Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta

Uplynul rok od pádu záchranárskeho vrtuľníka

Vyšetrovatelia hovoria aj o chybe pilota, spoločnosť za ním stojí.

V troskách vrtuľníka spoločnosti Air Transport Europe, ktorý sa zrútil pri Strelníkoch zahynuli štyria ľudia.(Zdroj: SITA)

POPRAD. Uplynul práve rok od tragického pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš spolu s pacientom, ktorému leteli na pomoc z Popradu.

Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok. Boli to leteckí záchranári, ktorí prácu záchranárov nevnímali ako obetu, ale ako poslanie, ktoré musia napĺňať do posledných chvíľ. Za ich každodenné pracovné nasadenie, profesionalitu a úprimnú oddanosť im navždy patrí naša úcta a obrovská vďaka,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Air - Transport Europe Zuzana Hopjaková.

Tabuľa a preteky

Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch, na ich prácu si zaspomínali položením vencov a zapálením sviečok.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Spomienkou na týchto záchranárov, ako aj tých, ktorí zahynuli pri páde vrtuľníka v Slovenskom raji v roku 2015 je aj 15. ročník pretekov posádok rýchlej zdravotnej pomoci s názvom Rescue Lesnica 2017 – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB, ktorý sa vo štvrtok začína v Ždiari.

Záchranársky vrtuľník Bell 429 s poznávacou značkou OM-ATR z Popradu sa s trojčlennou posádkou a zranenou osobou zrútil 7. septembra večer krátko po vzlietnutí.

Správa hovorí aj o chybe pilota

Ako vyplýva zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR, môže za pád záchranárskeho vrtuľníka aj pilot.

Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.

Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

„Fyziologické medze pilota pri vykonávanom lete počas tmy mohli mať vplyv na prevádzku v noci. Posádka počas klesania nevenovala pozornosť rádiovýškomeru, ktorý ju musel upozorňovať na približujúci sa terén pod ním,“ uvádza sa v správe.

K chybám pilota mohla podľa vyšetrovateľov viesť únava po veľkej psychickej záťaži, aj malá letová skúsenosť na danom type vrtuľníka v nočných letoch.

Kým celkovo nalietal viac ako 4 600 hodín a takmer 476 hodín v noci, na type Bell to bolo necelých 18 hodín a necelé dve hodiny pri nočných letoch.

„Komisii sa nepodarilo preukázať dôvod klesania vrtuľníka v hornatom teréne. Ak by pilot z neznámych príčin neklesal s vrtuľníkom a ostal na výške, ktorú dosiahol po vzlete zo zásahovej plochy a ďalej by nestúpal, neprišlo by k zrážke s terénom pri danom kurze letu a daný hornatý terén smerom k zdravotníckemu zariadeniu by preletel,“ uvádza sa v správe.

Kriminálny a expertízny ústav Policajného zboru SR naznačil, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.

Spoločnosť prijala opatrenia

Podľa Hopjakovej zobrala letecká spoločnosť záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody na vedomie, rešpektuje ju a v týchto dňoch ju dôkladne analyzuje.

„Opatrenia, ktoré nám zo správy odporúčali prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov,“ uviedla.

Spoločnosť podľa jej slov rovnako prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných opatrení.

„Okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe absolvujú naši piloti do konca roka 2017 aj ďalší výcvik vykonávaný aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii,“ informovala.

Za pilotom si stoja

Spoločnosť si za svojím bývalým kolegom, pilotom, stojí.

„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla Hopjaková.

Podľa spoločnosti patril 50-ročný Rušin so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.

Neprehliadnite tiež

V obrazoch: Na košickej Hlavnej už stojí vianočný strom

Jedľa biela má 36 rokov a je vysoká 18 metrov.

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Mladíka zo Svinej obvinili zo znásilnenia imobilnej sestry

Pristihli ho priamo pri čine v rodinnom dome rodičov.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 438
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 448
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 260
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 106
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 874
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 664
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 642
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 239
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 026
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop