Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 13. december, 2018 | Meniny má Lucia

Omnibusy boli v Tatrách unikátom, zrušili ich, lebo plašili kone

Takto kedysi vyzerala doprava do Smokovca a na Štrbské Pleso

VYSOKÉ TATRY. Letná turistická sezóna sa 1. júna 1905 vo Vysokých Tatrách začala špeciálne.

Návštevníci našich veľhôr sa do Smokovca mohli odviezť novým spôsobom – trolejbusom.

Bolo to čosi nevídané. Novinku takmer nikto nevedel pomenovať.

Niektorí ho nazývali po anglicky – omnibus, v novinách Karpathen Post sa objavilo pomenovanie „elektrische Bahn ohne Shienen“ – elektrická dráha bez koľajníc.

Išlo skutočne o predchodcov trolejbusov. Fungovali na elektrický pohon, no nejazdili po koľajniciach, ako vlaky, ale po cestách.

Smokovce boli "odrezané"

Prvá medzimestská hromadná doprava medzi Popradom a Starým Smokovcom bola svetovým unikátom.

Táto vyhľadávaná tatranská osada bola dovtedy bez verejných spojov.

Do Tatranskej Lomnice už viedol vlak cez Studený Potok, na Štrbské Pleso sa dalo dostať zo Štrby zubačkou.

Len Smokovec bol nedostupný.

Dvojica popradských podnikateľov – Vincent Matejka a Viliam Krieger sa teda rozhodli, že to zmenia.

Trinásť kilometrov za hodinu a pol

Vo februári 1904 podali žiadosť na overenie a projekt stavby tratí, ktorý verejnoprávny výbor Spišskej župy schválil.

Získali koncesiu a za tri mesiace sa im podarilo postaviť stĺpy a naťahať trolejové vedenie.

Trasa viedla od bývalého hotela Tatra pri železničnej stanici v Poprade, cez dnešnú mestskú časť Poprad Veľká, Veľký Slavkov až do Starého Smokovca.

Mala 13,8 kilometra a jazdili na nej dve vozidlá od nemeckej firmy Karl August Stoll z Drážďan.

Cena lístka bola 1 koruna a keď nebola hradská veľmi rozmočená, cesta trvala približne 75 minút.

Oficiálne dovolená prevádzka bola od 1. júna do 15. októbra.

Kone mali problémy

Prvú sezónu trolejbusy ako tak zvládli, no nebolo to bez problémov.

Práve naopak, neraz to bolo poriadne dobrodružstvo.

V tom čase boli návštevy tatranských kúpeľov najmä výsadou bohatších vrstiev z celého Uhorska.

Tí zväčša cestovali kočmi a to bol problém.

Úzke cesty neboli stavané na to, aby sa tam mohli bez problémov míňať s trolejbusmi.

Šľachtičná v priekope

Často dochádzalo k nepríjemným stretom a sťažnosti fiakristov sa množili.

Ministerstvo obchodu prevádzku kontrolovalo a spočiatku aj podporovalo, no hovorí sa, že omnibusom najviac zavarila arcikňažná Izabela.

Jej kone boli na nový dopravný prostriedok priam „alergické“.

Pri jednom stretnutí s elektrickou mašinou sa vraj splašili a koč so šľachtičnou sa vyvrátil do priekopy.

Habsburgovci vraj zasiahli a keď sa v auguste 1906 omnibusom skončila licencia, už ju podnikateľom nepredĺžili.

A prišli koľajnice

Keďže však napriek všetkému bol o tento druh dopravy medzi ľuďmi záujem, podnikatelia sa sústredili na zisk licencie na električku.

O dva roky sa už z Popradu do Smokovca jazdilo po koľajniciach a trať sa predĺžila až na Hrebienok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  2. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  3. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  4. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  5. Slovensko spieva koledy
  6. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  7. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  8. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 52 893
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 701
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 10 351
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 001
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 312
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 243
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 761
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 484
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 040
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 4 431

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), história

Neprehliadnite tiež

Pred Vianocami príde oteplenie, biele budú asi len na horách a severe

Sneh vo výške nad 1500 metrov by sa mal udržať až do sviatkov.

Košický župan Trnka prijal košického primátora Polačeka

Spolu chcú riešiť IDS, záchytné parkoviská aj aquapark.

Konkoly vyhral deviate voľby, je najdlhšie pôsobiacim starostom v kraji

Pracovať už začala aj samospráva v zrejme najznámejšej obci okresu Košice-okolie.

Vo Vysokých a Západných Tatrách napadalo desať centimetrov snehu

V najvyšších polohách je vyhlásený druhý stupeň lavínového nebezpečenstva.

Most VSS je upchaný, pre dve nehody sa tvoria kolóny

Prejazdu týmto úsekom sa skúste vyhnúť.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Radový policajt: Vo vedení sú všetci kamaráti a nahrávajú si

Rozhovor o pomeroch v trnavskej polícii.

DOMOV

Kotlebovcom funkcionár so svastikou na hrudi neprekáža

Viditeľné tetovanie so svastikou je trestné.

SVET

Rusko vyhostilo slovenského vojenského diplomata

Krajinu má opustiť v priebehu 48 hodín.

ŠPORT

Kmotrík: Máte pocit, že Barcelona má v kádri pätnásť odchovancov?

Majiteľ Slovana hovorí o novom štadióne.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop