Korzár logo Korzár Spiš

Uplynul rok od pádu záchranárskeho vrtuľníka

Vyšetrovatelia hovoria aj o chybe pilota, spoločnosť za ním stojí.

V troskách vrtuľníka spoločnosti Air Transport Europe, ktorý sa zrútil pri Strelníkoch zahynuli štyria ľudia.V troskách vrtuľníka spoločnosti Air Transport Europe, ktorý sa zrútil pri Strelníkoch zahynuli štyria ľudia. (Zdroj: SITA)

POPRAD. Uplynul práve rok od tragického pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš spolu s pacientom, ktorému leteli na pomoc z Popradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov Čítajte 

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok. Boli to leteckí záchranári, ktorí prácu záchranárov nevnímali ako obetu, ale ako poslanie, ktoré musia napĺňať do posledných chvíľ. Za ich každodenné pracovné nasadenie, profesionalitu a úprimnú oddanosť im navždy patrí naša úcta a obrovská vďaka,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Air - Transport Europe Zuzana Hopjaková.

SkryťVypnúť reklamu

Tabuľa a preteky

Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch, na ich prácu si zaspomínali položením vencov a zapálením sviečok.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov Čítajte 

Spomienkou na týchto záchranárov, ako aj tých, ktorí zahynuli pri páde vrtuľníka v Slovenskom raji v roku 2015 je aj 15. ročník pretekov posádok rýchlej zdravotnej pomoci s názvom Rescue Lesnica 2017 – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB, ktorý sa vo štvrtok začína v Ždiari.

Záchranársky vrtuľník Bell 429 s poznávacou značkou OM-ATR z Popradu sa s trojčlennou posádkou a zranenou osobou zrútil 7. septembra večer krátko po vzlietnutí.

Správa hovorí aj o chybe pilota

Ako vyplýva zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR, môže za pád záchranárskeho vrtuľníka aj pilot.

SkryťVypnúť reklamu

Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.

Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra Čítajte 

„Fyziologické medze pilota pri vykonávanom lete počas tmy mohli mať vplyv na prevádzku v noci. Posádka počas klesania nevenovala pozornosť rádiovýškomeru, ktorý ju musel upozorňovať na približujúci sa terén pod ním,“ uvádza sa v správe.

K chybám pilota mohla podľa vyšetrovateľov viesť únava po veľkej psychickej záťaži, aj malá letová skúsenosť na danom type vrtuľníka v nočných letoch.

Kým celkovo nalietal viac ako 4 600 hodín a takmer 476 hodín v noci, na type Bell to bolo necelých 18 hodín a necelé dve hodiny pri nočných letoch.

„Komisii sa nepodarilo preukázať dôvod klesania vrtuľníka v hornatom teréne. Ak by pilot z neznámych príčin neklesal s vrtuľníkom a ostal na výške, ktorú dosiahol po vzlete zo zásahovej plochy a ďalej by nestúpal, neprišlo by k zrážke s terénom pri danom kurze letu a daný hornatý terén smerom k zdravotníckemu zariadeniu by preletel,“ uvádza sa v správe.

SkryťVypnúť reklamu

Kriminálny a expertízny ústav Policajného zboru SR naznačil, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.

Spoločnosť prijala opatrenia

Podľa Hopjakovej zobrala letecká spoločnosť záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody na vedomie, rešpektuje ju a v týchto dňoch ju dôkladne analyzuje.

„Opatrenia, ktoré nám zo správy odporúčali prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov,“ uviedla.

Spoločnosť podľa jej slov rovnako prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných opatrení.

„Okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe absolvujú naši piloti do konca roka 2017 aj ďalší výcvik vykonávaný aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii,“ informovala.

Za pilotom si stoja

Spoločnosť si za svojím bývalým kolegom, pilotom, stojí.

„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla Hopjaková.

Podľa spoločnosti patril 50-ročný Rušin so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 072
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 845
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 049
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 370
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 890
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 182
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 819
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 462
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 766
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 331
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 887
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 515
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 596
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 766
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 331
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 887
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 515
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 596
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu