SPIŠSKÉ PODHRADIE. Spiš sa hrdí viacerými „naj“, či už prírodnými, alebo kultúrnymi a historickými.
Prvenstvo má Spiš aj v železničnej doprave. Nachádza sa tu totiž najkratšia fungujúca železničná trať na Slovensku.

Začína sa v Spišských Vlachoch, končí v Spišskom Podhradí a má dĺžku 9,226 km.
Výstavba tejto lokálnej trate bola podmienená stavbou košicko-bohumínskej železnice, ktorej posledný úsek bol daný do prevádzky v roku 1872.
Železnica však obišla významné spišské mestá Levoču a Spišské Podhradie.
Honorácia oboch miest si skoro uvedomila, že železnica prináša prosperitu a bohatstvo.
Preto sa predstavitelia týchto miest usilovali o napojenie na košicko-bohumínsku železnicu aspoň lokálnou traťou. Do Levoče prišiel prvý vlak v roku 1892.
Aj v Spišskom Podhradí snahy o spojenie so svetom prostredníctvom železnice vrcholili na začiatku 90. rokov 19. storočia.
Predstavitelia Spišského Podhradia a Spišských Vlách sa vtedy definitívne dohodli, že trať sa bude napájať na košicko-bohumínsku železnicu práve v Spišských Vlachoch.
Na začiatku boli predostreté dva návrhy na trasu trate. Podľa prvého mala viesť údolím potoka Rybníček, zatiaľ čo podľa druhého návrhu cez Bystrany.
Vďaka grófovi Csákymu sa presadil druhý návrh. V Bystranoch totiž Csáky vlastnil kaštieľ a hospodárstvo.
Postavili ju za pol roka
Vo februári 1893 podal spišskopodhradský mešťanosta (starosta) Alexander Fest žiadosť na prípravné práce na stavbu trate.
Po odsúhlasení zo strany uhorského ministerstva obchodu a spišského župana sa o mesiac nato začalo s prípravnými prácami.
O rok neskôr, 17. apríla 1894, vydalo uhorské ministerstvo obchodu definitívne povolenie na stavbu trate.
Robotníci sa preto mohli naplno pustiť do práce. Najväčším technickým problémom trate bol most cez Hornád pri Spišských Vlachoch, avšak napokon sa podarilo túto ťažkosť prekonať.
Po šiestich mesiacoch horúčkovitého snaženia bola v októbri 1894 trať hotová.
Z pohľadu súčasnosti sa to zdá byť priam nadľudský výkon. Ktovie, či by sa niečo také podarilo aj dnes.
Nástupná stanica trate bola v Spišských Vlachoch, konečná stanica v Spišskom Podhradí a medzi nimi sa nachádzali zastávky Spišské Vlachy mesto, Bystrany a Mulícky les.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš