Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 20. august, 2018 | Meniny má Anabela
INZERCIA

Slovenský ohrievač z Tatramatu je skutočne slovenský, tu ho vymysleli aj vyrobili

Firemná tradícia má vyše 180 rokov.

Stosedemdesiat rokov jednej rodiny. Predstavte si tú vašu. Stosedemdesiat dobrých aj menej dobrých rokov, rozhodnutí, ktoré dnes ovplyvňujú vás alebo raz budú vaše vnúčatá.

Narodenia a dojemné rozlúčky, príbehy, artefakty, ktoré opatrujete. To všetko ovplyvnilo, kým ste dnes vy.

Príbeh popradskej firmy Tatramat je ako príbeh niekoľkých generácií jednej rodiny.

Jej práčky prali plienky aj víťazné futbalové dresy niekoľkých generácií.

Dnes rovnako spoľahlivo zohrieva vodu miliónov domácností a ďalej píše históriu úspešnej firmy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku histórie fabriky, ktorá ku dnešnému dňu funguje viac ako stosedemdesiat rokov, stojí rodina Scholtzovcov. Do Matejoviec pri Poprade prišli v roku 1786.

Karol August Scholtz založil obchod s poľnohospodárskym železiarskym tovarom.

Obchodoval s takými vzácnosťami ako sladké mandle alebo vanilka, no popri tom aj s chemikáliami, a tým najpodstatnejším, klincami na konské a volie podkovy.

Príbehy úspešných značiek niekedy skutočne začínajú takto nevšedne.

Kto by vtedy tušil, že popradský Tatramat raz bude vyrábať práčky, ohrievače vody či tepelné čerpadlá.

Odvážne začiatky

Šesťdesiat rokov od presťahovania sa do Matejoviec si Karol August Scholtz zriadil vlastnú dielňu na výrobu klincov, konských česákov a kravských zvoncov.

Už nemusel tovar viac prekupovať, predával ten svoj. Dielňa prosperovala, Scholtz zamestnával štyroch robotníkov a do remesla priúčal aj syna Jána Emila.

Rodinnú firmu preslávili konské česáky, chýr o ich kvalite sa šíril sám. No dlho nezostalo len pri úzkom sortimente.

Mladá krv Scholtzovcov uvažovala, o čo by bol ešte záujem. A začali vyrábať kotlíky, plynové dymovody či nožnice na strihanie oviec.

Potom firma, ktorú o sto rokov neskôr preslávili práčky, vyrábala strúhače na zemiaky či sejačky a legendárne vyorávače zemiakov.

Poctivé remeslo prinášalo ovocie

Komu by sa zdalo, že to bolo len jednoduché podnikanie, mýlil by sa.

Stará pravda o tom, že dobrý chýr sa šíri rýchlo a ten zlý ešte rýchlejšie, platil aj koncom devätnásteho storočia.

Už vtedy sa konali predvádzacie akcie a výstavy výrobkov. Vďaka nim sa o Scholtzových výrobkoch dozvedali tí najpovolanejší.

Takto získal slávu aj vyorávač zemiakov. Precízny stroj ťahaný koňmi či volmi, dokázal zo zeme dostať takmer všetku úrodu. Pracovať s ním chceli všetci poľnohospodári, znížil im straty a zvýšil zisky.

A na súťaži vyorávačov zemiakov v Budapešti získal v silnej konkurencii medzinárodných firiem dokonca zlatú medailu.

Poctivé remeslo prinášalo Scholtzovcom obrovský úspech. Na výstave milénia v roku 1896 získala spoločnosť najvyššie vyznamenanie.

Malé mesto

Práve v tomto čase sa z dielne vybudovala fabrika. Investície do strojov pomáhali výrobu zefektívniť, prinášať väčšie zisky.

Rovnako intenzívne ako majitelia rozvíjali výrobu, investovali aj do zlepšenia pracovných podmienok svojich zamestnancov.

Zriadili sieť zdravotného poistenia a rozvinuli sociálnu politiku podniku, založili nadácie a humanitárne inštitúcie.

„Kam sa človek v Matejovciach pozrel, to patrilo fabrike. Bytovky, cesty, vlastné škôlky aj učňovky. Doslova to svoje okolie postupne prebudovali na malé mesto. Fabrika dávala chlieb celým Matejovciam,“ hovorí Tomáš Melikant z marketingového oddelenia spoločnosti.

Celé generácie Scholtzovcov sa tešili veľkej úcte. Za svoje zásluhy bol dokonca Ján Emil Scholtz uvedený do stavu šľachtického, toto vyznamenanie bolo vyjadrením hlbokej úcty celej rodine.

Ťažké roky vojny

Z malej dielne, ktorá na začiatku vyrábala konské česáky, sa za päťdesiat rokov stala moderná veľká fabrika, ktorá sa stala lídrom priemyslu Spiša a patrila k špičke v Uhorsku.

Prvá svetová vojna zachytila spoločnosť v najlepšej kondícii. Osemsto zamestnancov, vlastná smaltovňa.

Prikupovali sa budovy, ktoré sa menili pre potreby výroby, aby firma pokryla dopyt. Všeobecná mobilizácia vyhlásená na konci júla 1914 spôsobila, že niektoré oddelenia fabriky zostali úplne vyľudnené.

Situácia sa zlepšila, až keď sa v nej začala vojenská výroba. Kotlíky, prilby, poľné fľaše a poháre.

Fabrika preorientovala výrobu na to, čo bolo práve najžiadanejšie. Zdalo sa, že má vyhrané, no čakali ju ťažké roky.

Výbušniny vo fabrike

Po vojne utrpel odbyt. Nebol pravidelný, následkom čoho nebola pravidelná ani výroba a výrazne kolísal aj počet zamestnancov.

Pre nedostatok plechov musela byť napokon fabrika na pol roka zavretá.

Pomyselný posledný klinec nelichotivým rokom dala svetová hospodárska kríza, výroba sa znížila až o šesťdesiat percent.

Len veľmi pomaly sa situácia upokojovala a vracala do normálu, keď matejovská fabrika musela opäť bojovať o svoje postavenie.

Ustupujúca nemecká armáda chcela za sebou na konci druhej svetovej vojny zanechať spálenú zem.

V areáli fabriky bolo nájdených 52 výbušných systémov, v budovách boli demontované stroje, chýbali základné suroviny a nefungovali dodávky.

Po vydaní Benešových dekrétov bola na podnik uvalená národná správa.

Legenda za šesť tisícok

Rokmi a udalosťami preverená fabrika však ustála aj to. Neboli to ľahké roky, ale chuť vymýšľať nové výrobky a budovať bola.

Dôkazom je aj fakt, že dvadsaťtri rokov po turbulentných desaťročiach prišla fabrika s výrobkom, ktorý sa stal legendou.

Práčka tatramatka žila v spoločnosti vlastným životom. Vznikali o nej vtipy, dostala sa do piesne Richarda Müllera, na rodinné fotografie a ešte dnes by sa v niekoľkých rodinách našli funkčné kusy.

Prvá automatická práčka z pásu v Matejovciach sa do obchodov dostala na konci januára 1969.

Jej cena bola 6 200 korún československých a prvým veľkoodberateľom bol Tuzex.

Generácie v Tatramate

„Samozrejme, že sme mali doma tatramatku,“ hovorí s úsmevom konateľ spoločnosti Tatramat Peter Štrbian.

„Odjakživa to bola jedna z najdôležitejších firiem v Poprade, značku pozná skoro každý a cez práčky celá východná Európa. Každá jedna rodina mala niekoho, kto v Tatramate pracoval, aj môj otec tu chvíľu pôsobil,“ dodáva.

V prípade Štrbianovcov je to teda druhá generácia, ktorá pracuje v Tatramate, možno príde aj tretia.

V nejednej popradskej rodine je to podobné, práca v jednej spoločnosti spája niekoľko generácií.

Nový impulz z Nemecka

Peter Štrbian do firmy nastupoval v deväťdesiatych rokoch. Dnes tu nepretržite pracuje rovných dvadsaťdva. Po škole to bolo jeho prvé zamestnanie.

„Na vtedajšie pomery bola spoločnosť vo veľmi dobrom stave. Majitelia sa snažili značku rozvinúť a udržať ju. V tom čase prišla prvá vlna firiem, ktoré boli sprivatizované a krachovali rad radom. Tatramat je jedna z mála značiek, ktorá to prežila.“

12. mája 1992 bola Tatramat, a. s. sprivatizovaná. Založený bol spoločný podnik s americkou firmou Whirlpool Europe.

Do dvoch rokov z názvu WhirlpoolTatramat druhá časť vypadla a pod Tatrami sa začala písať celkom nová história spoločnosti Tatramat.

Postupne sa špecializoval na výrobu elektrických ohrievačov vody, no s príchodom nového milénia sa sformovala aj silná konkurencia.

Bez nového impulzu by Tatramat čakali neisté roky. Impulz prišiel z Nemecka. Rodinná firma Stiebel Eltron prijala Tatramat ako svoju dcérsku spoločnosť.

A tak sa firma, ktorá bola založená nemeckou rodinou, dostala do rúk ďalšej nemeckej rodiny s podobnou históriou.

Deväťdesiatročná istota

V dejinách značky jeden z najdôležitejších krokov. Dal jej budúcnosť a možnosť opäť vyrásť.

„Stiebel Eltron nás kúpil v roku 2004. Víziou vtedajších majiteľov nebolo menšiu firmu pohltiť, ale dať jej priestor a potrebnú stabilitu. Dnes nepochybujem o tom, že to bola dobrá voľba,“ konštatuje konateľ Peter Štrbian.

Zakladateľom nemeckej spoločnosti je Theodor Stiebel. Kým u nás Holtzovci začali s výrobou klincov na podkovy a konskými česadlami, prvý výrobok tohto podniku bola špirála na ohrev vody.

Dnes má takmer deväťdesiatpäťročná firma vo svojom portfóliu stovky výrobkov.

Základnými a nosnými produktmi globálnej značky Stiebel Eltron sú komponenty ústredného a podlahového kúrenia, klimatizačné jednotky, tepelné čerpadlá a ohrievače vody.

Doma vymyslené, doma vyrobené

To, že to bol krok správnym smerom potvrdzuje aj nadštandardná spolupráca medzi materskou a dcérskou spoločnosťou.

Obavy, že sa pod Tatrami už viac nevyrobí nič „naše“, neboli opodstatnené.

„Pre slovenských zamestnancov sa vlastne nič nezmenilo. Stiebel Eltron trval na tom, aby sa v Tatramate nielen vyrábalo, ale aj vyvíjalo. Nie je to teda len o tom, že by nemecká firma dodala know-how a naši ľudia to tu na výrobných linkách dajú dokopy. Máme ich plnú dôveru. Zákazníkovi, ktorý si zakladá na tom, že Tatramat je slovenská firma, garantujeme, že čo sa tu vymyslí, sa tu aj vyrobí,“ vysvetľuje Tomáš Melikant.

Na oddelení vývoja tepelných čerpadiel dnes v Poprade pracuje päť zamestnancov, nové ohrievače vyvíjajú siedmi.

Kým sa z prvotného nápadu dostane produkt na trh, prejdú približne dva roky.

Zamestnanci v hľadáčiku

Celkovo má Tatramat dnes niečo viac ako tristopäťdesiat zamestnancov: „Do konca roka sa chceme dostať na číslo štyristo. Neustále prijímame nových ľudí, no nájsť kvalifikovaných pracovníkov je čoraz väčší problém,“ prezrádza jeden z najväčších problémov firmy Štrbian.

„Momentálne je veľký problém so zváračmi a obrábačmi, keď ich nemáme, nedokážeme sa pohnúť s hlavnou výrobou. Pokiaľ nemáme tieto pozície zabezpečené, nemôžeme prijímať ľudí na ďalšie, lebo by nemali čo robiť.“

Firma už dávno prekročila hranice Popradského okresu, nových zamestnancov hľadá prakticky všade, aj za hranicami.

Spolupracuje aj so študentmi, tí šikovní sa môžu dostať aj na stáž do materskej firmy v Nemecku.

Bez kompromisov

Výroba práčok je dnes pre Tatramat už len históriou. V halách pod Tatrami sa vyrábajú najmä ohrievače vody a tepelné čerpadlá.

V portfóliu ich nájdete desiatky, od menších a jednoduchších až po tie pre náročných zákazníkov.

Skôr ako sa vyberiete na nákup je dobré porovnávať, veľa uvažovať a plánovať.

Na kompromisy môžete v prípade Tatramatu zabudnúť. Vďaka prepracovanej webovej stránke môžete pri každom výrobku nájsť všetky potrebné informácie.

Od rozmerov cez spotrebu, až po montážny návod. Dokonca si jednoducho výrobky medzi sebou porovnáte a z pohodlia domova si vyberiete taký, o ktorom nebudete ani vedieť, pretože bude bezúdržbový.

„Pomer reklamácií k nášmu minuloročnému obratu je pol percenta, to je najlepší dôkaz, že kvalita je u nás na prvom mieste,“ hovorí konateľ.

Vlastný smalt, najlepší v strednej Európe

Dôvodov prečo siahnuť práve po výrobku z Tatramatu je niekoľko.

„Prvá vec, na ktorú treba dávať pozor, je kvalitné smaltovanie. Nádrž, v ktorej je voda, podlieha rôznym vplyvom, veľkým rizikom je korózia, práve preto sa vnútro smaltuje. Zároveň sa smalt nesmie olupovať, aby neznečistil vodu. Tatramat ako jediný v strednej Európe prešiel náročnou certifikáciou, čo sa týka smaltovania,“ vysvetľuje marketingový pracovník Tomáš Melikant.

Firma dokonca vyvinula vlastný smalt s vyššou priľnavosťou.

Prvoradá kvalita

Druhým, nemenej dôležitým dôvodom je minimalizácia únikov tepla. V Tatramate si mimo

riadne zakladajú na tom, aby zariadenie ohrievalo vodu a nie svoje okolie.

„Zo skúseností vieme, že ľudia na toto prihliadajú minimálne. Radšej sa rozhodnú podľa ceny alebo dizajnu. Je to lacné a ploché, hodí sa mi to do miestnosti, beriem. Tieto dva aspekty by mali byť až niekde na konci.“

Dôvodom je, že hoc ohrievač lahodí oku, jeho izolácia môže byť o hrúbke pár centimetrov, tým pádom nedrží teplo a neustále spotrebúva elektrinu, aby dokázal vodu udržať teplú.

„Naša izolácia je dostatočne hrubá na to, aby sa tepelné straty znížili na minimum. Funkčnosť je u nás na prvom mieste, kladieme na ňu veľký dôraz a o polpriečky nižšie je dizajn. Na úkor dizajnu neznižujeme kvalitu.“

Inteligentný ohrievač

Tatramat myslí aj na také maličkosti, aby mali všetky výrobky univerzálny záves, teda pri výmene starého za nový nebudete mať starosti s vŕtaním ďalších otvorov.

Váš ohrievač vody môže mať aj prívlastok inteligentný.

„Mnohým domácnostiam pomáhajú ohrievače s inteligentnou elektronikou znížiť náklady na elektrinu spotrebovanú pri ohreve vody minimálne o 10 %. Funguje to jednoducho. Na displeji stačí nastaviť požadovaný ECO program. Pri voľbe programu ECO Dynamic zariadenie pozoruje vaše používateľské správanie a automaticky prispôsobuje doby ohrevu. Jednoducho povedané, je to inteligent najnovšej generácie, ktorý vie, akú máte spotrebu vody a v akom čase potrebujete mať pripravenú teplú vodu. V praxi to znamená, že ohrievač niekoľko dní sleduje vaše zvyky. Zistí, že vodu odoberáte ráno do ôsmej, potom ste v práci, voda sa nespotrebúva a potrebujete ju opäť napríklad o piatej popoludní, keď sa vrátite. Zapamätá si to a zefektívni ohrievanie, čím vám ušetrí náklady,“ hovorí Melikant.

Vodu zohrejú aj alternatívne zdroje

Veľkou pýchou spoločnosti je aj produktový rad tepelných čerpadiel na prípravu teplej vody TEC TM.

„Voda je ohrievaná pomocou tepelného čerpadla vzduch – voda a solárneho zariadenia alebo iného sekundárneho zdroja tepla, napríklad kotol na tuhé palivo, plynový kotol, krbová vložka. Tepelné čerpadlo znásobí dodanú energiu vyše trojnásobne a využije ju na ohrev vody. Kladieme dôraz aj na alternatívne a udržateľné zdroje, ktoré dokážu vašu vodu zohriať.“

Teplá voda za tridsaťpäť centov

Papier znesie veľa a nejedna firma v snahe lepšie predať svoje výrobky čísla prikrášli, Tatramat nič prikrášľovať nemusí.

Spokojní zákazníci mu sami zasielajú dôkazy o spotrebe. Jeden z nich, po roku užívania čerpadla TEC TM, zaslal údaje o spotrebovanej elektrine.

Štvorčlenná domácnosť za rok minula 54 metrov ku-bických teplej vody, zariadenie ohrievalo vodu 1 716 hodín.

Za rok rodina minula na ohrev presne 122,5 eura, čo je na deň menej ako tridsaťpäť centov.

„Ľudia si značku Tatramat spájajú s kvalitou. V zodpovedných firmách sa životnosť výrobku definuje na pätnásť rokov. Sú zvyknutí, že naše práčky fungovali desiatky rokov, dnes sú výrobky oveľa zložitejšie, ale k výrobe pristupujeme rovnako zodpovedne ako kedysi.“

Adopcia do harmonickej rodiny

Je ťažké zabudnúť na tatramatky, keď sú také legendárne, že sa o nich spieva v pesničke a slovo tatramatka sa ocitlo aj v krátkom slovníku slovenského jazyka.

Každý z nás chce napredovať a nežiť z minulosti. Tak je to aj v popradskej firme Tatramat, ktorá je dnes dcérskou spoločnosťou nemeckej skupiny Stiebel Eltron.

Práve toto spojenie dalo vedeniu aj zamestnancom a v neposlednom rade aj zákazníkom istotu, že neprídeme o to dobré, čo doma máme.

„To ani nie je manželstvo, ale adopcia do harmonickej rodiny,“ zhodnotil jednou vetou štrnásťročný vzťah medzi Tatramatom a Stiebel Eltron konateľ Peter Štrbian.

História podniku odráža históriu krajiny

Ako veľmi sa dá pripodobniť viac ako stosedemdesiatročná história jednej značky k histórii jednej rodiny?

Viac ako sa zdá, pretože história jedného podniku odráža aj históriu krajiny a ľudí, ktorí v nej žijú.

Východné Slovensko zostane navždy späté so značkou Tatramat. S jej úspechmi aj ťažkými rokmi.

Nech je nám inšpiráciou húževnatosť a kreativita jej zakladateľov, vedenia a zamestnancov.

Bez týchto vlastností by sme sa nemohli hrdo pýšiť úspešnou firmou, ktorá má neuveriteľných stosedemdesiat rokov.

http://www.tatramat.com/sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 640
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 203
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 934
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 423
  5. Vizuálny smog je problém 3 010
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 916
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 750
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 629
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 397
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 223

Téma: Príbeh značky


Neprehliadnite tiež

V obci Ploské pracujú na čističke odpadových vôd

V prevádzke by mohla byť v budúcom roku.

Na košickom kúpalisku prišiel o život starší muž

Záchranári ho márne oživovali zhruba dvadsať minút.

Skôr do dôchodku. Odborári zbierali podpisy pod petíciu

Ľudia si zaslúžia vedieť, dokedy budú pracovať, hovoria.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUGUST 1968

Okupácia 1968: Bál sa, že už neuvidí rodičov. Zaplatil dvetisíc dolárov

Známy fotograf Yuri Dojc nechcel žiť v okupovanej krajine. Šancu dostal v Kanade.

Okupácia 1968

Minúta po minúte 1968: Ambasáda v Budapešti varuje pred inváziou do Československa

Okupáciu Československa sledujeme minútu po minúte.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop