pár desaťročí dozadu sa vrátila takmer štyridsiatka súčasných i bývalých tatranských lanovkárov, spoločne si v utorok večer na Skalnatom plese pripomenuli 75. výročie prevádzky lanovky na Lomnický štít.
Podľa náčelníka visutej lanovej dráhy Jána Šimoňáka mala jej výstavba v prvej polovici 20. storočia veľký význam.
„Najprv bola postavená Košicko-bohumínska železničná dráha do Popradu v roku 1871, následne na to bol sprevádzkovaný úsek medzi Studeným Potokom a Tatranskou Lomnicou v roku 1895, Tatranci sem potrebovali dotiahnuť ľudí, aby sa sem chodili rekreovať,“ uviedol.
Automaticky sa tak začala spomínať vízia výstavby lanovky. „Niekedy v 30. rokoch sa uvažovalo nad tým, kadiaľ lanová dráha pôjde. Hovorilo sa napríklad aj o Slavkovskom štíte či Gerlachovskom štíte, no nakoniec padlo rozhodnutie na Lomnický štít,“ dodal Šimoňák.
Extrémne náročná práca
So stavebnými prácami na lanovej dráhe sa začalo v roku 1936. Stavba lanovky v nadmorskej výške 2 634 metrov si vyžadovala manuálnu zručnosť i prácu v ťažkom horskom teréne.
Ľudí pracujúcich na budovaní vtedajšej svetovej rekordérky čakala náročná práca v extrémnych výškových rozdieloch iba za pomoci ťažných koní a s obyčajnou silou ľudských rúk.
„Napríklad bolo potrebné vyniesť hore prvé lano, aby tak bolo možné vytiahnuť všetky ostatné laná pre osobnú lanovku. Ťažné lano, ktoré malo priemer desať milimetrov a dĺžku dvoch kilometrov, na Lomnický štít vyniesla skupina tridsiatich ľudí, pričom lano niesli tak, že ho mali niekoľkokrát opásané okolo pása,“ opísal časy výstavby Šimoňák.
Viacerí nosiči sa mohli podľa jeho slov pochváliť aj dobrým zárobkom.
„Z dobových materiálov vieme, že sa im platili jedna až dve koruny, čo bolo na tú dobu dosť, no a zdatnejší nosiči to dokázali hore otočiť aj trikrát,“ dodal.

Spomína vnuk stavbyvedúceho
Historky z výstavby lanovej dráhy si uchováva aj Pavol Lohinský, vnuk stavbyvedúceho stavby.
„Narodil som sa až po jeho smrti, ale informácie mám od svojej babky, ktorá mi o výstavbe lanovky porozprávala viaceré zaujímavosti. Najzaujímavejšie bolo to, ako dedko niekoľkokrát sám vyšiel na Lomnický štít, v súčasnosti je to túra s vodcom. Ďalšou zaujímavosťou bolo to, ako sa skúšala lanovka, dedko vtedy cestoval na Lomnický štít na provizórnej doske,“ uviedol pre médiá.
Z pohľadu jeho babky to bola významná časť ich života. „Vždy si uvedomím spojitosť s touto lanovkou a našou rodinou, tá tu bude vždy,“ dodal.
Budove stanice hľadajú využitie
Visutá osobná lanovka kyvadlového typu vyšla po prvýkrát zo stanice Skalnaté pleso a prepravila verejnosť na najvyššie položenú stanicu na Lomnický štít pred 75 rokmi a bola nositeľkou niekoľkých prvenstiev.
„Ak berieme do úvahy celkovú dĺžku lanovky v jej oboch úsekoch, a teda Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso a Skalnaté pleso – Lomnický štít, tak v čase spustenia do prevádzky, 20. decembra 1941, mala s dĺžkou viac ako šesť kilometrov najdlhší medzipodperový úsek na svete a prekonávala najväčší výškový rozdiel s jedným prestupovaním spomedzi všetkých vtedajších lanoviek, čo je 1 715 metrov,“ zhrnula dobové fakty Zuzana Fabianová, hovorkyňa spoločnosti Tatry mountain resorts (TMR), a.s., ktorá je vlastníkom nevyužívanej budovy bývalej stanice lanovky od architekta Dušana Jurkoviča v Tatranskej Lomnici.
Spoločne s Tatranským okrášľovacím spolkom jej chcú nájsť nové využitie, pomôcť by mala plánovaná architektonická súťaž.

Akcie pre verejnosť
Zaspomínať si na dobový unikát z roku 1941 môže aj verejnosť, horské stredisko v Tatranskej Lomnici pripravilo päť večerných jázd na Skalnaté pleso.
Na návštevníkov čakajú komentované prehliadky, možnosť obzrieť si priestory starej strojovne, navádzacej stanice, velína, ako aj autentické fotografie v Galérii Encián, ktoré sa viažu k výstavbe lanovky v 30. a 40. rokoch minulého storočia.
Odhaľovať zákutia legendárnej lanovky a nazrieť do jej útrob bude môcť verejnosť každý štvrtok od 18:00 v termíne od 22. decembra do 19. januára budúceho roka.
V rámci večerov sa budú premietať úryvky z dokumentárneho filmu Príbeh jednej lanovky. Výťažok z podujatí bude v plnej výške venovaný na vyhlásenie a správu architektonickej súťaže o nové využitie pôvodnej budovy starej lanovky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš