Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena

Žlté bicykle sa po zime vrátili do ulíc Kežmarku

Na presun mestom je k dispozícii 18 bicyklov na 14 stanovištiach.

Zdieľané bicykle v uliciach Kežmarku.Zdieľané bicykle v uliciach Kežmarku. (Zdroj: SITA/Radoslav Maťaš)

KEŽMAROK. Po zime sa do ulíc mesta Kežmarok opäť vrátili žlté bicykle. Obyvatelia mesta si ich môžu požičiavať na presun mestom.

Občianske združenie Vlk, ktorý nikdy nespí, spustilo systém zdieľaných bicyklov vlani v polovici septembra.

„Počas jesene sme tento pilotný projekt mohli otestovať na menšej vzorke používateľov bicyklov. Keď napadol sneh, bicykle sme stiahli a teraz sme ich vrátili späť,“ povedal predseda združenia Dominik Jakub.

V súčasnosti majú Kežmarčania k dispozícii 18 bicyklov v rôznych častiach mesta na 14 stanovištiach.

Bicykle sa napríklad nachádzajú na sídliskách Juh II a Sever, pri okresnom úrade, radnici či hrade.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Najčastejšie si ich vlani zapožičiavali ľudia na sídliskách, presúvali sa na nich do centra mesta a späť. Chýba nám však ešte lepšie pokrytie severnej časti mesta, napríklad pri Tatraľane nemáme stanovište,“ uviedol Jakub.

Správca systému vie odsledovať pohyb bicykla, teda na aké stanovište sa s jeho užívateľom presunie.

Prečítajte si tiež: Privezie reklamná firma na východ stovky smart bicyklov? Čítajte 

Stretli sa aj s problémami

„Samozrejme, stretli sme sa aj s problémami, keď tí, ktorí si požičali bicykel a chceli ho vrátiť, napríklad nezmenili heslo, či zle založili bezpečnostný zámok. Nie sú to síce veľmi závažné veci, ale je to potrebné riešiť,“ povedal správca cyklodielne a vedúci tímu projektu Žlté bicykle Filip Bajtoš.

Podľa Jakuba je potrebné zlepšiť fungovanie systému a zvýšiť u ľudí pocit zodpovednosti za bicykle, ktoré si môžu požičiavať.

„Je dôležité, aby to nebolo len na dobrom slove, pretože potom sa to končí rôzne a ak niekto nedodržiava pravidlá, kazí to celý systém. Ak napríklad zablokuje nejaký bicykel, zaťažuje tým nás ako prevádzkovateľov, a obmedzuje ďalších rovnako používateľov,“ dodal.

Na začiatku celého projektu bola kampaň Druhá šanca starých bicyklov, počas ktorej sa združeniu podarilo vyzbierať od ľudí množstvo starších bicyklov, ako aj ďalšia, vďaka ktorej sa vyzbieralo cez 3-tisíc eur.

Financie združenie použilo na rozbehnutie projektu a priamo na komponenty a súčiastky na bicykle.

V súčasnosti sa združenie snaží získať ďalšie financie na tento projekt, do obehu by mohli ísť ďalšie dva bicykle, chýbajú však funkčné bezpečnostné zámky.

Aktivisti sa v tomto smere spoliehajú aj na mesto, ktoré podľa Jakuba prisľúbilo finančnú podporu na prevádzku systému.

Prečítajte si tiež: Kežmarčania jazdia po meste na zdieľaných žltých bicykloch Čítajte 

Aké sú výhody?

Bicykle určené na zdieľanie sú od ostatných bicyklov rozlíšené žltou farbou.

„Zdieľané bicykle majú množstvo výhod, jednou z nich je napríklad to, že človek nemusí riešiť defekt a podobne. Používateľ má bicykle k dispozícii po celom meste na označených stanovištiach, odkiaľ si môže bicykel požičať cez internetovú aplikáciu, následne si ho odomkne a môže sa na ňom zviezť tam, kam potrebuje. Na ďalšom stanovišti ho vráti,“ vysvetlil Jakub.

Bicykle sú uzamknuté bezpečnostnými zámkami na kód. Záujemca tak získa kód, ktorý použije pri otvorení zámku a nový kód, na ktorý ho hneď zmení a následne používa.

Fungovať malo aj požičiavanie bicyklov cez sms-ky, ako však kežmarský aktivista doplnil, v súčasnosti združeniu chýbajú financie na prevádzku sms brány.

„Aktuálne je táto možnosť nedostupná napriek tomu, že ľudia o ňu záujem majú, keďže nie všetci majú internet v mobile,“ povedal.

Jakub, ktorý sa spolu s ďalšími aktivistami z OZ Vlk, ktorý nikdy nespí, snaží rozbicyklovať Kežmarok, sa teší, že mesto sa aj tento rok zapojilo do súťaže Do práce na bicykli 2017.

Vlani sa do nej napríklad prihlásilo jedenásť tímov, zaregistrovali sa nielen zástupcovia mestského úradu, ale aj podnikateľské subjekty.

Štvrtý ročník celonárodnej súťaže sa uskutoční od 1. do 31. mája.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  2. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  3. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  4. Originálne ochranné rúško pre každého!
  5. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  6. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  7. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  8. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  9. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  10. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 29 164
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 27 501
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 653
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 549
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 18 493
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 16 484
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 15 697
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 068
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 139
  10. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 12 077

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Uzavretá osada v Žehre.

Právnika obstarali potichu. Župan Trnka pred rokom tvrdil, že také zarazil

Krajskí cestári stále nezverejňujú výzvy na zákazky s nízkou hodnotou.

Poverená šéfka Správy ciest KSK Zuzana Slivenská
Vedec Pavol Čekan.
Oasis Of The Seas je loď, na ktorej ostala východniarka v karanténe spolu s ďalšími približne 1300 zamestnancami.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop