Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 14. december, 2018 | Meniny má Branislava, Bronislava

Developeri opäť tlačia na projekt lanovky z Hrebienka na Skalnaté pleso

Projekt vyvolal nevôľu ochranárov i obyvateľov Vysokých Tatier.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

TATRANSKÁ LOMNICA. Spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR) vo štvrtok opäť prezentovala svoj návrh na výstavbu novej lanovky prepájajúcej Skalnaté pleso s Hrebienkom.

Urobila tak v Tatranskej Lomnici na medzinárodnom odbornom fóre Ekologická doprava - lepšia budúcnosť Tatier.

Investor, ktorý prevádzkuje viacero slovenských lyžiarskych stredísk, tvrdí, že spomínaný zámer by pomohol vyriešiť problém s dopravou vo veľhorách.

Nie všetky zainteresované strany s jeho tvrdeniami súhlasia.

"Záujem o Tatry sa oživil, rastie návštevnosť aj počet áut, avšak neprišli žiadne návrhy, ako vyriešiť dopravu. Aj na základe inšpirácie zo zahraničia sme prišli k tomu, že tieto dve strediská treba prepojiť, aby to bolo ekonomicky únosné. V tomto prípade sa ekonómia snúbi s ekológiou," uviedol predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý.

Odhad nákladov: 70 miliónov eur

Podľa výskumu, ktorý zrealizoval nezávislý Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, lanovkové prepojenie pomôže znížiť počet áut medzi oboma strediskami až o tisícku denne a zároveň aj tvorbu CO2 o 1,1 tony za deň.

Celková výška nákladov na vybudovanie takéhoto strediska aj s lanovkovým prepojením odhaduje TMR na približne 70 miliónov eur. Hlavatý predpokladá, že v prvej polovici tohto roka sa podarí zámer odovzdať na proces posúdenia vplyvov na životné prostredie.

Prepojovacia lanovka je podľa Hlavatého moderná technológia s minimálnym počtom stĺpov. Na celom úseku by boli len tri a nie je potrebné pod ňou robiť výrub stromov.

"Tatry sú len jedny a Slovensko má možnosť využiť ich prírodný potenciál, ľudia sem nechodia kvôli lanovkám, ale kvôli prírode a tá lanovka im len umožní, aby mali prírodu blízko. Veríme, že diskusia prebehne odborne, vezmú sa všetky fakty do úvahy, a že vláda naberie odvahu a vyrieši problém zonácie," dodal Hlavatý.

Nevôľa ochranárov

Projekt novej lanovky ale vyvolal nevôľu ochranárskych združení i obyvateľov Vysokých Tatier.

"Keď som sa dozvedel o tomto zámere, dvihlo ma to zo stoličky, pretože mňa veľmi mrzí, že niekto tvrdí, že lanovka vyrieši dopravu vo Vysokých Tatrách. Tento problém máme na stole, musíme ho riešiť, ale v dlhodobom horizonte a nie stavbou jednej lanovky. Tá nám prinesie 12-tisíc ľudí za hodinu na Skalnaté pleso a prinesie ďalšie obrovské parkoviská v intraviláne, kde je už aj tak nedostatok pozemkov. Na celej tejto konferencii ma mrzí, že tu nie je seriózna snaha o riešenie problému, je tu snaha o niečo iné," upozornil tatranský mestský poslanec Róbert Gálfy, ktorý je zásadne proti výstavbe lanovky.

Podľa neho sa nedá porovnávať podobné prepojenie stredísk napríklad v Alpách, ktoré sú nepomerne väčšie ako tie vo Vysokých Tatrách. Zároveň ani jedno z nich nie je v národnom parku.

"Vysoké Tatry sú jedinečné aj tým, že sú malé, jedno alpské údolie je veľké ako celé Vysoké Tatry. Tu je verejnosť zavádzaná a masírovaná niečím, čo nie je pravda. Samospráva nespí, do pol roka budeme mať na stole serióznu analýzu dopravy. Naznačím, že všetko smeruje k tomu, aby sa vytvorili záchytné parkoviská na hranici národného parku a z nich budú smerovať do stredísk elektrobusy," priblížil zámery radnice Gálfy. Jednou z hlavných úloh bude aj riešenie integrovanej dopravy.

Neverí prínosu k rozvoju turistiky

Poslanec nesúhlasí ani s tvrdením TMR, že nová lanovka by prispela k rozvoju oblasti v okolí Hrebienka. Práve tu chce spoločnosť vybudovať 12 kilometrov zjazdoviek.

"Sme v národnom parku a podľa toho by sme mali k problematike pristupovať. Stále tvrdím, že Starý Smokovec je uzol pre turistiku a nie pre lyžiarske strediská," upozornil. Dodal, že developeri sa stále budú snažiť dosiahnuť svoje, ide o to, ako k tomu pristúpi samospráva a iné dotknuté strany.

Podľa Hlavatého je najväčším problémom chýbajúca zonácia Tatranského národného parku (TANAP).

"Miesto toho, aby sme sa bavili pragmaticky a s argumentmi, sa bavíme emotívne a bez podkladov, pretože nie je vyriešené, ako majú Vysoké Tatry vyzerať," zdôraznil Hlavatý s tým, že sa to rieši už 12 rokov a bez reálneho výstupu sú všetky debaty absolútne nepodložené.

"My si počkáme na písomné podklady k tomuto zámeru, zatiaľ na stole nič nemáme. Čo však môžem povedať, že naše následné vyjadrenia budú podrobne zohľadňovať dopad a vplyv na biodiverzitu a životné prostredie v národnom parku," reagoval na projekt lanového prepojenia riaditeľ Správy TANAP Pavol Majko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  2. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  6. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  7. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  10. Slovensko spieva koledy
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 59 466
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 15 872
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 11 509
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 930
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 989
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 787
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 213
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 881
  9. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 3 822
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 762

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Kolek o záchrane Lokomotívy: Sú to predčasné Vianoce

Košickí hráči reagujú na správu o pokračovaní A-mužstva v druhej lige.

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Orbán nahneval „obyčajného Maďara“. Konečne

Pred parlamentom zase stoja zátarasy.

DOMOV

Rusko sa rozhodol vypovedať, od rána ho vypočúva NAKA

Ruska od rána vypočúvajú vyšetrovatelia NAKA.

DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

O nevýhodách slobody

Sloboda neznamená, že sa deje všetko tak, ako chceme.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop