POPRAD. Výsledky komplexnej kontroly zákazky rekonštrukcie sociálneho zázemia vo vestibule mestského úradu v Poprade, ktorá vyšla mesto na takmer 83-tisíc eur s DPH, ukázali viacero porušení zákona a nedostatkov.
V správe o vykonanej kontrole o nich informovala hlavná kontrolórka mesta Zita Kozlerová.
Výhrady má napríklad k verejnému obstarávaniu, k zmenám pôvodnej zmluvy a sumy, zákon bol podľa nej porušený napríklad pri obstaraní sušičov rúk.
Dokument je prístupný na internetovej stránke poprad.digitalnemesto.sk a predložený bude na štvrtkom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Hlavná kontrolórka sa zamerala na dodržiavanie platného znenia zákona o verejnom obstarávaní, kontrolu interných aktov riadenia, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri nakladaní s finančnými prostriedkami a majetkom mesta.

Prvé problémy už na začiatku
Podľa správy nastali problémy už pri predložení požiadavky na verejné obstarávanie.
Nesedelo ani porovnanie výkresovej časti navrhovaného pôdorysu a časti elektro so súhrnnou technickou správou a návrhom výkaz - výmer.
Kontrolórka poukázala na nedostatky, ako je nesprávny výpočet počtu priečkových tvárnic, chýbalo aj nacenenie dverí pre priestor matky s deťmi.

Prečo oslovili aj šiestu firmu?
Upozornila aj na zadanú požiadavku na prieskum z 10. júna minulého roku, obsahovala zoznam piatich firiem, ktoré referent oddelenia investičného rozvoja odporučil vyzvať na predloženie cenovej ponuky.
„Predložená dokumentácia ku kontrole obsahuje aj dokument, výpis z Obchodného registra SR víťaznej spoločnosti, na ktorom je rukou dopísané a podpísané s dátumom 30. jún 2016 „doplniť do požiadavky“,“ upozornila Kozlerová, podľa ktorej odpoveď, na základe čoho bola oslovená aj šiesta firma, nedostala.
Doplnenie ďalšej firmy ako záujemcu na podanie cenovej ponuky na základe písomného pokynu podľa správy v poriadku nie je.

Nepozdávala sa jej ani zmena v rozpočte
Kontrolórke sa nepozdávala ani zmena v rámci rozpočtu na zákazku.
„Hodnota stavby bola podľa spracovaného projektu vyčíslená na 72 286,75 eura. Vybraný bol dodávateľ, ktorý predložil cenovú ponuku vo výške 71 981,90 eura. Predpokladaná hodnota zákazky schválená v rozpočte bola 52 000 eur. Zodpovedného pracovníka sme požiadali o vyjadrenie, na základe akých skutočností došlo k odsúhlaseniu hodnoty stavby vo výške víťaznej cenovej ponuky, vyjadrenie nebolo doručené. Postup mesta považujeme za neštandardný, keď úprava rozpočtu bola vykonaná až na základe víťaznej cenovej ponuky,“ uviedla.
Nepozdávali sa jej ani niektoré sumy za tovary, ako napríklad za plastové okná.
„Jednotková cena dodaných plastových okien viacnásobne presahovala ceny zistené podľa internetových ponúk výrobcov a predajcov plastových okien, týka sa to aj demontáže, montáže a murárskych vysprávok okien,“ dodala Kozlerová, ktorá poukázala aj na oceňovanie prác naviac a tovarov, ktoré sa nenachádzali v pôvodnom výkaze - výmer
Uviedla tiež, že hoci zhotoviteľ nedodržal zmluvne dohodnuté podmienky v súvislosti s lehotou odovzdania staveniska, „kontrolovaný subjekt si neuplatnil zmluvné pokuty a sankcie“.
Čo na to mesto?
Ako už informovalo mesto, pôvodne mala minuloročná rekonštrukcia stáť zhruba 72-tisíc eur s DPH, sumu však nakoniec podľa samosprávy navýšili ďalšie práce, ktoré bolo potrebné zrealizovať, a s ktorými sa pôvodne nepočítalo.
„Išlo najmä o stavebno-konštrukčné práce, ako výmenu ležatej kanalizácie v suteréne, ktorá bola v havarijnom stave, úpravu dažďového zvodu a náhradu za nový, doplnenie vzduchotechniky, zmenu napojenia vykurovacích telies a niektoré úpravy v elektroinštalácii,“ informoval začiatkom roka komunikačný manažér mesta Poprad Marián Galajda.
Popradský primátor Jozef Švagerko (KDH) ešte vo februári uviedol, že bude osobne dbať na to, aby sa v prípade zistenia, že sa pri rekonštrukcii toaliet pochybilo, prijali opatrenia, aby sa takéto veci nestávali.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš