VYSOKÉ TATRY. Wifi, klíma a kamerový systém. Tatrami sa povezieme moderne.
Veľké nákupy pripravuje Železničná spoločnosť Slovensko.
Chce obnoviť a rozšíriť rady zubačiek, ktoré vozia turistov slovenskými veľhorami.
Zo súčasných troch ozubnicových elektrických jednotiek by mali o tri roky na tratiach do tatranských destinácií premávať päť nových a jeden multifunkčný rušeň.
Nákup by mal podľa odhadov železníc stáť 39,5 milióna eur bez DPH. Financovať to chcú z vlastných zdrojov.
Posledné nákupy v 70. rokoch
Súčasné zubačky už dosahujú pomerne zrelý vek.

Hovorca Železničnej spoločnosti Tomáš Kováč uvádza, že naposledy sa vozňový park menil v roku 1970. Terajšie zubačky tak majú 48 rokov.
Investícia do nových zubačiek je podľa Kováča potrebná.
„Kapacita súčasnej koľajovej dopravy v Tatrách je už nedostatočná.“
Kováč porovnáva, že oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených o 35 percent viac cestujúcich.
Nakupovať sa spoločnosť rozhodla nielen pre vek vozňov a ich zastaraný technický stav, ale tiež, aby uspokojila „rastúce dopravné požiadavky a nároky na zvýšený komfort cestujúcich v oblasti Vysokých Tatier.“
Väčšia kapacita
Nové zubačky budú mať hybridný pohon, budú môcť jazdiť ako na ozubnicovej (Štrba – Štrbské Pleso), tak aj klasickej trati (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad / Tatranská Lomnica) a to rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu a 20 kilometrov za hodinu.
Prepravia tiež viac cestujúcich, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady 160. Tie súčasné majú kapacitu 124 miest na sedenie.
Samozrejmosťou by mala byť klimatizácia, napájanie počítačov a telefónov do zásuviek či wifi pripojenie.
Pre športovcov nebude chýbať priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov.
Informačný systém
Vozne by mali mať bezbariérový vstup pre invalidov a vyčlenený priestor aj v interiéri.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš