Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
ROZHOVOR

Pltník z Dunajca: Baltické more nám pripomínajú mušle na klobúkoch

Od strednej školy trávil Ján Hubcej prázdniny iba na pltiach.

Ján Hubcej z Červeného Kláštora. Na pltiach brázdi Dunajec už tridsaťtri rokov.(Zdroj: Jana Pisarčíková)

JÁH HUBCEJ z Červeného Kláštora tridsaťtri rokov na nich brázdi Dunajec. Práci pltníka zasvätil svoj život a ako sám hovorí, keby ho tá práca nenapĺňala, nikdy by ju nerobil. Tiež tvrdí, že v Pieninách nenájdete pltníka, ktorí by sa v Dunajci nevykúpal.

Pán Hubcej, vy ste na pltiach prežili značnú časť svojho života. Na rieke Dunajec má ale pltníctvo veľmi dlhú históriu, ktorá sa ani zďaleka nezačala rozvážaním turistov. Viete priblížiť, ako to na Dunajci vyzeralo kedysi?

„Pltníctvo, ktoré tu je, existuje veľmi dlho. Plte tu, samozrejme, boli veľmi skoro, pretože mnísi z Červeného Kláštora ich používali na rybolov. Jeden alebo dva články boli spojené vedľa seba a jeden mních tam mal uložené rybárske potreby a tak lovili ryby na rieke. Plte od mníchov odkukali miestni Gorali a začali sa používať na prepravu tovaru. Prepravovali sa koža, meď víno, pretože tá cestná sieť nebola taká rozvinutá, ako je teraz. Bolo ľahšie sa plaviť s plťami a prepravovať plťami, ako po ceste. Rieka Dunajec je jediná na Slovensku, kde boli dva druhy pltníctva. Najprv klasické pltníctvo, kde sa prepravovali guľatina, drevo. Čakalo sa na jarné vody, uviazali sa plte a drevo sa plavilo. Bolo to drevo, ktoré sa narúbalo v okolitých lesoch v Pieninách a predávalo sa ako stavebné drevo. Neskôr sa predávala hlavne jedľa v klasických prístavoch ako drevo, ktoré sa používalo na výrobu rybárskych lodí.“

Viem, že v tom čase tá plavba trvala oveľa dlhšie ako dnes.

„Miestni Gorali, ktorí tu žili, sa plavili presne 980 kilometrov po rieke Dunajec. Niekedy tá plavba trvala tri týždne, niekedy až mesiac. Podľa výšky a stavu vody. Drevo predali a potom sa pešo vracali späť. Bol to jeden zo spôsobov obživy. Nám na to pltníctvo ostala už iba taká spomienka v našom goralskom kroji. Lem, ktorý máme na klobúkoch, je z pravých morských mušlí z Baltického mora. Mám ho na klobúku, mušle sú pribrúsené, aby lepšie držali.“

Čo všetko sa od tých čias v rámci pltníctva zmenilo?

„Dnes už sa, samozrejme, do Baltického mora neplavíme. Ani drevo sa už neplaví. Posledné plte s guľatinou boli na Dunajci ešte začiatkom 50. rokov. S rozvojom železničnej a cestnej dopravy pltníctvo stratilo svoj ekonomický význam. Plte, ktoré sa používajú v súčasnosti na Dunajci, ale majú tradíciu. Má už vyše 140 rokov.“

V koho hlave teda vznikla myšlienka využívať plte práve na prepravu turistov?

„História je dlhá 140 rokov, odkedy sa plavia plte. V Červenom Kláštore sú kúpele Smerdžonka. Dole po prúde Dunajca sú ďalšie kúpele. A práve ich majitelia dostali nápad, pre spestrenie pobytu svojich liečebných hostí vymysleli takú atrakciu, že poviažu päť tých pltí vedľa seba, naložia tam pacientov a prepravia ich cez Kaňon Pienin a spestria im program a tak sa vlastne začala plavba s turistami.“

Vy ste na pltiach strávili značnú časť svojho života. Byť pltníkom ale nie je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá, však?

„Práca pltníka je fyzicky namáhavá, ťažká robota, doslova je to drina. Či je to montovanie pltí dohromady, či nakladanie, ich skladanie. Všetko sa robí manuálne. Pltník musí byť fyzicky a manuálne zručný. A, samozrejme, je to práca, ktorá si vyžaduje odbornú spôsobilosť. Plavba na plti je o zodpovednosti. Máte dvanásť turistov, ste dvaja pltníci a máte za všetkých zodpovednosť. Ak je malá voda, na Dunajci je veľa kameňov, musíte sa vyhýbať, je iná trasa splavu ako pri veľkej vode. Je to náročná práca, pretože každú sekundu si uvedomujete, že máte za sebou ľudí a nie tovar.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54GT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54GT na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Neprehliadnite tiež

Okolo kontroverznej zámeny pozemkov s Tempusom je rušno

Mesto Košice nepustí verejnosť na pracovné rokovanie.

Manžela zabila jednou ranou nožom do srdca

Jednu vraždu si už odsedela. Súd neuznal verziu o nutnej obrane.

Dubček dostane ulicu na periférii Košíc

Vrcholového predstaviteľa Pražskej jari bude pripomínať názov ulice.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop