Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
ROZHOVOR

Kežmarský Louis de Funès zasvätil život veteránom

Ivan Lučanský sa stará o expozíciu starých áut v múzeu.

Ivan Lučanský pri postavičke slávneho komika v kežmarskom múzeu.(Zdroj: Jana Pisarčíková)

Viac ako dva roky funguje na Kežmarskom hrade expozícia veteránov. Pod palcom ju má bývalý vojak IVAN LUČANSKÝ. Na stretnutia starých áut jazdí v Renaulte 8 a výlučne iba v policajnej uniforme, akú nosil aj Funès vo svojich slávnych filmoch. Nablýskaným starým autám sa venuje už viac ako dvadsať rokov.

Spomeniete si ešte na svoje začiatky, kedy táto vaša vášeň k autám nabrala na obrátkach?

„Osobne som vždy mal vzťah k modelom áut. Zbieral som matchboxy (pozn. red - malé modely áut) doteraz ich ešte mám. Mal som vždy v hlave takú myšlienku, že keď budem raz veľký, kúpim si také veľké auto. Veľký som bol, ale auto nebolo najprv kde umiestniť. Mojím prvým veteránom bolo hasičské auto Tatra 805, bolo vyradené z požiarnej zbrojnice v Stráňach pod Tatrami, bolo ho treba opraviť. Tak s týmto som začínal. Potom som sa stal členom veteránskeho klubu.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa nemýlim, bol to ešte vtedy popradský klub, ktorý sa neskôr rozdelil na viaceré, však? Ako ste sa dostali s veteránmi práve na hrad do Kežmarku?

„Vznikli tri kluby. Náš klub pôsobil v Matejovciach, zdedili sme múzeum v Mlynici, museli sme ale odtiaľ odísť. Bol to majetok cirkvi. Do dnešného dňa tam stále nič nie je. Hľadali sme možnosti ďalšieho umiestnenia áut, a tak sme sa dostali na hrad. Bolo to prvé múzeum takého typu, ktoré vzniklo na východnom Slovensku.“

Nie je asi jednoduché udržiavať takéto veterány pri živote?

„Autá musia byť v technickom stave, mať emisnú kontrolu každý rok, STK. Je ťažké niekedy sa k tomu dopracovať, pretože dnes akoby ľudia zabúdali, že tie autá boli naozaj vyrobené v 50. až 60. rokoch a všetko zodpovedalo niečomu inému. Predpisy sa stále vynovujú, ale nikto nepozerá na to, že vývoj ide dopredu, požiadavky sú také, ktoré splniť vôbec nevieme, ako napríklad VIN čísla. V 50. a 60. rokoch také niečo nebolo potrebné.“

Áno, ale máte tu aj autá, ktoré sú ešte z predvojnového obdobia. Ako je to v tomto prípade?

„Tieto staršie predvojnové autá ukazujú vývoj, históriu motorizmu, ako sa to spojazdňovalo a ako to funguje dnes. Sú postavené na historických značkách. Takzvané háčkové. U tých áut musí byť známa história. Nesmie to byť nejaký zlepenec. Musí zodpovedať historickej, časovej dobe, v ktorej bolo vyrobené. Prejsť komisiou, ktorá to posúdi a auto následne dostane na päť rokov historické značky. Najstarší kus, ktorý tu máme je z predvojnového obdobia. Takzvaný červený cililing z 33. roku, potom Citroën, ktorý bude ako nový doplnok, z roku 1926 a potom historická hasičská striekačka z roku 1929.“

V rámci Slovenska sa organizuje niekoľko zrazov veteránov. Chodíte alebo skôr jazdíte aj vy svoje skvosty na zrazy ukázať?

„Áno, je to všetko ale otázka dopravy. Staré autá treba doviezť na podvalníku, to zákonite samo už nikam nepôjde. Ja sa pohybujem s autami iba po východe. Predsa, ísť s takýmto autom 400 kilometrov v dnešnej premávke, je o život. Keď si vezmete iba to, že musíte ísť po diaľnici. Ja idem najviac 90-kou a to mám smrť v očiach, ďalšia vec, čo sa týka bŕzd, keď sa vám nalepí na zadok kamión a tlačí vás vpred a vy si idete tým svojím tempom 80... Na diaľnici jednoducho nemáte čo hľadať.“

Zberateľstvu alebo veteránizmu sa venujete už viac ako dvadsať rokov. V regióne ste sa ale najviac preslávili svojím Renaultom 8, na ktorom sa prevážal aj Louis de Funes vo svojich komédiách. Ako ste sa k nemu dostali?

„Tie autá sa predávali v šesťdesiatych rokoch v Tuzexe. Listovaním na internete som zistil, že existuje aj v policajnej úprave. Jeho pôvodný majiteľ ho kúpil v košickom Tuzexe. Odtiaľ to predal majiteľovi do Mlynčekov. Ten auto spojazdnil. Potom sa dostalo ku mne. Boli problémy s brzdami. Dal som ho dokopy.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 267
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 063
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 533
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 160
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 296
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 942
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 868
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 618
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 761
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 311

Téma: Veterány


Neprehliadnite tiež

Oceliari a internacionáli VSS zabávali na exhibícii

Z hry padlo desať gólov, čerešničkou boli penalty.

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop