SPIŠ/PREŠOV/ZEMPLÍN. Parkovanie je témou, ktorá motá hlavy samosprávam.
Kým v niektorých mestách idú peniaze z parkovania do mestských kás, v iných na ňom budú zarábať súkromné firmy.
Michalovčanov nepresvedčila ani kopa hnoja a petícia o tom, aby parkoviská nespravovala súkromná firma EEI.
V Prešove i v Poprade sa hovorí o spoplatnení parkovacích miest. Porovnali sme situáciu s parkovaním v mestách v regiónoch.
PREŠOV
Parkovanie v Prešove je, podobne ako doprava, jeden z nikdy nekončiacich problémov. Nápor áut parkoviská v centre mesta nedokážu pokryť, je bežné, že autá z okolia parkujú v odľahlejších častiach mesta, kde je to zadarmo.
Víkendy bezplatne, od eura za hodinu po euro za deň
Prevádzkovateľom parkovania v Prešove je mestská spoločnosť Prešov Real. Zóna plateného parkovania je rozdelená na tri pásma – červené (vnútorný okruh), oranžové (stredný okruh), zelené (vonkajší okruh). Parkovanie v týchto zónach je spoplatnené od pondelka do piatka, v čase od 8.00 do 17.00 hod. Počas víkendov a sviatkov je odstavenie vozidla bezplatné. Zakúpiť si lístky je možné v priľahlých parkovacích automatoch, k dispozícii je ale i forma prostredníctvom SMS správ. V červenom pásme je pritom parkovací lístok za hodinu 1 euro, v pásme oranžovom je to za hodinu 70 centov a v zelenom pásme 35 centov za hodinu, pričom maximálna sadzba je tu 1 euro za deň. V modrom pásme je to 20 centov za hodinu.
Podarí sa rezidenčné parkovanie?
V Prešove je stále aktuálnou témou otázka rezidenčného parkovania, ktoré je stále súčasťou mnohých diskusií. Aj týmto spôsobom by mesto chcelo pomôcť svojim občanom, ktorí tu majú trvalé bydlisko, aby nemuseli parkovať ďaleko od svojho obydlia.
Rezidenčné parkovanie by malo garantovať Prešovčanom, aby na vyhradených parkoviskách v blízkosti bydliska mohli od 15.00 do 8.00 hod. parkovať len oni.
„Cieľom je poskytnúť obyvateľom bytových domov na sídliskách, ktorí sú vlastníkmi áut, aspoň jedno isté parkovacie miesto v blízkosti ich bydliska," vysvetlila na jednom zo svojich stretnutí s občanmi primátorka mesta Andrea Turčanová. Na rezidenčné karty by mali nárok obyvatelia s trvalým pobytom v zóne alebo obyvatelia s trvalým pobytom v inej časti Prešova, ktorí majú platný nájomný vzťah k bytu v danej zóne.
Cena karty by mala byť 1 euro a platilo by pravidlo jedna karta pre jedno vozidlo. Ak by domácnosť mala viac ako jedno auto, mohla by dostať ďalšiu kartu len v prípade kapacít.
Parkovacie miesta by mali pribúdať
Podľa informácií radnice je v plánoch výstavba 1 500 nových parkovacích miest. Aj tie by mali napomôcť plánom rezidenčného parkovania. Návštevy v týchto rezidenčných zónach by mali mať vyhradené parkovacie miesta za cenu 20 centov za hodinu, respektíve euro na deň. Toto rezidenčné parkovanie by mala kontrolovať mestská polícia.
V novembri minulého roka primátorka potvrdila, že o otázke parkovania sa bude diskutovať najmenej do marca tohto roku. Vtedy sa hovorilo o možnom termíne, kedy by mala byť politika parkovania v Prešove jasná, ako o júli 2017. Dovtedy prebehne určite ešte mnoho diskusií a nepochybne nebudú chýbať, ako dosiaľ, ani emócie.
POPRAD
V meste pod Tatrami pri príchode do centra zadarmo zaparkujete iba na jednom mestskom parkovisku a aj to iba na dve hodiny.
Popradčania nadávajú na to, že vždy, keď prídu do centra, musia uhrádzať parkovné, hoci si potrebujú iba niekam na chvíľu vybehnúť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš