Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra

Developeri opäť tlačia na projekt lanovky z Hrebienka na Skalnaté pleso

Projekt vyvolal nevôľu ochranárov i obyvateľov Vysokých Tatier.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR)

TATRANSKÁ LOMNICA. Spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR) vo štvrtok opäť prezentovala svoj návrh na výstavbu novej lanovky prepájajúcej Skalnaté pleso s Hrebienkom.

Urobila tak v Tatranskej Lomnici na medzinárodnom odbornom fóre Ekologická doprava - lepšia budúcnosť Tatier.

Investor, ktorý prevádzkuje viacero slovenských lyžiarskych stredísk, tvrdí, že spomínaný zámer by pomohol vyriešiť problém s dopravou vo veľhorách.

Nie všetky zainteresované strany s jeho tvrdeniami súhlasia.

"Záujem o Tatry sa oživil, rastie návštevnosť aj počet áut, avšak neprišli žiadne návrhy, ako vyriešiť dopravu. Aj na základe inšpirácie zo zahraničia sme prišli k tomu, že tieto dve strediská treba prepojiť, aby to bolo ekonomicky únosné. V tomto prípade sa ekonómia snúbi s ekológiou," uviedol predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý.

Odhad nákladov: 70 miliónov eur

Podľa výskumu, ktorý zrealizoval nezávislý Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, lanovkové prepojenie pomôže znížiť počet áut medzi oboma strediskami až o tisícku denne a zároveň aj tvorbu CO2 o 1,1 tony za deň.

Celková výška nákladov na vybudovanie takéhoto strediska aj s lanovkovým prepojením odhaduje TMR na približne 70 miliónov eur. Hlavatý predpokladá, že v prvej polovici tohto roka sa podarí zámer odovzdať na proces posúdenia vplyvov na životné prostredie.

Prepojovacia lanovka je podľa Hlavatého moderná technológia s minimálnym počtom stĺpov. Na celom úseku by boli len tri a nie je potrebné pod ňou robiť výrub stromov.

"Tatry sú len jedny a Slovensko má možnosť využiť ich prírodný potenciál, ľudia sem nechodia kvôli lanovkám, ale kvôli prírode a tá lanovka im len umožní, aby mali prírodu blízko. Veríme, že diskusia prebehne odborne, vezmú sa všetky fakty do úvahy, a že vláda naberie odvahu a vyrieši problém zonácie," dodal Hlavatý.

Nevôľa ochranárov

Projekt novej lanovky ale vyvolal nevôľu ochranárskych združení i obyvateľov Vysokých Tatier.

"Keď som sa dozvedel o tomto zámere, dvihlo ma to zo stoličky, pretože mňa veľmi mrzí, že niekto tvrdí, že lanovka vyrieši dopravu vo Vysokých Tatrách. Tento problém máme na stole, musíme ho riešiť, ale v dlhodobom horizonte a nie stavbou jednej lanovky. Tá nám prinesie 12-tisíc ľudí za hodinu na Skalnaté pleso a prinesie ďalšie obrovské parkoviská v intraviláne, kde je už aj tak nedostatok pozemkov. Na celej tejto konferencii ma mrzí, že tu nie je seriózna snaha o riešenie problému, je tu snaha o niečo iné," upozornil tatranský mestský poslanec Róbert Gálfy, ktorý je zásadne proti výstavbe lanovky.

Podľa neho sa nedá porovnávať podobné prepojenie stredísk napríklad v Alpách, ktoré sú nepomerne väčšie ako tie vo Vysokých Tatrách. Zároveň ani jedno z nich nie je v národnom parku.

"Vysoké Tatry sú jedinečné aj tým, že sú malé, jedno alpské údolie je veľké ako celé Vysoké Tatry. Tu je verejnosť zavádzaná a masírovaná niečím, čo nie je pravda. Samospráva nespí, do pol roka budeme mať na stole serióznu analýzu dopravy. Naznačím, že všetko smeruje k tomu, aby sa vytvorili záchytné parkoviská na hranici národného parku a z nich budú smerovať do stredísk elektrobusy," priblížil zámery radnice Gálfy. Jednou z hlavných úloh bude aj riešenie integrovanej dopravy.

Neverí prínosu k rozvoju turistiky

Poslanec nesúhlasí ani s tvrdením TMR, že nová lanovka by prispela k rozvoju oblasti v okolí Hrebienka. Práve tu chce spoločnosť vybudovať 12 kilometrov zjazdoviek.

"Sme v národnom parku a podľa toho by sme mali k problematike pristupovať. Stále tvrdím, že Starý Smokovec je uzol pre turistiku a nie pre lyžiarske strediská," upozornil. Dodal, že developeri sa stále budú snažiť dosiahnuť svoje, ide o to, ako k tomu pristúpi samospráva a iné dotknuté strany.

Podľa Hlavatého je najväčším problémom chýbajúca zonácia Tatranského národného parku (TANAP).

"Miesto toho, aby sme sa bavili pragmaticky a s argumentmi, sa bavíme emotívne a bez podkladov, pretože nie je vyriešené, ako majú Vysoké Tatry vyzerať," zdôraznil Hlavatý s tým, že sa to rieši už 12 rokov a bez reálneho výstupu sú všetky debaty absolútne nepodložené.

"My si počkáme na písomné podklady k tomuto zámeru, zatiaľ na stole nič nemáme. Čo však môžem povedať, že naše následné vyjadrenia budú podrobne zohľadňovať dopad a vplyv na biodiverzitu a životné prostredie v národnom parku," reagoval na projekt lanového prepojenia riaditeľ Správy TANAP Pavol Majko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 19 067
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 307
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 652
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 8 820
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 334
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 098
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 255
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 972
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 299
  10. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 2 819

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Z trezoru ukradol 8-tisíc eur, hrozí mu desaťročné väzenie

Zločin sa stal v obci Dravce v okrese Levoča.

ilustračné foto

Rok po vražde: Bojím sa, čo sa deje a čo bude nasledovať

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Protesty Za slušné Slovensko.

Finišujú na memorande. Umožní Košiciam prevziať parkomaty EEI

Mesto by vďaka tomu získalo plnú kontrolu nad plateným parkovaním.

Henrich Burdiga vedie za mesto rokovania s EEI o vyriešení parkovacej kauzy.
Vyhlásenie novinárov

Zabili nám kolegu. Nezabudli sme a nikam neodchádzame (vyhlásenie novinárov)

Pred rokom zavraždili nášho kolegu.

Martina Kušnírová a Ján Kuciak mali mať 5. mája svadbu.

Skladba Milión eur vznikla z hnevu po vražde Jána a Martiny

Edo Klena a Katka Knechtová predstavili jej novú verziu.

Katka Knechtová a Edo Klena.

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Nedovolíme, aby sa tu chránená vrstva udomácnila

Vražda sa nedá odstrániť ako trieska z prsta.

DOMOV

Rok po vražde: Bojím sa, čo sa deje a čo bude nasledovať

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Vyhlásenie novinárov

Zabili nám kolegu. Nezabudli sme a nikam neodchádzame (vyhlásenie novinárov)

Pred rokom zavraždili nášho kolegu.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop