Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena

Zdieľané bicykle plánujú aj v Starej Ľubovni

V budúcom roku by sa v meste mali objaviť štyri stojany.

Stanovište zdieľaných žltých bicyklov počas oficiálneho predstavenia systému v Kežmarku.Stanovište zdieľaných žltých bicyklov počas oficiálneho predstavenia systému v Kežmarku. (Zdroj: SITA/Radoslav Maťaš )

STARÁ ĽUBOVŇA, KEŽMAROK. Už na budúci rok by mohol v Starej Ľubovni začať fungovať systém zdieľaných bicyklov, spustiť ho plánujú aktivisti v spolupráci s mestom.

„Je to v štádiu realizácie, systém máme premyslený, na jar by sme chceli osadiť stojany a v lete by sa už takéto požičiavanie bicyklov mohlo stať realitou,“ povedal Jozef Romaňák z občianskeho združenia Active Spiš, ktoré chce rozbicyklovať Starú Ľubovňu.

Projekt konzultovali so združením Vlk, ktorý nikdy nespí z Kežmarku, ktorému sa ešte vlani v niekdajšom kráľovskom meste podarilo rozbehnúť požičiavanie žltých bicyklov, momentálne je však pozastavené.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zo začiatku budú štyri

V Ľubovni plánujú na začiatok rozmiestniť štyri stojany, bicyklov by malo byť osem, nachádzať by sa mali na strategických miestach.

„Jeden by sme chceli umiestniť v blízkosti námestia, na pešej zóne, ďalší na sídlisku Západ a tiež pri autobusovej alebo vlakovej stanici. Uvažovali sme aj nad miestnym hradom, ale keďže je tam vysoké stúpanie, bolo by to náročné a dosť komplikované, málokto by tam vytiahol na mestskom bicykli,“ vysvetlil Romaňák.

Štvrtý stojan tak bude mať zrejme svoje miesto na sídlisku Východ.

V prípade veľkého záujmu plánuje združenie pridať viac stojanov s bicyklami.

Mesto poskytlo združeniu tisíc eur, polovica sumy je určená na stojany.

Chcú kúpiť nové bicykle

Kým v Kežmarku využívali v rámci systému zdieľaných žltých bicyklov staršie bicykle, ktoré si OZ Vlk, ktorý nikdy nespí vyzbieralo a opravilo v rámci kampane Druhá šanca starých bicyklov, v Ľubovni si chcú kúpiť nové.

„Nie je dobré, ak sa v tomto prípade využívajú staré bicykle, neponúkajú komfort pre používateľa a je s nimi spojená aj zložitejšia prevádzka,“ vysvetlil po predošlých skúsenostiach predseda kežmarského združenia Dominik Jakub.

Podarilo sa mu síce vyzbierať veľké množstvo starších bicyklov, ich oprava a údržba však bola náročná.

Aktivistom v Starej Ľubovni, ktorí s ním projekt konzultovali, tak odporučil radšej kúpiť nové.

„Spúšťať systém so starými bicyklami by bolo časovo a finančné náročnejšie, než v prípade kúpy nových. Rozhodli sme sa preto investovať do nových bicyklov, budú to klasické mestské bicykle. V skúšobnej prevádzke ich bude osem, združenie ich bude financovať z vlastných zdrojov. Ak sa osvedčia a systém bude fungovať, dokúpime ďalšie,“ doplnil Romaňák z OZ Active Spiš.

Stačí mať smartphone a bluetooth

Väčšina systémov požičiavania bicyklov na Slovensku funguje podľa Romaňáka na základe sms správ s kódom, prípadne cez internet.

„Vymysleli sme systém, pri ktorom nebude potrebné posielať sms alebo mať prístup na internet. Stačí mať smartphone a bluetooth, pomocou ktorého sa kladka na bicykli odomkne,“ prezradil.

Prečítajte si tiež: Žlté bicykle pozastavili, chcú stanoviť nové pravidlá Čítajte 



V budúcom roku by mohli opäť fungovať aj zdieľané žlté bicykle v Kežmarku.

Po necelom roku od spustenia ich OZ Vlk, ktorý nikdy nespí dočasne pozastavilo, chýbali mu dobrovoľníci, ktorí by zabezpečovali prevádzku bicyklov.

Združenie sa chce dohodnúť s mestom, cieľom je, aby mal zodpovednosť za tento systém manažér komunitného rozvoja, ide o novovytvorenú pozíciu.

Pre problémy so zneužívaním systému zo strany niektorých užívateľov združenie pripravilo zmenu pravidiel.

„Prevádzku zdieľaných žltých bicyklov sme vytvorili aj vďaka podpore verejnosti, preto sme ich prevádzkovali pre obyvateľov zadarmo. Avšak, čo je zadarmo, to si ľudia nevážia, a po problémoch s používateľmi, ktorí systém zneužívali a znemožňovali používanie tým, ktorí bicykle chceli používať regulárne a nám veľmi komplikovali prevádzku, sme pristúpili k zmene pravidiel,“ informoval ešte v júli Dominik Jakub.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  2. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  3. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  4. Originálne ochranné rúško pre každého!
  5. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  6. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  7. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  8. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  9. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  10. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 29 097
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 27 541
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 656
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 573
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 18 571
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 16 652
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 15 834
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 074
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 139
  10. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 12 044

Neprehliadnite tiež

Uzavretá osada v Žehre.

Právnika obstarali potichu. Župan Trnka pred rokom tvrdil, že také zarazil

Krajskí cestári stále nezverejňujú výzvy na zákazky s nízkou hodnotou.

Poverená šéfka Správy ciest KSK Zuzana Slivenská
Vedec Pavol Čekan.
Oasis Of The Seas je loď, na ktorej ostala východniarka v karanténe spolu s ďalšími približne 1300 zamestnancami.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop