POPRAD. Air-Transport Europe (ATE) tvrdí, že Ján Rušin patril v spoločnosti k najskúsenejším pilotom, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.
ATE sa tak vyjadrila po tom, čo Letecký a námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy a výstavby SR zverejnil záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody vrtuľníka Bell 429 OM-ATR, ktorý sa zrútil 7. septembra 2016 v katastri obce Strelníky v okrese Banská Bystrica.
Hovoria o chybe pilota
Za tragickou nehodou vrtuľníka pri Strelníkoch bola aj chyba pilota ČítajteV záverečnej správe sa uvádza, že pilot po vzlete nedosiahol bezpečnú výšku nad okolitým terénom.
Okrem toho sa vrtuľník počas letu stretol s lesným porastom v klesavej zákrute v prízemnej výške.
Počas pádu zahynul 51-ročný pilot vrtuľníka Ján Rušin, ktorý nalietal viac ako 4649 hodín počas 15.066 letov.
Na vrtuľníku Bell 429 nalietal 17 hodín 48 minút, z toho jednu hodinu 53 minút v noci.
Pri nehode okrem pilota zahynula aj 46-ročná lekárka Patrícia Krajňáková, 32-ročný záchranár František Bartoš a 38-ročný pacient.
"Malá letová skúsenosť pilota na type vrtuľníka Bell 429 pri nočných letoch a súvisiaca zmena návykov získaných dlhoročnou praxou na vrtuľníku typu Agusta mohli viesť pri únave pilota po veľkej psychickej záťaži k jeho chybám v pilotáži. Pravdepodobná úľava po vzlete a nasadenie kurzu ľavotočivou zákrutou na trať sa stala dispozičným faktorom pre narušenie rutinnej činnosti posádky a premietli sa do ich ďalšej činnosti. Výsledkom boli pravdepodobne chyby v pilotáži, ktoré viedli k nevysvetliteľnej zmene režimu letu," uvádza sa v záverečnej správe.
Ako spolupôsobiacu príčinu pádu vrtuľníka vyšetrovacia komisia uviedla aj let v náročnom horskom terénne za špecifických podmienok, keďže išlo o astronomickú noc.
ATE: Patril medzi najskúsenejších
"Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429. Svojimi celkovými letovými skúsenosťami patril medzi najskúsenejších pilotov našej spoločnosti," uviedla hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková.
Aké sú odporúčania
Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov ČítajteV závere správy sú uverejnené aj opatrenia pre spoločnosť ATE.
Podľa odporúčaní má ATE zväčšiť rozmery pristávacích prevádzkových plôch Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v noci nad rozmery, ktoré požaduje Komisia EÚ nariadením 965 z roku 2012.
Druhým opatrením je dodatočný výcvik pilotov na riešenie mimoriadnych situácií v noci.
Výcvik by mali absolvovať v špecializovanom pracovisku a má byť zameraný na simuláciu zmien svetelných a poveternostných podmienok pri letoch bez okuliarov na nočné videnie a s nimi.
"Opatrenia, ktoré nám zo správy boli odporučené prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov. Naša spoločnosť prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných," uviedla Hopjaková.
Doplnila, že okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe, absolvujú piloti do konca roka i ďalší výcvik aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš