Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Omnibusy boli v Tatrách unikátom, zrušili ich, lebo plašili kone

Takto kedysi vyzerala doprava do Smokovca a na Štrbské Pleso

VYSOKÉ TATRY. Letná turistická sezóna sa 1. júna 1905 vo Vysokých Tatrách začala špeciálne.

Návštevníci našich veľhôr sa do Smokovca mohli odviezť novým spôsobom – trolejbusom.

Bolo to čosi nevídané. Novinku takmer nikto nevedel pomenovať.

Niektorí ho nazývali po anglicky – omnibus, v novinách Karpathen Post sa objavilo pomenovanie „elektrische Bahn ohne Shienen“ – elektrická dráha bez koľajníc.

Išlo skutočne o predchodcov trolejbusov. Fungovali na elektrický pohon, no nejazdili po koľajniciach, ako vlaky, ale po cestách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Smokovce boli "odrezané"

Prvá medzimestská hromadná doprava medzi Popradom a Starým Smokovcom bola svetovým unikátom.

Táto vyhľadávaná tatranská osada bola dovtedy bez verejných spojov.

Do Tatranskej Lomnice už viedol vlak cez Studený Potok, na Štrbské Pleso sa dalo dostať zo Štrby zubačkou.

Len Smokovec bol nedostupný.

Dvojica popradských podnikateľov – Vincent Matejka a Viliam Krieger sa teda rozhodli, že to zmenia.

Trinásť kilometrov za hodinu a pol

Vo februári 1904 podali žiadosť na overenie a projekt stavby tratí, ktorý verejnoprávny výbor Spišskej župy schválil.

Získali koncesiu a za tri mesiace sa im podarilo postaviť stĺpy a naťahať trolejové vedenie.

Trasa viedla od bývalého hotela Tatra pri železničnej stanici v Poprade, cez dnešnú mestskú časť Poprad Veľká, Veľký Slavkov až do Starého Smokovca.

Skryť Vypnúť reklamu

Mala 13,8 kilometra a jazdili na nej dve vozidlá od nemeckej firmy Karl August Stoll z Drážďan.

Cena lístka bola 1 koruna a keď nebola hradská veľmi rozmočená, cesta trvala približne 75 minút.

Oficiálne dovolená prevádzka bola od 1. júna do 15. októbra.

Kone mali problémy

Prvú sezónu trolejbusy ako tak zvládli, no nebolo to bez problémov.

Práve naopak, neraz to bolo poriadne dobrodružstvo.

V tom čase boli návštevy tatranských kúpeľov najmä výsadou bohatších vrstiev z celého Uhorska.

Tí zväčša cestovali kočmi a to bol problém.

Úzke cesty neboli stavané na to, aby sa tam mohli bez problémov míňať s trolejbusmi.

Šľachtičná v priekope

Často dochádzalo k nepríjemným stretom a sťažnosti fiakristov sa množili.

Ministerstvo obchodu prevádzku kontrolovalo a spočiatku aj podporovalo, no hovorí sa, že omnibusom najviac zavarila arcikňažná Izabela.

Skryť Vypnúť reklamu

Jej kone boli na nový dopravný prostriedok priam „alergické“.

Pri jednom stretnutí s elektrickou mašinou sa vraj splašili a koč so šľachtičnou sa vyvrátil do priekopy.

Habsburgovci vraj zasiahli a keď sa v auguste 1906 omnibusom skončila licencia, už ju podnikateľom nepredĺžili.

A prišli koľajnice

Keďže však napriek všetkému bol o tento druh dopravy medzi ľuďmi záujem, podnikatelia sa sústredili na zisk licencie na električku.

O dva roky sa už z Popradu do Smokovca jazdilo po koľajniciach a trať sa predĺžila až na Hrebienok.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  4. Od Česka až po Jadran
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 185
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 398
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 875
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 698
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 974
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 552
  8. Od Česka až po Jadran 3 299
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 542
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

Pred parlamentom boli stovky ľudí.


5 h
Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl
Predseda vlády SR Eduard Heger.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 3 ďalší 24 h
Publicista Matúš Ritomský.

Môžeme si povedať pravdu alebo emocionálne vydierať.


22. júl

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop