Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír

Pôvodná lanovka na Skalnaté pleso bola svetový unikát. Zvyšky chátrajú

Uplynie 80 rokov od začiatku jej prevádzky.

Schátrané pozostatky lanovky.(Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Presne 80 rokov uplynie v piatok 22. decembra odkedy prvýkrát vyviezla lanovka návštevníkov z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso.

Viacero pamätníkov sa zhodlo, že táto kyvadlová lanová dráha bola svetovým unikátom.

Prečítajte si tiež: Nosiči a kone. Tak stavali lanovku na Lomnický štít

"Lanovka takéhoto rázu, takejto dĺžky a bez prestupu, nebola naprojektovaná nikde vo svete. Po lanách sa inde neprevážalo tak ďaleko, ako tu v Tatranskej Lomnici. Tá lanovka bola naozaj jedinečná, aj čo sa týka rýchlosti," uviedol Juraj Husovský, ktorý práve tu v 70. rokoch začínal kariéru lanovkára.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na energetické napájanie lanovky sa využívala bývalá vicinálna železnica a 6 000-voltové vedenie viedlo až na Skalnaté pleso.

Pri stavbe bolo potrebné najprv postaviť pomocné lanovky, a to zo stanice Štart na Skalnaté pleso a zo Skalnatého plesa na Lomnický štít.

Materiál pritom v začiatkoch vynášali nosiči na svojich pleciach.

Technické zaujímavosti

"Zaujímavé je, že na tomto prvom úseku bolo jedno nosné lano, dve ťažné a dve príťažné laná. Tie sa napínali na Štarte, takže tam vybudovali napínaciu komoru v hĺbke asi 15 až 20 metrov. Napínacie závažie s napínacími lanami na Štarte potom napínali nosné laná zakotvené v Tatranskej Lomnici a na Skalnatom plese. Táto lanovka bola vybavená všetkými druhmi oceľových lán," objasnil Husovký.

Podľa neho najzvláštnejším z nich bol tzv. Herkules, veľmi hrubé napínacie lano na Štarte, na ktorom bolo zavesené približne 20-tonové závažie.

Pri výstavbe diela bol použitý aj svetový patent, vyrovnávacie zariadenie na behúni vozňa, ktoré rozdeľovalo váhu a ťah lán, aby ťahali kabíny rovnako.

Vyberali si z viacerých štítov

V tom období pritom do úvahy prichádzalo niekoľko variantov, kde by nová lanovka na podporu turizmu vo Vysokých Tatrách mala vyrásť.

Prečítajte si tiež: Lanovka na Lomnický štít má už 75 rokov. Bola unikátom

"Už počas monarchie Uhorský karpatský a Maďarský turistický spolok mali niekoľko návrhov na výstavbu lanovky, napr. na Rysy, Gerlachovský či Slavkovský štít. Voľba na Lomnický štít nakoniec vyšla od medzivojnového riaditeľa štátnych kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraja Orzságha. Jeho brat bol vtedy krajinský prezident pre Slovenskú krajinu, takže mal styky na najvyšších miestach," priblížil históriu publicista Ivan Bohuš ml.

Vtedajšie ministerstvo železníc dalo v roku 1936 súhlas na prípravu technických prác a po vyhodnotení troch ponúk zadali stavbu firme František Vizner z Chrudimi.

Rozpočet na celú lanovku až po Lomnický štít bol 15 miliónov korún.

Zemné práce začali v Tatranskej Lomnici v máji 1936, vrátane prístupovej cesty pre nákladné autá na Štart, o rok a pol neskôr spustili na spodnom úseku lanovky prevádzku.

Pri stavbe staničných budov na Štarte i na Skalnatom plese sa veľa vecí v pôvodných projektoch muselo meniť.

"Pri výstavbe stanice Štart napríklad zistili, že je tam nestabilné podložie, tak museli robiť základy oveľa precíznejšie, ako sa predpokladalo a vybudovať pod tým veľkú betónovú dosku. Pri Enciáne sa investor rozhodol vybudovať reštauráciu a hotel s desiatimi izbami," doplnil Bohuš.

Fungovala do konca 90. rokov

Lanovka na spodnom úseku začala premávať 22. decembra 1937, pričom 19. decembra na prezentáciu pozvali novinárov, o dva dni neskôr prebehla kolaudácia a následne spustili prevádzku pre verejnosť.

Na lanovej dráhe vozili ľudí až do konca 90. rokov, kedy ju nahradila nová.

Prečítajte si tiež: Bývalá stanica lanovky v Tatrách chátra. Podarí sa vdýchnuť jej život?

"Súčasné lanovky už s tou starou nemajú, žiaľ, nič spoločné. Škoda je najmä toho technického diela, pretože deväť pôvodných podpier odpálili a zavreli tak dvere pred tým, že by sa to raz mohlo ako nejaký technický unikát obnoviť. Zachovali sa len pôvodné Jurkovičove budovy, niektoré z nich, žiaľ, tiež chátrajú," konštatoval Bohuš.

Husovský doplnil, že sa ešte zachovali nejaké kolesá, prvá podpera z Tatranskej Lomnice na Štart, vozne lanovky, behúne i nejaké motory a regulátory.

"Čo ma mrzí, že nejakí ľudia rozobrali náhradný prúdový zdroj. Tá lanovka dokázala byť vďaka nemu v prevádzke, aj keď nebola elektrina. Bol to náš záchranca, bol vlastne z nemeckej ponorky, dokázal poháňať lanovku a prevádzka naň bola v podstate lacnejšia ako dodávaná elektrina. Bol to krásny stroj," dodáva s nostalgiou Husovský.

Architektonické návrhy Dušana Jurkoviča, na základe ktorých postavili jednotlivé staničné budovy, boli aj podľa neho jednými z najvzácnejších častí celej stavby.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 12 576
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 577
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 904
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 846
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 737
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 441
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 671
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 858
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 444
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 022

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop