KEŽMAROK. Členovia Slovenskej parkovacej asociácie (SPA) v rámci 10. kolokvia v utorok v Kežmarku spolu s odborníkmi z oblasti dopravy a predstaviteľmi najmä podtatranských miest hovorili o tom, ako by sa na Slovensku dalo riešiť sezónne parkovanie pri významných turistických cieľoch.
"Najväčším problémom sezónneho parkovania je, že mestá si neplánujú svoje aktivity v tomto smere, absentuje parkovacia politika a samosprávy nemajú financie na to, aby návštevníkom postavili naozaj komfortné parkoviská," konštatoval člen Rady SPA Peter Milko.
Chýbajú aj doplnkové služby
Súčasné plochy na parkovanie sú podľa neho v zlom stave a neponúkajú turistom žiadne doplnkové služby, ako sú toalety či občerstvenie.
Riešením je budovanie parkovísk alebo ich rekonštrukcia napr. s pomocou PPP projektov.
"Samospráva však musí vedieť, kde chce parkovisko postaviť a mať ujasnenú jeho funkciu v celkovej parkovacej politike mesta," zdôraznil Milko s tým, že dôležitú úlohu v tomto smere hrá hromadná doprava, najmä v prípade záchytných parkovísk.
Problémy v Tatrách
Súčasťou debaty boli aj parkoviská v meste Vysoké Tatry, turisticky asi najnavštevovanejšieho miesta na Slovensku.
Samospráva ako taká nedokáže sama zabezpečiť parkovanie pre turistov.
Nová atrakcia v Tatrách priniesla kolaps v doprave ČítajtePodľa členov SPA sú Vysoké Tatry príkladom absencie celoštátnej autority, ktorá by pomohla vyriešiť problém s parkovaním v podtatranskej oblasti komplexne ako celok.
Pomôcť pri budovaní parkovísk a skvalitňovaní služieb na týchto plochách by mohli podľa dopravného inžiniera a predsedu skupiny poradcov SPA Milana Skývu aj projekty z Európskej únie.
Jedným z nich je aj výzva Ministerstva hospodárstva SR - Podpora inovatívnych riešení v slovenských mestách - Stratégia riešenia parkovania v SR.
"To je momentálne priestor, kde je možné získať financie na riešenia problémov sezónneho parkovania. Sľubujeme si od tejto výzvy vypracovanie celoslovenskej metodiky parkovania. Tá by mohla byť jednotným podkladom a návodom pre samosprávy v SR ako sa popasovať s otázkou statickej dopravy celkovo," objasnil Skýva.
V Kežmarku to funguje, v Levoči nie
Jedným z miest, kde parkovacia politika funguje po zmenách veľmi dobre, je podľa neho práve Kežmarok.
Tu zjednosmernením ulíc a ďalšími úpravami získali zhruba 300 nových parkovacích miest a veľmi nízkou cenou za parkovné sa im podarilo zregulovať statickú dopravu na území mesta.
Dopravnú situáciu v Tatrách vyriešia alternatívne spôsoby dopravy ČítajteNaopak, problém s parkovaním majú napríklad v Levoči.
"Momentálne rekonštruujeme námestie a s tým prichádzajú na rad aj otázky, ako ďalej po obnove. Uvažuje sa s pešou zónou na časti námestia, čo by bolo také kompromisné riešenie, pretože úplná pešia zóna prináša vyľudnenie a zároveň komplikácie pre podnikateľov. Už dnes však vieme, že máme málo parkovacích miest v centre," konštatovala zástupkyňa primátora Levoče Lýdia Budziňáková.
Ideálne podľa nej by boli záchytné parkoviská v hradbových priekopách, je to však pomerne nákladné riešenie a to momentálne nevie radnica utiahnuť z vlastných zdrojov.
"Takisto nám treba riešiť komunikácie v centrálnej mestskej zóne, ktoré sú dosť zničené. Bude úlohou mesta v ďalšom období na toto hľadať zdroje," dodáva.
Podľa nej je priestor na to, aby v meste niektoré parkoviská prevádzkovali súkromníci, vždy je to však o dohode, aby ich požiadavky boli prijateľné aj pre samosprávu a obyvateľov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš