Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Historickú stanicu tatranskej lanovky skúmali pamiatkari. Zatiaľ chátra

Projekty sú, náklady zatiaľ nepoznajú.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

TATRANSKÁ LOMNICA. V historickej budove údolnej stanice lanovky v Tatranskej Lomnici v blízkosti grandhotela, ktorej vlastníkom je spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR), a. s,. a je už takmer 20 rokov nevyužívaná, robili nedávno architektonicko-historický výskum.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Robila ho Zuzana Zvarová a jeho súčasťou bolo aj vyhodnotenie technického zariadenia nachádzajúceho sa v budove, ktorý spracoval Ladislav Szojka.

Zuzana Fabianová z TMR potvrdila, že výskum trvajúci štyri mesiace obsahuje mimoriadne podrobné analýzy vývoja jednotlivých etáp stavby lanovky.

Skryť Vypnúť reklamu

Plány na multifunkčný priestor

"Veľmi dobre si uvedomujeme kultúrnu hodnotu tohto objektu, postaveného na základe architektonického návrhu Dušana Jurkoviča. Pracujeme na rozvojových plánoch strediska v Tatranskej Lomnici a v nich si musí nájsť svoje miesto aj tento priestor. Oblasťou v okolí grandhotela a Botanickej záhrady sa zaoberáme už od roku 2015. Nami navrhovaný projekt okrem iného zahŕňal aj rekonštrukciu predmetnej budovy a revitalizáciu okolitého územia s tým, že stanica lanovky mala slúžiť ako multifunkčný priestor pre reštauráciu, múzeum s projekciou, obchod a sociálne zariadenia," priblížila Fabianová projekt, ktorý sa však v tom čase nestretol s pochopením mesta a občanov Vysokých Tatier.

Prečítajte si tiež: Pôvodná lanovka na Skalnaté pleso bola svetový unikát. Zvyšky chátrajú Čítajte 

Spoločnosť nepochodila ani so zámerom na zmenu územného plánu, svojich zámerov sa však nevzdáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj to bol dôvod, prečo pred viac ako rokom iniciovala podujatie 75 rokov lanovky a výťažok z neho venovala na potrebné výskumy a architektonickú súťaž.

"Pamiatkový výskum však preukázal, že obnova objektu v ponímaní, o akom sme pôvodne uvažovali, nebude možná a narážame na značné obmedzenia. Naďalej ale pracujeme na ďalších alternatívach. Sme však za to, že by nebolo správne vytrhnúť a riešiť len jednu časť zámeru, ak nemáme záruku a nevieme, ako bude vyzerať finálny projekt," konštatovala Fabianová.

Mala by sa stať kultúrnou pamiatkou

Prečítajte si tiež: V bývalej stanici lanovky v Tatranskej Lomnici otvorili výstavu fotografií Čítajte 

Zvarová v hodnotení výskumu konštatuje, že je nutné zachovať technologické zariadenie lanovky a navrhuje vyhlásiť ho za kultúrnu pamiatku, keďže ide o najstaršie zachované zariadenie osobnej visutej lanovky na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pre realizáciu úspešnej pamiatkovej obnovy objektu je potrebné vykonať špecializované práce, a to statické posúdenie objektu ako celku, sanačný posudok a projekt sanácie, ktorý bude riešiť nielen sanáciu murovaných konštrukcií, ale sa vyjadrí aj k režimu odvodnenia, resp. vody v okolí, predovšetkým zo severnej strany kopca a v neposlednom rade je nutné urobiť dendrologický posudok poškodeného dreva krovu," uvádza Zvarová v posudku.

Pamiatkový úrad odporúča rešpektovať jej návrhy a pristúpiť k obnove objektu na základe jeho vizualizácie z rokov 1945-1946 so zapracovanými dispozičnými zmenami.

Budova bola totiž postavená ešte v rokoch 1936 - 1937, o desať rokov neskôr však prešla firmou Wiesner obnovou po tom, čo ju zničili ustupujúce nemecké vojská.

Základný pôdorys objektu stanice ako aj podlažnosť by mali ostať zachované a prípadná nová prístavba bude riešená ako novotvar pri nástupišti, jasne architektonicky odlíšený od pôvodnej budovy.

"Vzhľadom na aktuálny stav projektu nevieme povedať, kedy by sa mohlo začať s obnovou stanice lanovky, ani koľko peňazí by si to vyžiadalo," konštatovala Fabianová.

Posledné Jurkovičovo dielo

Stavba údolnej stanice lanovky je posledným dielom architekta Dušana Jurkoviča, ktorý je autorom aj ďalších tatranských historických budov.

Dodávateľom technického zariadenia a realizátorom stavby bola firma Wiesner. Podľa pamiatkarov vyniká nerušivým osadením v teréne i podriadením dispozície funkcii budovy.

Prečítajte si tiež: V chránenej budove Encián na Skalnatom plese má vzniknúť múzem lanovky Čítajte 

Horskému prostrediu Jurkovič prispôsobil architektonické riešenie exteriéru aj interiéru použitím do modra sfarbenej žuly ťaženej v kameňolome na Skalnatom plese, v kombinácii s keramickým obkladom ako hlavného výtvarného výrazu fasád.

Do stavby už päť rokov po postavení pomerne silne zasiahla nadstavba, v januári 1945 ju dokonca zničili nemecké vojská.

Spoločnosť Wiesner ju nanovo postavila podľa projektu Dušana Jurkoviča, pričom prevažne použila pôvodný vojnou nezničený materiál.

Unikátna technológia

Autor návrhu pri tejto budove podľa pamiatkarov kvalitne skĺbil výnimočnosť miesta s architektonickým vyjadrením a požiadavkami technickej prevádzky.

Z pohľadu technickej hodnoty bola stanica prvou budovou tejto funkcie na Slovensku a zároveň prvou osobnou stanicou visutej lanovej dráhy.

"Okrem toho tu použili unikátne zariadenie na vyrovnávanie dĺžok oboch ťažných lán a mimoriadne zaujímavé bolo aj riešenie už demontovaného napínania ťažných lán druhého úseku lanovej dráhy. Úsek z Tatranskej Lomnice na Štart bol zároveň najväčšou vzdialenosťou, akú v tom čase lanová dráha bez prestupu cestujúcich prekonávala. Lanovka vznikla na podporu cestovného ruchu v regióne Vysokých Tatier a bola spoločensky veľmi významná," uzatvára Fabianová.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 854
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 725
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 038
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 649
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 450
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 339
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 262
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 167
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 163
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl
Martina Hrašnová.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet 4 h
Martin Huba.

Na Detskej univerzite Komenského prednášal o kultivovanosti.


30. júl
Ilustračné foto

Nikto z českých politikov neodpovedal.


27. júl

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop