VYSOKÉ TATRY. Päť zubačiek sa podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého na tatranskú trať nasadiť nedá.
Môže nákup nových zubačiek zatraktívniť túto formu dopravy v Tatrách?
– Kvalita vozidiel môže ovplyvniť výber dopravného prostriedku, v tomto prípade sa však tento faktor značne preceňuje. Rovnaké zubačky ako dnes jazdia v Tatrách, jazdia napríklad aj vo Švajčiarsku alebo USA a Brazílii. K zatraktívneniu dopravy v Tatrách by mohlo pomôcť najmä posilnenie dopravy (zatraktívnenie taktu) a zmena trasovania v niektorých úsekoch, zrýchlenie dopravy a vybudovanie nových zastávok.
Je počet nových zubačiek dostatočný?

– Tento počet je nadhodnotený. Dnes sa využívajú tri staré zubačky, aj to len kvôli nízkej kapacite súprav. Na zabezpečenie súčasných potrieb by postačovala jedna nová viackapacitná zubačka. Mohli by sme uvažovať o druhej, ako zálohe pre prípad porúch a údržby, pričom ale je štandardom, že ako záloha sa využívajú obvykle staršie vozidlá.
Pre pokrytie potrieb ozubnicovej železnice potrebujeme maximálne dve súpravy, nie plánovaných päť, pretože viac zubačiek sa na trať nedá nasadiť, vzhľadom na obmedzenú kapacitu jednokoľajnej trate. Ak by aj Železničná spoločnosť Slovensko uvažovala o tom, že nasadí nové súpravy aj na tratiach Tatranských električiek a zubačiek (TEŽ), opäť narazíme na obmedzenú kapacitu trate, ktorá umožňuje vypravovať 14 vozidiel pri 30-minútovom intervale, ktorý je na trati maximálne dosiahnuteľný (dnes ich máme 15).
Je toto cesta ako odlákať z Tatier autá a „prinútiť“ turistov využívať ekologickejšiu dopravu a zároveň znížiť dopravné zaťaženie v Tatrách?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš