Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Uplynul rok od pádu záchranárskeho vrtuľníka

Vyšetrovatelia hovoria aj o chybe pilota, spoločnosť za ním stojí.

V troskách vrtuľníka spoločnosti Air Transport Europe, ktorý sa zrútil pri Strelníkoch zahynuli štyria ľudia.(Zdroj: SITA)

POPRAD. Uplynul práve rok od tragického pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš spolu s pacientom, ktorému leteli na pomoc z Popradu.

Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok. Boli to leteckí záchranári, ktorí prácu záchranárov nevnímali ako obetu, ale ako poslanie, ktoré musia napĺňať do posledných chvíľ. Za ich každodenné pracovné nasadenie, profesionalitu a úprimnú oddanosť im navždy patrí naša úcta a obrovská vďaka,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Air - Transport Europe Zuzana Hopjaková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tabuľa a preteky

Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch, na ich prácu si zaspomínali položením vencov a zapálením sviečok.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Spomienkou na týchto záchranárov, ako aj tých, ktorí zahynuli pri páde vrtuľníka v Slovenskom raji v roku 2015 je aj 15. ročník pretekov posádok rýchlej zdravotnej pomoci s názvom Rescue Lesnica 2017 – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB, ktorý sa vo štvrtok začína v Ždiari.

Záchranársky vrtuľník Bell 429 s poznávacou značkou OM-ATR z Popradu sa s trojčlennou posádkou a zranenou osobou zrútil 7. septembra večer krátko po vzlietnutí.

Správa hovorí aj o chybe pilota

Ako vyplýva zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR, môže za pád záchranárskeho vrtuľníka aj pilot.

Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.

Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

„Fyziologické medze pilota pri vykonávanom lete počas tmy mohli mať vplyv na prevádzku v noci. Posádka počas klesania nevenovala pozornosť rádiovýškomeru, ktorý ju musel upozorňovať na približujúci sa terén pod ním,“ uvádza sa v správe.

K chybám pilota mohla podľa vyšetrovateľov viesť únava po veľkej psychickej záťaži, aj malá letová skúsenosť na danom type vrtuľníka v nočných letoch.

Kým celkovo nalietal viac ako 4 600 hodín a takmer 476 hodín v noci, na type Bell to bolo necelých 18 hodín a necelé dve hodiny pri nočných letoch.

„Komisii sa nepodarilo preukázať dôvod klesania vrtuľníka v hornatom teréne. Ak by pilot z neznámych príčin neklesal s vrtuľníkom a ostal na výške, ktorú dosiahol po vzlete zo zásahovej plochy a ďalej by nestúpal, neprišlo by k zrážke s terénom pri danom kurze letu a daný hornatý terén smerom k zdravotníckemu zariadeniu by preletel,“ uvádza sa v správe.

Kriminálny a expertízny ústav Policajného zboru SR naznačil, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.

Spoločnosť prijala opatrenia

Podľa Hopjakovej zobrala letecká spoločnosť záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody na vedomie, rešpektuje ju a v týchto dňoch ju dôkladne analyzuje.

„Opatrenia, ktoré nám zo správy odporúčali prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov,“ uviedla.

Spoločnosť podľa jej slov rovnako prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných opatrení.

„Okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe absolvujú naši piloti do konca roka 2017 aj ďalší výcvik vykonávaný aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii,“ informovala.

Za pilotom si stoja

Spoločnosť si za svojím bývalým kolegom, pilotom, stojí.

„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla Hopjaková.

Podľa spoločnosti patril 50-ročný Rušin so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 668
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 274
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 275
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 412
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 824
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 014
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 423
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 328
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 666

Neprehliadnite tiež

Video z internetu upozorňuje na závažné nehody v Košickom kraji

Zverejnená kompilácia dopĺňa alarmujúce štatistiky nehodovosti za prvý polrok.

Popri nedokončenom kúpalisku chodia Prešovčania vyše tri desaťročia

Radnica ho nedokončila, situáciu komplikuje súdny spor.

Na východe sa môžu vyskytnúť prívalové povodne

V sobotu na západnom Slovensku udrelo takmer 23-ticíc bleskov.

Pohľad Lenky Hanikovej

Niečo o tých, ktorí z Prešova odchádzajú

Aj keď sme radi, že sme doma, nie sme až tak úplne radi, že sme doma.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop