Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 15. október, 2018 | Meniny má Terézia

Omnibusy boli v Tatrách unikátom, zrušili ich, lebo plašili kone

Takto kedysi vyzerala doprava do Smokovca a na Štrbské Pleso

VYSOKÉ TATRY. Letná turistická sezóna sa 1. júna 1905 vo Vysokých Tatrách začala špeciálne.

Návštevníci našich veľhôr sa do Smokovca mohli odviezť novým spôsobom – trolejbusom.

Bolo to čosi nevídané. Novinku takmer nikto nevedel pomenovať.

Niektorí ho nazývali po anglicky – omnibus, v novinách Karpathen Post sa objavilo pomenovanie „elektrische Bahn ohne Shienen“ – elektrická dráha bez koľajníc.

Išlo skutočne o predchodcov trolejbusov. Fungovali na elektrický pohon, no nejazdili po koľajniciach, ako vlaky, ale po cestách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Smokovce boli "odrezané"

Prvá medzimestská hromadná doprava medzi Popradom a Starým Smokovcom bola svetovým unikátom.

Táto vyhľadávaná tatranská osada bola dovtedy bez verejných spojov.

Do Tatranskej Lomnice už viedol vlak cez Studený Potok, na Štrbské Pleso sa dalo dostať zo Štrby zubačkou.

Len Smokovec bol nedostupný.

Dvojica popradských podnikateľov – Vincent Matejka a Viliam Krieger sa teda rozhodli, že to zmenia.

Trinásť kilometrov za hodinu a pol

Vo februári 1904 podali žiadosť na overenie a projekt stavby tratí, ktorý verejnoprávny výbor Spišskej župy schválil.

Získali koncesiu a za tri mesiace sa im podarilo postaviť stĺpy a naťahať trolejové vedenie.

Trasa viedla od bývalého hotela Tatra pri železničnej stanici v Poprade, cez dnešnú mestskú časť Poprad Veľká, Veľký Slavkov až do Starého Smokovca.

Mala 13,8 kilometra a jazdili na nej dve vozidlá od nemeckej firmy Karl August Stoll z Drážďan.

Cena lístka bola 1 koruna a keď nebola hradská veľmi rozmočená, cesta trvala približne 75 minút.

Oficiálne dovolená prevádzka bola od 1. júna do 15. októbra.

Kone mali problémy

Prvú sezónu trolejbusy ako tak zvládli, no nebolo to bez problémov.

Práve naopak, neraz to bolo poriadne dobrodružstvo.

V tom čase boli návštevy tatranských kúpeľov najmä výsadou bohatších vrstiev z celého Uhorska.

Tí zväčša cestovali kočmi a to bol problém.

Úzke cesty neboli stavané na to, aby sa tam mohli bez problémov míňať s trolejbusmi.

Šľachtičná v priekope

Často dochádzalo k nepríjemným stretom a sťažnosti fiakristov sa množili.

Ministerstvo obchodu prevádzku kontrolovalo a spočiatku aj podporovalo, no hovorí sa, že omnibusom najviac zavarila arcikňažná Izabela.

Jej kone boli na nový dopravný prostriedok priam „alergické“.

Pri jednom stretnutí s elektrickou mašinou sa vraj splašili a koč so šľachtičnou sa vyvrátil do priekopy.

Habsburgovci vraj zasiahli a keď sa v auguste 1906 omnibusom skončila licencia, už ju podnikateľom nepredĺžili.

A prišli koľajnice

Keďže však napriek všetkému bol o tento druh dopravy medzi ľuďmi záujem, podnikatelia sa sústredili na zisk licencie na električku.

O dva roky sa už z Popradu do Smokovca jazdilo po koľajniciach a trať sa predĺžila až na Hrebienok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  6. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 295
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 681
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 180
  4. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 8 729
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 501
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 346
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 960
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 381
  9. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 1 954
  10. Aké sú najväčšie možnosti úspor energie v domácnosti 1 886

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), História, Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Na prešovskej Dúbrave horel drevodom známeho lekára

Mrak dymu zasiahol aj časť Sídliska III a Šidlovca.

Matka pásla 14-ročnú dcéru, ponúkala ju ako Cicu – micu alebo Bambuľku

Košický súd poslal kupliarku na sedem rokov za mreže. Odvolala sa.

Riaditeľka košickej škôlky našla v schránke obálku s bielym práškom

Zasahovali hasiči v špeciálnych oblekoch, miestnosti dezinfikovali.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

DOMOV

Nishita oslobodili, podľa sudcu konal v nutnej obrane

Verdikt padol v kauze smrteľného pobodania.

ŠPORT

Škriniar: Kritiku trénera beriem športovo, v Žiline ma kritizoval každý

Škriniar hovorí o odstúpení trénera Kozáka.

SVET

Dohodli sa, že sa nedohodli. Mayová sa nemá kam pohnúť

Dohoda o brexite cez víkend nevznikla.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop