Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Pôvodná lanovka na Skalnaté pleso bola svetový unikát. Zvyšky chátrajú

Uplynie 80 rokov od začiatku jej prevádzky.

Schátrané pozostatky lanovky.Schátrané pozostatky lanovky.(Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Presne 80 rokov uplynie v piatok 22. decembra odkedy prvýkrát vyviezla lanovka návštevníkov z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso.

Viacero pamätníkov sa zhodlo, že táto kyvadlová lanová dráha bola svetovým unikátom.

Prečítajte si tiež: Nosiči a kone. Tak stavali lanovku na Lomnický štít Čítajte 

"Lanovka takéhoto rázu, takejto dĺžky a bez prestupu, nebola naprojektovaná nikde vo svete. Po lanách sa inde neprevážalo tak ďaleko, ako tu v Tatranskej Lomnici. Tá lanovka bola naozaj jedinečná, aj čo sa týka rýchlosti," uviedol Juraj Husovský, ktorý práve tu v 70. rokoch začínal kariéru lanovkára.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na energetické napájanie lanovky sa využívala bývalá vicinálna železnica a 6 000-voltové vedenie viedlo až na Skalnaté pleso.

Pri stavbe bolo potrebné najprv postaviť pomocné lanovky, a to zo stanice Štart na Skalnaté pleso a zo Skalnatého plesa na Lomnický štít.

Materiál pritom v začiatkoch vynášali nosiči na svojich pleciach.

Načítavám video...

Technické zaujímavosti

"Zaujímavé je, že na tomto prvom úseku bolo jedno nosné lano, dve ťažné a dve príťažné laná. Tie sa napínali na Štarte, takže tam vybudovali napínaciu komoru v hĺbke asi 15 až 20 metrov. Napínacie závažie s napínacími lanami na Štarte potom napínali nosné laná zakotvené v Tatranskej Lomnici a na Skalnatom plese. Táto lanovka bola vybavená všetkými druhmi oceľových lán," objasnil Husovký.

Podľa neho najzvláštnejším z nich bol tzv. Herkules, veľmi hrubé napínacie lano na Štarte, na ktorom bolo zavesené približne 20-tonové závažie.

Pri výstavbe diela bol použitý aj svetový patent, vyrovnávacie zariadenie na behúni vozňa, ktoré rozdeľovalo váhu a ťah lán, aby ťahali kabíny rovnako.

Načítavám video...

Vyberali si z viacerých štítov

V tom období pritom do úvahy prichádzalo niekoľko variantov, kde by nová lanovka na podporu turizmu vo Vysokých Tatrách mala vyrásť.

Prečítajte si tiež: Lanovka na Lomnický štít má už 75 rokov. Bola unikátom Čítajte 

"Už počas monarchie Uhorský karpatský a Maďarský turistický spolok mali niekoľko návrhov na výstavbu lanovky, napr. na Rysy, Gerlachovský či Slavkovský štít. Voľba na Lomnický štít nakoniec vyšla od medzivojnového riaditeľa štátnych kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraja Orzságha. Jeho brat bol vtedy krajinský prezident pre Slovenskú krajinu, takže mal styky na najvyšších miestach," priblížil históriu publicista Ivan Bohuš ml.

Vtedajšie ministerstvo železníc dalo v roku 1936 súhlas na prípravu technických prác a po vyhodnotení troch ponúk zadali stavbu firme František Vizner z Chrudimi.

Rozpočet na celú lanovku až po Lomnický štít bol 15 miliónov korún.

Zemné práce začali v Tatranskej Lomnici v máji 1936, vrátane prístupovej cesty pre nákladné autá na Štart, o rok a pol neskôr spustili na spodnom úseku lanovky prevádzku.

Pri stavbe staničných budov na Štarte i na Skalnatom plese sa veľa vecí v pôvodných projektoch muselo meniť.

"Pri výstavbe stanice Štart napríklad zistili, že je tam nestabilné podložie, tak museli robiť základy oveľa precíznejšie, ako sa predpokladalo a vybudovať pod tým veľkú betónovú dosku. Pri Enciáne sa investor rozhodol vybudovať reštauráciu a hotel s desiatimi izbami," doplnil Bohuš.

Načítavám video...

Fungovala do konca 90. rokov

Lanovka na spodnom úseku začala premávať 22. decembra 1937, pričom 19. decembra na prezentáciu pozvali novinárov, o dva dni neskôr prebehla kolaudácia a následne spustili prevádzku pre verejnosť.

Na lanovej dráhe vozili ľudí až do konca 90. rokov, kedy ju nahradila nová.

Prečítajte si tiež: Bývalá stanica lanovky v Tatrách chátra. Podarí sa vdýchnuť jej život? Čítajte 

"Súčasné lanovky už s tou starou nemajú, žiaľ, nič spoločné. Škoda je najmä toho technického diela, pretože deväť pôvodných podpier odpálili a zavreli tak dvere pred tým, že by sa to raz mohlo ako nejaký technický unikát obnoviť. Zachovali sa len pôvodné Jurkovičove budovy, niektoré z nich, žiaľ, tiež chátrajú," konštatoval Bohuš.

Husovský doplnil, že sa ešte zachovali nejaké kolesá, prvá podpera z Tatranskej Lomnice na Štart, vozne lanovky, behúne i nejaké motory a regulátory.

"Čo ma mrzí, že nejakí ľudia rozobrali náhradný prúdový zdroj. Tá lanovka dokázala byť vďaka nemu v prevádzke, aj keď nebola elektrina. Bol to náš záchranca, bol vlastne z nemeckej ponorky, dokázal poháňať lanovku a prevádzka naň bola v podstate lacnejšia ako dodávaná elektrina. Bol to krásny stroj," dodáva s nostalgiou Husovský.

Architektonické návrhy Dušana Jurkoviča, na základe ktorých postavili jednotlivé staničné budovy, boli aj podľa neho jednými z najvzácnejších častí celej stavby.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 711
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 863
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 175
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 11 985
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 928
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 621
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 089
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 640
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 7 357
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 086

Neprehliadnite tiež

Vlaňajšia módna prehliadka v Humennom.

Košičania čakajú na papierové parkovacie karty zbytočne. Nebudú

Magistrát ubezpečili, že kto za kartu zaplatil, hoci ju fyzicky nemá, pokutu nedostane.

Na Čiernomorskej ulici v Košiciach muž vyskočil z okna

Jeho telo bolo nájdené bez známok života.

Ilustračné foto.
Nemocnica Šaca.

Hlavné správy zo Sme.sk

Za vaňu dostal zlodej 11 eur.
Hlavná stanica v Bratislave.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

V Smere sa vedia aj odznámiť

Sledujeme ďalší príklad krízovej komunikácie Smeru.

Peter Tkačenko

Trnka zváži prerušenie funkcie, vyjadrí sa v najbližších dňoch

Na verejnosť sa dostala nahrávka Trnku s Kočnerom.

Dobroslav Trnka, bývalý generálny prokurátor a kamarát Mariana Kočnera z vojny.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop