Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 18. október, 2017 | Meniny má Lukáš
ROZHOVOR

Kežmarský Louis de Funès zasvätil život veteránom

Ivan Lučanský sa stará o expozíciu starých áut v múzeu.

Ivan Lučanský pri postavičke slávneho komika v kežmarskom múzeu.(Zdroj: Jana Pisarčíková)

Viac ako dva roky funguje na Kežmarskom hrade expozícia veteránov. Pod palcom ju má bývalý vojak IVAN LUČANSKÝ. Na stretnutia starých áut jazdí v Renaulte 8 a výlučne iba v policajnej uniforme, akú nosil aj Funès vo svojich slávnych filmoch. Nablýskaným starým autám sa venuje už viac ako dvadsať rokov.

Spomeniete si ešte na svoje začiatky, kedy táto vaša vášeň k autám nabrala na obrátkach?

„Osobne som vždy mal vzťah k modelom áut. Zbieral som matchboxy (pozn. red - malé modely áut) doteraz ich ešte mám. Mal som vždy v hlave takú myšlienku, že keď budem raz veľký, kúpim si také veľké auto. Veľký som bol, ale auto nebolo najprv kde umiestniť. Mojím prvým veteránom bolo hasičské auto Tatra 805, bolo vyradené z požiarnej zbrojnice v Stráňach pod Tatrami, bolo ho treba opraviť. Tak s týmto som začínal. Potom som sa stal členom veteránskeho klubu.“

Ak sa nemýlim, bol to ešte vtedy popradský klub, ktorý sa neskôr rozdelil na viaceré, však? Ako ste sa dostali s veteránmi práve na hrad do Kežmarku?

„Vznikli tri kluby. Náš klub pôsobil v Matejovciach, zdedili sme múzeum v Mlynici, museli sme ale odtiaľ odísť. Bol to majetok cirkvi. Do dnešného dňa tam stále nič nie je. Hľadali sme možnosti ďalšieho umiestnenia áut, a tak sme sa dostali na hrad. Bolo to prvé múzeum takého typu, ktoré vzniklo na východnom Slovensku.“

Nie je asi jednoduché udržiavať takéto veterány pri živote?

„Autá musia byť v technickom stave, mať emisnú kontrolu každý rok, STK. Je ťažké niekedy sa k tomu dopracovať, pretože dnes akoby ľudia zabúdali, že tie autá boli naozaj vyrobené v 50. až 60. rokoch a všetko zodpovedalo niečomu inému. Predpisy sa stále vynovujú, ale nikto nepozerá na to, že vývoj ide dopredu, požiadavky sú také, ktoré splniť vôbec nevieme, ako napríklad VIN čísla. V 50. a 60. rokoch také niečo nebolo potrebné.“

Áno, ale máte tu aj autá, ktoré sú ešte z predvojnového obdobia. Ako je to v tomto prípade?

„Tieto staršie predvojnové autá ukazujú vývoj, históriu motorizmu, ako sa to spojazdňovalo a ako to funguje dnes. Sú postavené na historických značkách. Takzvané háčkové. U tých áut musí byť známa história. Nesmie to byť nejaký zlepenec. Musí zodpovedať historickej, časovej dobe, v ktorej bolo vyrobené. Prejsť komisiou, ktorá to posúdi a auto následne dostane na päť rokov historické značky. Najstarší kus, ktorý tu máme je z predvojnového obdobia. Takzvaný červený cililing z 33. roku, potom Citroën, ktorý bude ako nový doplnok, z roku 1926 a potom historická hasičská striekačka z roku 1929.“

V rámci Slovenska sa organizuje niekoľko zrazov veteránov. Chodíte alebo skôr jazdíte aj vy svoje skvosty na zrazy ukázať?

„Áno, je to všetko ale otázka dopravy. Staré autá treba doviezť na podvalníku, to zákonite samo už nikam nepôjde. Ja sa pohybujem s autami iba po východe. Predsa, ísť s takýmto autom 400 kilometrov v dnešnej premávke, je o život. Keď si vezmete iba to, že musíte ísť po diaľnici. Ja idem najviac 90-kou a to mám smrť v očiach, ďalšia vec, čo sa týka bŕzd, keď sa vám nalepí na zadok kamión a tlačí vás vpred a vy si idete tým svojím tempom 80... Na diaľnici jednoducho nemáte čo hľadať.“

Zberateľstvu alebo veteránizmu sa venujete už viac ako dvadsať rokov. V regióne ste sa ale najviac preslávili svojím Renaultom 8, na ktorom sa prevážal aj Louis de Funes vo svojich komédiách. Ako ste sa k nemu dostali?

„Tie autá sa predávali v šesťdesiatych rokoch v Tuzexe. Listovaním na internete som zistil, že existuje aj v policajnej úprave. Jeho pôvodný majiteľ ho kúpil v košickom Tuzexe. Odtiaľ to predal majiteľovi do Mlynčekov. Ten auto spojazdnil. Potom sa dostalo ku mne. Boli problémy s brzdami. Dal som ho dokopy.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Veterány


Neprehliadnite tiež

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Krátko po vzniku mala od mesta jednu zákazku za druhou. Zrazu akoby uťal.

Chudík a Majerský bojujú o voličov za šesťciferné sumy

Obom najviac prispejú ich materské strany.

Vospálek figuruje v piatich firmách. Priznal však len chabé zárobky

Prišiel o funkciu, Most mu pozastavil aj členstvo.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 300
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 157
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 222
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 856
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 919
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 494
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 903
  8. Splnený sen 1 803
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 603
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 338

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop