Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Letecká záchranná služba pod Tatrami si pripomína 30. výročie

Prvá etapa skúšobnej prevádzky sa začala v roku 1987.

(Zdroj: ATE)

POPRAD. Presne pred tridsiatimi rokmi odštartovala prvá etapa skúšobnej prevádzky leteckej záchrannej služby (LZS) v Poprade.

V rámci vtedajšieho Československa išlo po Prahe a Banskej Bystrici v poradí o tretie miesto so skúšobnou prevádzkou.

„Okresné mesto pod Vysokými Tatrami bolo zvolené pre potrebu riešiť systematicky leteckú záchranu v horských oblastiach severného Slovenska, najmä vo Vysokých Tatrách,“ uviedla v piatok hovorkyňa popradskej nemocnice Sylvia Galajda.

V spolupráci s horskou službou (HS) bolo v septembri 1987 vyškolených v Poprade desať lekárov, dobrovoľných členov HS, pre nasadenie pri leteckej záchrane, v októbri absolvovalo podobné školenie aj päť lekárov, nečlenov HS.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý zásah už o dva dni

Skúšobná prevádzka sa začala oficiálne 8. decembra 1987, už 10. decembra transportoval vrtuľník prvého pacienta v rámci sekundárneho prevozu z Popradu do Košíc.

„Zabezpečením skúšobnej prevádzky LZS v stredisku Poprad bol poverený Okresný ústav národného zdravia (OÚNZ) Poprad v úzkej spolupráci s Horskou službou Tatranského národného parku a Horskou službou Československého zväzu telesnej výchovy. Prevádzkovateľom vrtuľníka bol podnik pre leteckú činnosť Slovair Bratislava, s výnimkou troch týždňov v auguste 1988, keď LZS vykonával vrtuľník Leteckej správy Federálneho ministerstva vnútra. Vzhľadom na špecifické podmienky operačnej oblasti bol používaný vrtuľník Mi-8, ktorý umožnil vykonávanie záchranných akcií aj vo vysokohorskom teréne,“ pripomenula hovorkyňa. Základňou vrtuľníka bolo letisko Poprad-Tatry.

Skúšobná prevádzka sa realizovala v štyroch etapách v rokoch 1987 a 1988 a trvala spolu 166 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zaevidovaných bolo 108 výziev na zásah, z toho bolo realizovaných 83 letov. Prepravených bolo 37 postihnutých pri primárnych letoch, z toho 19 v kritickom stave a 62 pacientov pri sekundárnych letoch,“ informovala Galajda.

Cieľom sekundárnych transportov boli prevažne mestá Košice a Bratislava.

Vrtuľníky sú nenahraditeľné

Riadiacim centrom činnosti LZS bol počas skúšobnej prevádzky Centrálny dispečing Nemocnice s poliklinikou Poprad, o nasadení vrtuľníka rozhodovali priamo službukonajúci dispečeri.

Posádka vrtuľníka mala trvalé stanovište v priestoroch letiskovej budovy. Spolu s posádkou boli od rána od 8:00 do západu slnka, v lete do 19:00, v pohotovosti aj dvaja leteckí záchranári HS a lekár.

„Prvé štyri etapy skúšobnej prevádzky ukázali, že Poprad je vhodným miestom pre stredisko LZS, a že vrtuľník v horskom prostredí dokáže dosiahnuť postihnutého šesť až desaťkrát rýchlejšie ako pozemná záchrana,“ doplnila Galajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Od 15. mája 1989 tak LZS funguje nepretržite až do dnešných dní. Od roku 1992 ju prevádzkuje spoločnosť Air-Transport Europe.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Bývanie v meste predlžuje život
  6. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Aká je chémia vôní
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Aká je chémia vôní
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 026
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 18 087
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 657
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 037
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 426
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 255
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 872
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 589
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.
Pavol Jarčuška počas tlačovej konferencie k aktuálnej pandemickej situácii.
Miesto atentátu na jadrového vedca.
Mária Kolíková

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop