Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Alweg bola šanca pre dopravu v Tatrách. Nakoniec sa stal politickou zbraňou

Unikátny systém nevybudovali.

Foto z 10. februára 1968. Poslucháči bratislavských vysokých škôl vyjadrili podporu výstavbe moderného dopravného nekonvenčného systému Alweg vo Vysokých Tatrách. Foto z 10. februára 1968. Poslucháči bratislavských vysokých škôl vyjadrili podporu výstavbe moderného dopravného nekonvenčného systému Alweg vo Vysokých Tatrách. (Zdroj: archív TASR)

VYSOKÉ TATRY. Pred 50 rokmi mali Vysoké Tatry jedinečnú možnosť natrvalo vyriešiť svoju zlú dopravnú situáciu.

Keď v máji 1967 v libanonskom Bejrúte Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) definitívne prisúdila organizáciu majstrovstiev sveta v klasických lyžiarskych disciplínach v roku 1970 Vysokým Tatrám, vzišla myšlienka vybudovať v Tatrách jednokoľajový dopravný systém Alweg.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nádej na unikátny dopravný systém v európskych podmienkach však 9. februára 1968 zmaril v Bratislave vtedajší minister dopravy Československej socialistickej republiky (ČSSR) Alois Indra.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcií bolo niekoľko

Tatry od konca 50. rokov minulého storočia nespĺňali požiadavky, ktoré by zodpovedali svetovému štandardu v cestovnom ruchu.

Prečítajte si tiež: Veľké nezrealizované projekty. Nie je Alweg ani metro Čítajte 

Chýbali ubytovacie kapacity a problémom bola aj preprava turistov z blízkeho Popradu.

Územie Vysokých Tatier dopravne obhospodarovala Tatranská elektrická železnica (TEŽ), ktorú uviedli do prevádzky v rokoch 1908-1912.

Zlú dopravnú situáciu si na začiatku 60. rokov 20. storočia uvedomovali aj pracovníci okresných a krajských národných výborov.

Rozpracovalo sa niekoľko dopravných štúdií, z ktorých jedna uvažovala aj o štvorprúdovej diaľnici popod tatranské končiare ako náhrada za zrušenú železničnú dopravu.

Iná štúdia hovorila o modernizácii TEŽ.

Ambiciózny projekt

V marci 1963 predložili projektanti Štátneho ústavu pre rajónové plánovanie Krajskému národnému výboru (KNV) v Košiciach nevídaný projekt.

SkryťVypnúť reklamu

V mnohom sa podobal systému Alweg. KNV dopravný projekt, ktorý spájal Poprad so Štrbou a Štrbským plesom schválil a dal na posúdenie Tatranskému národnému parku (TANAP) a Výskumnému ústavu dopravy v Žiline.

Obe inštitúcie vydali kladné hodnotenia, a tak sa projekt "slovenského Alwegu" ocitol na ministerstve dopravy, ktoré si vyžiadalo stanovisko od Štátneho ústavu dopravného projektovania.

To vydalo až po troch rokoch (1966) zamietavé stanovisko.

Prešlo niekoľko rokov a na Alweg sa pomaly zabúdalo.

Keď v roku 1967 v Bejrúte FIS definitívne prisúdilo organizáciu majstrovstiev sveta v roku 1970 Vysokým Tatrám, myšlienka opäť ožila a vzbudila nadšenie napriek celou republikou.

Vzápätí po oznámení tohto verdiktu zasadal aj Slovenský ústredný výbor Československého zväzu mládeže (SÚV ČSM), ktorý pod vplyvom eufórie rozhodol, aby sa výstavba Alwegu vo Vysokých Tatrách vyhlásila za stavbu mládeže.

SkryťVypnúť reklamu

Bol to vhodný moment na oživenie "budovateľských tradícií".

Aj predsedníctvo ČSM v Prahe reagovalo kladne na túto výzvu a Slovákom udelilo všetky právomoci pri organizácii a realizácii výstavby v Tatrách.

SÚV ČSM spustil prostredníctvom svojho tlačového orgánu, denníka Smena, k akcii rozsiahlu kampaň.

Popularita myšlienky rástla

Rozruch okolo Alwegu nastal v januári 1968, keď sa Alexander Dubček stal prvým tajomníkom Ústredného výboru Komunistickej strany Československa (ÚV KSČ).

V denníku Smena sa objavil článok, v ktorom predstavitelia ČSM pri Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Martine vyzývali zodpovedné orgány, aby prehodnotili odmietavé stanovisko k výstavbe Alwegu.

Redakcii novín bola adresovaná výzva na vyhlásenie národnej zbierky alebo lotérie.

Budúci lekári sa dočkali za svoju výzvu veľkej podpory zo strany obyvateľstva.

V televízii, rozhlase i novinách sa hovorilo o veľkom oduševnení Slovákov pre Alweg, ktoré sa zároveň prelínalo s obavami, aby bola prezentácia slovenských veľhôr pred svetom dôstojná.

Slováci verili v zdarný priebeh výstavby, keďže po výmene vedenia ÚV KSČ začala narastať dôvera a popularita jej členov.

Zbierka na Alweg

Veľmi rýchlo sa k Alwegu pridružil i nacionálny rozmer, keďže väčšina populácie Slovenska vnímala centrálne pražské orgány ako české.

V nedeľu 21. januára 1968 vyhlásil denník Smena oficiálnu zbierku na podporu výstavby dopravného systému Alweg.

V mestskej bratislavskej pobočke Štátnej banky československej sa založilo konto s číslom 905-3330 s názvom Smena-Alweg.

Od tohto momentu začali na účet pribúdať financie od jednotlivcov, organizácií i verejne činných osôb.

Začiatkom februára toho roku odohralo pre Alweg Slovenské národné divadlo (SND) tri divadelné predstavenia.

Argumenty federálneho ministerstva proti

Pražské ministerstvo dopravy i centrálne plánovacie organizácie však svoje odmietavé stanovisko k Alwegu z roku 1966 nechceli zmeniť. Presadzovali rekonštrukciu TEŽ.

Argumentovali tým, že Alweg je zatiaľ nevyskúšaný systém, na jeho výstavbu je potrebný dlhší čas ako dva roky a je oveľa drahší ako rekonštrukcia železnice.

Rozpočet na rekonštrukciu TEŽ bol vyčíslený na 599,58 milióna Kčs, výstavba Alwegu by si vyžiadala náklady 726,8 milióna Kčs, plus ďalších 67 miliónov Kčs na dovoz.

Slovenská verejnosť tento problém začala vnímať ako neochotu českej strany uvoľniť peniaze pre výstavbu modernej a potrebnej veci pre Vysoké Tatry.

Ako sa veci politizujú

Atmosféra sa vyhrotila natoľko, že sa začalo diskutovať o inom štátoprávnom usporiadaní, nakoľko slovenské orgány nedokázali rozhodovať o praktických záležitostiach na vlastnom teritóriu.

Občania sa začali dožadovať federácie. Z okruhu dobre informovaných predstaviteľov KSČ začali prenikať informácie, že "Alweg sa možno nepostaví, ale bude z toho federácia".

SÚV ČSM medzičasom rokoval s Generálnym riaditeľstvom Pozemných stavieb o otázkach stavby mládeže, ktorá mala trvať od 1. mája 1968 do 30. septembra 1970.

Verejná mienka proti neochote pražských úradníkov uvoľniť Slovákom prostriedky na výstavbu Alwegu sa vystupňovala natoľko, že dňa 9. februára 1968 musel do Bratislavy pricestovať minister dopravy Alois Indra, ktorý tlmočil rozhodnutie ministerstva uprednostniť rekonštrukciu TEŽ pred výstavbou Alwegu.

V aule bratislavskej Slovenskej vysokej školy technickej (SVŠT, dnes STU) sa zdvihla vlna nevôle, ministrov prejav bol prerušovaný nesúhlasným skandovaním vysokoškolákov.

Časť peňazí vrátili darcom

Projekt Alweg sa z dôvodu časovej i finančnej náročnosti napokon neuskutočnil.

Národná zbierka mala k 15. augustu 1968 na svojom konte 5 335 894 Kčs.

Časť prostriedkov sa vrátila naspäť darcom, za zvyšné prostriedky, ktorých zostalo viac ako 3,5 milióna Kčs sa postavila škola v obci Nemecká pri Banskej Bystrici, v ktorej obyvatelia boli masovo vyvraždení počas druhej svetovej vojny.

Školu vybudovalo vyše sedemtisíc mladých ľudí z celého Československa ako stavbu mládeže.

Zdroj: J. Jakubík, Zárodok občianskej spoločnosti na príklade hnutia Alweg, Historický ústav SAV 2010

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 924
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 16 630
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 518
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 928
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 849
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 108
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 451
  8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 1 567

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 961
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 574
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 328
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 329
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 105
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 845
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 968
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 822
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Haring zo Zásahového tímu pre medveďa hnedého - Sever

Tento rok evidujú osem útokov medveďa.


20 h
Ilustračné foto.

Slovensko už vydávanie víz obmedzilo.


18 h

Prišli aj prezidentka, premiér i ministri.


Korzár a 2 ďalší 5 h
Matia Lenická

České tradičné rodiny reformáciu v podobe legálnych registrovaných zväzkov prežili.


20 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 961
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 574
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 328
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 329
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 105
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 845
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 968
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 822
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu