Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky

Letecká záchranná služba pod Tatrami si pripomína 30. výročie

Prvá etapa skúšobnej prevádzky sa začala v roku 1987.

(Zdroj: ATE)

POPRAD. Presne pred tridsiatimi rokmi odštartovala prvá etapa skúšobnej prevádzky leteckej záchrannej služby (LZS) v Poprade.

V rámci vtedajšieho Československa išlo po Prahe a Banskej Bystrici v poradí o tretie miesto so skúšobnou prevádzkou.

„Okresné mesto pod Vysokými Tatrami bolo zvolené pre potrebu riešiť systematicky leteckú záchranu v horských oblastiach severného Slovenska, najmä vo Vysokých Tatrách,“ uviedla v piatok hovorkyňa popradskej nemocnice Sylvia Galajda.

V spolupráci s horskou službou (HS) bolo v septembri 1987 vyškolených v Poprade desať lekárov, dobrovoľných členov HS, pre nasadenie pri leteckej záchrane, v októbri absolvovalo podobné školenie aj päť lekárov, nečlenov HS.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý zásah už o dva dni

Skúšobná prevádzka sa začala oficiálne 8. decembra 1987, už 10. decembra transportoval vrtuľník prvého pacienta v rámci sekundárneho prevozu z Popradu do Košíc.

„Zabezpečením skúšobnej prevádzky LZS v stredisku Poprad bol poverený Okresný ústav národného zdravia (OÚNZ) Poprad v úzkej spolupráci s Horskou službou Tatranského národného parku a Horskou službou Československého zväzu telesnej výchovy. Prevádzkovateľom vrtuľníka bol podnik pre leteckú činnosť Slovair Bratislava, s výnimkou troch týždňov v auguste 1988, keď LZS vykonával vrtuľník Leteckej správy Federálneho ministerstva vnútra. Vzhľadom na špecifické podmienky operačnej oblasti bol používaný vrtuľník Mi-8, ktorý umožnil vykonávanie záchranných akcií aj vo vysokohorskom teréne,“ pripomenula hovorkyňa. Základňou vrtuľníka bolo letisko Poprad-Tatry.

Skúšobná prevádzka sa realizovala v štyroch etapách v rokoch 1987 a 1988 a trvala spolu 166 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zaevidovaných bolo 108 výziev na zásah, z toho bolo realizovaných 83 letov. Prepravených bolo 37 postihnutých pri primárnych letoch, z toho 19 v kritickom stave a 62 pacientov pri sekundárnych letoch,“ informovala Galajda.

Cieľom sekundárnych transportov boli prevažne mestá Košice a Bratislava.

Vrtuľníky sú nenahraditeľné

Riadiacim centrom činnosti LZS bol počas skúšobnej prevádzky Centrálny dispečing Nemocnice s poliklinikou Poprad, o nasadení vrtuľníka rozhodovali priamo službukonajúci dispečeri.

Posádka vrtuľníka mala trvalé stanovište v priestoroch letiskovej budovy. Spolu s posádkou boli od rána od 8:00 do západu slnka, v lete do 19:00, v pohotovosti aj dvaja leteckí záchranári HS a lekár.

„Prvé štyri etapy skúšobnej prevádzky ukázali, že Poprad je vhodným miestom pre stredisko LZS, a že vrtuľník v horskom prostredí dokáže dosiahnuť postihnutého šesť až desaťkrát rýchlejšie ako pozemná záchrana,“ doplnila Galajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Od 15. mája 1989 tak LZS funguje nepretržite až do dnešných dní. Od roku 1992 ju prevádzkuje spoločnosť Air-Transport Europe.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  1. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  2. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  5. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  6. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  7. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  8. AURES Holdings sa vydáva na západ
  9. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  10. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 168
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 944
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 365
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 384
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 033
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 627
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 967
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 772
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 628
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smer sa o zmenu pokúšal cez pozmeňujúci návrh aj s amnestiou.

15. apr

Sputnik má Viktor Orbán na propagandu.

3 h
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

16. apr

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop