Korzár logo Korzár Spiš

Leteckí záchranári musia vyrážať do terénu čoraz častejšie

Najviac potrebovali ich pomoc ľudia so zlyhaním srdca a zranení pri nehodách.

(Zdroj: ate.sk)

POPRAD. Červeno-biele vrtuľníky leteckých záchranárov aj vlani nepretržite pomáhali ľuďom v tiesni.

V roku 2017 vzlietli spolu s prúdovými lietadlami upravenými do medicínskej verzie na pomoc 1 717 pacientom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, že počet primárnych zásahov v teréne každoročne stúpa, potvrdil aj vlaňajší nárast, informovala v stredu Zuzana Hopjaková, hovorkyňa Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) Air – Transport Europe.

Pri rôznych udalostiach priamo v teréne zasahovali záchranárske vrtuľníky 1 216-krát, zvyšné lety tvorili prevozy medzi nemocnicami.

SkryťVypnúť reklamu

Zlyhania srdca a dopravné nehody

„Najpočetnejšou skupinou ľudí, išlo o 37 percent, ktorí urgentne potrebovali pomoc leteckých záchranárov, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu. Druhým najčastejším dôvodom vyslania záchranárskych vrtuľníkov do terénu boli dopravné nehody (16,5 percenta), vrátane zrazených cyklistov a chodcov,“ konkretizovala Hopjaková.

Viac ako 10 percent podľa štatistík tvorili pacienti, ktorí po páde z výšky často s vážnym úrazom chrbtice potrebovali rýchly a šetrný transport vrtuľníkom do nemocnice.

V minulom roku bolo do nemocníc letecky prevezených 1 469 dospelých a 248 detských pacientov.

Spomedzi siedmich základní na celom Slovensku patrí medzi najvyťaženejšie Banská Bystrica (316 zásahov), Trenčín (265 zásahov) a Košice (260 zásahov).

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže podmienky pre letovú činnosť sú počas letných mesiacov najpriaznivejšie a dni najdlhšie, najviac práce mali leteckí záchranári tradične práve počas tohto obdobia. Naopak, najmenej zásahov bolo zaznamenaných počas zimných mesiacov,“ doplnila hovorkyňa.

Prevádzkovateľ leteckej záchrannej služby, spoločnosť Air – Transport Europe, investoval v minulom roku do kompletnej modernizácie svojho strediska v Žiline.

„Pre stredisko s volacím znakom Krištof 06 sme postavili novú budovu a zrekonštruovali pôvodný heliport. Verím, že táto investícia prinesie pre naše posádky lepšie a komfortnejšie zázemie pri výkone ich práce na zemi,“ zhodnotil riaditeľ VZZS Ján Kuboši.

Zasahujú aj v Olomouckom kraji

V roku 2017 rozšírila spoločnosť ATE svoju pôsobnosť v leteckej záchrannej službe aj za hranice Slovenskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe súťaže, ktorú vyhlásilo Ministerstvo zdravotníctva Českej republiky, funguje od začiatku minulého roka v stredisku Zdravotníckej záchrannej služby Olomouckého kraja.

Z tohto strediska vzlietol vrtuľník ATE vlani na pomoc 470 pacientom, v 404 prípadoch išlo o primárne lety do terénu.

Výcviky aj v zahraničí

Piloti spoločnosti ATE minulý rok absolvovali dva druhy výcvikov v zahraničí.

V špecializovanom Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe to bol kurz zameraný na zdokonalenie procesov vnímania a reakcií pilota pri vykonávaní nočných letov s použitím okuliarov nočného videnia.

Druhý výcvik, na ktorom sa podľa Hopjakovej zúčastnili piloti lietajúci na vrtuľníku Bell 429, sa konal v španielskej Valencii.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov Čítajte 

Spoločnosť ho avizovala ako jedno z vlastných opatrení po páde záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese v roku 2016, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky spolu s pacientom.

„Ide o najmodernejšie výcvikové centrum, ktoré bolo uvedené do prevádzky iba v roku 2017 a získalo všetky potrebné certifikáty schválenej vzdelávacej organizácie od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Letový simulátor verne zodpovedá skutočnému vybaveniu kabíny a v maximálnej miere sa približuje reálnym letovým podmienkam. Jeho prednosťou je možnosť precvičenia všetkých normálnych a núdzových postupov za všetkých poveternostných podmienok vo dne a v noci,“ uzavrel letový riaditeľ ATE Peter Dobrota.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 133
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 963
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 642
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 829
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 275
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu