Korzár logo Korzár Spiš

Južný hrebeň Braniska ponúka výhľady aj skalnú bránu

Rajtopíky a Sľubica sú najväčšími lákadlami poldennej túry.

Výhľad zo Sľubice. (Zdroj: Martin Belej)

Stredne náročná túra, pútavá v každom ročnom období, zavedie návštevníkov na južnú časť hrebeňa pohoria Branisko, teda podcelku Sľubica.

Má v sebe zaujímavé atribúty – či už veľkolepé výhľady, skalné útvary, alebo pekné lesné partie.

Začína sa na „starej“ ceste v sedle Branisko (Chvalabohu), kde sa pri smerovníku napojíme na zelenú značku smerom na Sľubicu.

Značka od začiatku stúpa lesom po asfaltovej ceste až na križovatku Pod Rudníkom (915 m n. m., 40 min).

Stúpanie pokračuje okolo televíznej veže a ďalej po lesnej ceste, až vychádza na výrazný hrebeň a na vrchol Rudníka (1 024 m n. m.).

Krásny hrebeň na Rajtopíkoch

Odtiaľ výrazným, pekným hrebeňom nadol do sedielka a opäť po hrebeni hore.

Nasleduje asi najkrajšia časť ostrého hrebeňa v peknom lese, objavuje sa čoraz viac skaliek, až chodník vychádza na upravenú skalnú vyhliadku (vpravo), odkiaľ sú nádherné pohľady na spišskú stranu.

Nasleduje členitý hrebienok s priechodnou skalnou bránou, až napokon chodník vychádza na vrchol Rajtopíkov (1 036 m n. m.).

Odtiaľ chodník zostupuje do výrazného sedla Humenec (920 m n. m., 1:45 h).

Na Sľubicu za výhľadom

Pokračujeme lesom, na ktorom sa čím ďalej tým viac podpisujú kalamita a ťažba.

Chodník obchádza v stúpaní kótu Suchý hrb, vychádza na výraznú lesnú cestu, stáča sa doprava a vracia sa priamo na hrebeň.

Z holín bývalého lesa sa ponúka viacero zaujímavých pohľadov.

Chodník stále naberá výšku, až vychádza do lúčnatých partií a míňa kríž na predvrchole Sľubice.

Tu sú pekné pohľady najmä na východ, teda na šarišskú stranu pohoria.

Po hrebeni nasleduje záverečný výstup až na široký, odlesnený vrchol výhľadovej Sľubice (1 129 m n. m, 2:45 h) s lavičkami a upraveným miestom na oddych.

Ak výjde počasie, Sľubica je jedným z najkrajších výhľadových bodov široko-ďaleko, ponúka dokonalú plastickú mapu Spiša a dovidieť z nej aj podstatne ďalej. Aj preto sa tu oplatí stráviť pomerne veľa času.

Prečítajte si tiež: Tajomstvo ďalekých výhľadov z hôr: Keď vidíte cez pol Slovenska Čítajte

Ako naspäť

Pri pokračovaní sa núkajú dve možnosti. Alebo sa vrátiť na východisko tou istou cestou, alebo zvoliť ďalšiu trasu. Je pomerne zdĺhavá, menej zaujímavá, ale má svoje čaro najmä v odľahlosti a pokoji.

Zelená značka vedie z vrcholu ešte chvíľu pomerne plocho, ale potom miestami veľmi prudko klesá do výrazného sedla Predky (905 m n. m., 3:15 h).

Tu sa napojíme na výraznú cestu doľava, ktorou vedie modrá značka (ak sú dobré podmienky, výborný terén pre horské bicykle).

Tá v lese traverzuje s minimálnymi výškovými rozdielmi hrebeň pohoria, obchádza viacero dolín a bočných hrebeňov a keď sa vám zdá už pridlhá, v závere klesne až na kótu Peklisko (625 m n. m., 5:15 h).

Značka pokračuje doľava, teda nahor, známou asfaltovou cestou okolo motorestu a uzavrie okruh na sedle Branisko (751 m n. m., 6:15 h).