Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Uplynul rok od pádu záchranárskeho vrtuľníka

Vyšetrovatelia hovoria aj o chybe pilota, spoločnosť za ním stojí.

V troskách vrtuľníka spoločnosti Air Transport Europe, ktorý sa zrútil pri Strelníkoch zahynuli štyria ľudia.(Zdroj: SITA)

POPRAD. Uplynul práve rok od tragického pádu záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš spolu s pacientom, ktorému leteli na pomoc z Popradu.

Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok. Boli to leteckí záchranári, ktorí prácu záchranárov nevnímali ako obetu, ale ako poslanie, ktoré musia napĺňať do posledných chvíľ. Za ich každodenné pracovné nasadenie, profesionalitu a úprimnú oddanosť im navždy patrí naša úcta a obrovská vďaka,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Air - Transport Europe Zuzana Hopjaková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tabuľa a preteky

Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch, na ich prácu si zaspomínali položením vencov a zapálením sviečok.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Spomienkou na týchto záchranárov, ako aj tých, ktorí zahynuli pri páde vrtuľníka v Slovenskom raji v roku 2015 je aj 15. ročník pretekov posádok rýchlej zdravotnej pomoci s názvom Rescue Lesnica 2017 – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB, ktorý sa vo štvrtok začína v Ždiari.

Záchranársky vrtuľník Bell 429 s poznávacou značkou OM-ATR z Popradu sa s trojčlennou posádkou a zranenou osobou zrútil 7. septembra večer krátko po vzlietnutí.

Správa hovorí aj o chybe pilota

Ako vyplýva zo záverečnej správy vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR, môže za pád záchranárskeho vrtuľníka aj pilot.

Ten po vzlete nevystúpil do bezpečnej výšky a vrtuľník narazil do kmeňa vysokého stromu.

Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

„Fyziologické medze pilota pri vykonávanom lete počas tmy mohli mať vplyv na prevádzku v noci. Posádka počas klesania nevenovala pozornosť rádiovýškomeru, ktorý ju musel upozorňovať na približujúci sa terén pod ním,“ uvádza sa v správe.

K chybám pilota mohla podľa vyšetrovateľov viesť únava po veľkej psychickej záťaži, aj malá letová skúsenosť na danom type vrtuľníka v nočných letoch.

Kým celkovo nalietal viac ako 4 600 hodín a takmer 476 hodín v noci, na type Bell to bolo necelých 18 hodín a necelé dve hodiny pri nočných letoch.

„Komisii sa nepodarilo preukázať dôvod klesania vrtuľníka v hornatom teréne. Ak by pilot z neznámych príčin neklesal s vrtuľníkom a ostal na výške, ktorú dosiahol po vzlete zo zásahovej plochy a ďalej by nestúpal, neprišlo by k zrážke s terénom pri danom kurze letu a daný hornatý terén smerom k zdravotníckemu zariadeniu by preletel,“ uvádza sa v správe.

Kriminálny a expertízny ústav Policajného zboru SR naznačil, že technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas nej nebol príčinou vzniku leteckej udalosti.

Spoločnosť prijala opatrenia

Podľa Hopjakovej zobrala letecká spoločnosť záverečnú správu z vyšetrovania leteckej nehody na vedomie, rešpektuje ju a v týchto dňoch ju dôkladne analyzuje.

„Opatrenia, ktoré nám zo správy odporúčali prijať, zapracujeme v čo najkratšom možnom čase do našej prevádzky a postupov,“ uviedla.

Spoločnosť podľa jej slov rovnako prijala aj ďalšie vlastné opatrenia nad rámec odporúčaných opatrení.

„Okrem dodatočného výcviku pilotov v špecializovanom stredisku v Prahe absolvujú naši piloti do konca roka 2017 aj ďalší výcvik vykonávaný aj na letovom simulátore vrtuľníka Bell 429, ktorý sa nachádza v španielskej Valencii,“ informovala.

Za pilotom si stoja

Spoločnosť si za svojím bývalým kolegom, pilotom, stojí.

„Pilot Ján Rušin spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429,“ uviedla Hopjaková.

Podľa spoločnosti patril 50-ročný Rušin so svojimi letovým skúsenosťami medzi jej najskúsenejších pilotov, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 17 537
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 923
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 442
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 391
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 559
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 925
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 5 799
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 902

Neprehliadnite tiež

Vodohospodári si stavajú obslužné cesty. Podľa Košíc vlastne budujú cyklotrasy

Cyklisti sa dostanú popri Hornáde až na prah Aničky.

Nové pohotovosti fungujú tri mesiace, očakávané zmeny nepriniesli

Situáciu na centrálnych príjmoch preverí až chrípka a zimné úrazy.

Kauza Sečovce: Grátis advokát školy od nej dostal výpoveď

Nízky: Na súde ďalej zastupujem 122 zamestnancov a žiakov.

Tipy na dnes - štvrtok 18. októbra

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop