Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 18. december, 2017 | Meniny má Sláva, Slávka
ROZHOVOR

Kežmarský Louis de Funès zasvätil život veteránom

Ivan Lučanský sa stará o expozíciu starých áut v múzeu.

Ivan Lučanský pri postavičke slávneho komika v kežmarskom múzeu.(Zdroj: Jana Pisarčíková)

Viac ako dva roky funguje na Kežmarskom hrade expozícia veteránov. Pod palcom ju má bývalý vojak IVAN LUČANSKÝ. Na stretnutia starých áut jazdí v Renaulte 8 a výlučne iba v policajnej uniforme, akú nosil aj Funès vo svojich slávnych filmoch. Nablýskaným starým autám sa venuje už viac ako dvadsať rokov.

Spomeniete si ešte na svoje začiatky, kedy táto vaša vášeň k autám nabrala na obrátkach?

„Osobne som vždy mal vzťah k modelom áut. Zbieral som matchboxy (pozn. red - malé modely áut) doteraz ich ešte mám. Mal som vždy v hlave takú myšlienku, že keď budem raz veľký, kúpim si také veľké auto. Veľký som bol, ale auto nebolo najprv kde umiestniť. Mojím prvým veteránom bolo hasičské auto Tatra 805, bolo vyradené z požiarnej zbrojnice v Stráňach pod Tatrami, bolo ho treba opraviť. Tak s týmto som začínal. Potom som sa stal členom veteránskeho klubu.“

Ak sa nemýlim, bol to ešte vtedy popradský klub, ktorý sa neskôr rozdelil na viaceré, však? Ako ste sa dostali s veteránmi práve na hrad do Kežmarku?

„Vznikli tri kluby. Náš klub pôsobil v Matejovciach, zdedili sme múzeum v Mlynici, museli sme ale odtiaľ odísť. Bol to majetok cirkvi. Do dnešného dňa tam stále nič nie je. Hľadali sme možnosti ďalšieho umiestnenia áut, a tak sme sa dostali na hrad. Bolo to prvé múzeum takého typu, ktoré vzniklo na východnom Slovensku.“

Nie je asi jednoduché udržiavať takéto veterány pri živote?

„Autá musia byť v technickom stave, mať emisnú kontrolu každý rok, STK. Je ťažké niekedy sa k tomu dopracovať, pretože dnes akoby ľudia zabúdali, že tie autá boli naozaj vyrobené v 50. až 60. rokoch a všetko zodpovedalo niečomu inému. Predpisy sa stále vynovujú, ale nikto nepozerá na to, že vývoj ide dopredu, požiadavky sú také, ktoré splniť vôbec nevieme, ako napríklad VIN čísla. V 50. a 60. rokoch také niečo nebolo potrebné.“

Áno, ale máte tu aj autá, ktoré sú ešte z predvojnového obdobia. Ako je to v tomto prípade?

„Tieto staršie predvojnové autá ukazujú vývoj, históriu motorizmu, ako sa to spojazdňovalo a ako to funguje dnes. Sú postavené na historických značkách. Takzvané háčkové. U tých áut musí byť známa história. Nesmie to byť nejaký zlepenec. Musí zodpovedať historickej, časovej dobe, v ktorej bolo vyrobené. Prejsť komisiou, ktorá to posúdi a auto následne dostane na päť rokov historické značky. Najstarší kus, ktorý tu máme je z predvojnového obdobia. Takzvaný červený cililing z 33. roku, potom Citroën, ktorý bude ako nový doplnok, z roku 1926 a potom historická hasičská striekačka z roku 1929.“

V rámci Slovenska sa organizuje niekoľko zrazov veteránov. Chodíte alebo skôr jazdíte aj vy svoje skvosty na zrazy ukázať?

„Áno, je to všetko ale otázka dopravy. Staré autá treba doviezť na podvalníku, to zákonite samo už nikam nepôjde. Ja sa pohybujem s autami iba po východe. Predsa, ísť s takýmto autom 400 kilometrov v dnešnej premávke, je o život. Keď si vezmete iba to, že musíte ísť po diaľnici. Ja idem najviac 90-kou a to mám smrť v očiach, ďalšia vec, čo sa týka bŕzd, keď sa vám nalepí na zadok kamión a tlačí vás vpred a vy si idete tým svojím tempom 80... Na diaľnici jednoducho nemáte čo hľadať.“

Zberateľstvu alebo veteránizmu sa venujete už viac ako dvadsať rokov. V regióne ste sa ale najviac preslávili svojím Renaultom 8, na ktorom sa prevážal aj Louis de Funes vo svojich komédiách. Ako ste sa k nemu dostali?

„Tie autá sa predávali v šesťdesiatych rokoch v Tuzexe. Listovaním na internete som zistil, že existuje aj v policajnej úprave. Jeho pôvodný majiteľ ho kúpil v košickom Tuzexe. Odtiaľ to predal majiteľovi do Mlynčekov. Ten auto spojazdnil. Potom sa dostalo ku mne. Boli problémy s brzdami. Dal som ho dokopy.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Veterány


Neprehliadnite tiež

Snina si vezme úver na opravu chodníkov a ciest

Poslanci schválili mestský rozpočet bez problémov, proti bol len jeden.

Povodňový stav na Zemplíne trvá, Latorica a Bodrog stúpajú

Na dvoch riekach trvá tretí stupeň povodňovej aktivity.

Nová košická štvrť môže pochovať ťažbu magnezitu. Poslanci sú za

Ťažobná firma: Došlo k hrubým porušeniam predpisov.

Firma na súdoch Lesy valcuje. Hrozí miliónovým odškodným

Nechcú dodať drevo, vidia nečisté konanie podnikateľa.

Len štyria odsúdení z košických väzníc budú sviatkovať doma

Šťastnejší sú v Prešove, tam dostane na Vianoce opušťák 59 väzňov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Učiteľka v škôlke mala žltačku a chodila do práce. Rodičia o tom nevedeli

V pondelok bude Miestny úrad vo Vajnoroch, ktorý je zriaďovateľom škôlky skúmať , prečo o žltačke neinformovala rodičov.

KOMENTÁRE

Horcruxy na ústavnom súde

Prezident výberom Mamojku, Laššákovej a Duriša trafil jednu z lepších kombinácií.

SVET

Hlavné centrum džihádistov? Je hneď za hranicou

Viedeň sa stala bránou radikálov, ktorí cestovali do Sýrie aj Iraku.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. TOP 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 862
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 090
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 040
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 028
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 120
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 108
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 085
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 960
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 844
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 677

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop