Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

V Tatrách chcú obnoviť stredisko Jamy. Ochranári upozorňujú na riziká

Má pribudnúť nové parkovisko aj lanovky.

Vizualizácia obnoveného strediska Jamy.Vizualizácia obnoveného strediska Jamy. (Zdroj: TMR)

TATRANSKÁ LOMNICA. Spoločnosť Tatry mountain resorts, a.s. (TMR) predložila projekt obnovy lyžiarskeho strediska Jamy v Tatranskej Lomnici.

Počíta aj s novým parkoviskom. Ochranári upozorňujú na možné negatívne vplyvy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovoria aj o odľahčení dopravy

Prečítajte si tiež: V prísne chránených územiach Tatier chcú nové zjazdovky Čítajte 

Ako informovala hovorkyňa TMR Zuzana Fabianová, spoločnosť predložila v týchto dňoch na posúdenie EIA projekt, ktorým chce obnoviť fungovanie strediska Jamy nielen cez rozšírenie ponuky lyžovania, ale aj dobudovaním zodpovedajúcej prepravnej infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

"Z pohľadu TMR aj mesta Vysoké Tatry by umiestnenie parkoviska na západnom okraji zastavaného územia nad električkovou traťou pomohlo odľahčiť dopravu a obmedziť prejazdy áut centrom Tatranskej Lomnice," priblížila.

"V Tatrách pretrváva vysoký záujem o lyžovanie nižšej náročnosti a tiež dopyt po vytvorení vhodných tréningových podmienok pre lyžiarske kluby a výcviky. Jamy si ešte mnoho miestnych aj návštevníkov pamätá ako ideálne miesto presne pre tento druh aktivít," odôvodnil oživenie lyžovania v tejto lokalite riaditeľ horského strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský.

V rámci projektu sa rozšíri aj ponuka ubytovacích a stravovacích služieb.

Trate so zasnežovaním a nové lanovky

Zámer predpokladá vybudovanie zjazdových tratí vrátane technického zasnežovania.

SkryťVypnúť reklamu

"Nové lanové dráhy, nazvané Jamy 1 a Jamy 2, a zjazdové trate sú navrhnuté za juhozápadným okrajom zastavaného územia Tatranskej Lomnice. Zámer je spracovaný v troch variantoch, pričom sa líšia polohou lanových dráh, resp. ich podpier a polohou tratí. Pri navrhovaní zjazdoviek sa kládol dôraz najmä na územné podmienky aj ochranné pásma vodárenského zdroja a ďalšie prvky ochrany prírody a krajiny, ale aj ich prepojenosť s existujúcimi traťami," vysvetlila Fabianová s tým, že v areáli by mali obnoviť aj večerné lyžovanie.

Nové nástupné miesto plánujú zriadiť na tom pôvodnom, kam sa návštevníci z navrhovaného parkoviska dostanú lávkou.

"S napojením na navrhované parkovisko dokonca ráta už aj projektová dokumentácia kruhovej križovatky, ktorá bola vybudovaná v minulom roku," spomenula hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Na parkovisku vzniká podľa jej ďalších slov priestor aj pre prípadné vybudovanie doplnkových služieb.

Zámerom navrhovateľa je v priestore spomínaného parkoviska, ktoré je situované v blízkosti železničnej trate, zriadiť aj vlakovú zastávku.

Rozšírenie už raz vylúčili

Ako informoval riaditeľ Správy TANAP Pavol Majko, snaha o obnovenie lyžovania v stredisku Jamy bola riešená už v rokoch 2007 a 2008, keď bola zahrnutá do posudzovania vplyvov na životné prostredie v rámci celého lyžiarskeho areálu spoločnosti TMR.

"Rozšírenie športových aktivít v tejto lokalite bolo z návrhov vylúčené a prijatý bol variant, ktorý rátal len s lokalitou Jamy I. - staré Jamy. Víťazný variant bol v priebehu rokov viackrát menený a dopĺňaný, ale rozšírenie lokality Jamy (napr. o Jamy II.), ani konkrétne vymedzenie zjazdoviek, dopravných zariadení, resp. ostatnej vybavenosti nebolo konkrétne riešené ani posudzované," priblížil.

Návrh je podľa jeho slov situovaný v území európskeho významu, existuje teda predpoklad, že navrhované aktivity môžu mať naň pravdepodobne negatívny vplyv.

"Realizácia takejto činnosti vždy znamená odlesnenie, úpravu terénu, následnú eróziu, realizáciu stavieb, trvalý zvýšený pohyb ľudí, hluk a podobne," poznamenal.

Zároveň dochádza k zmenšeniu územia národného parku, ako aj územia európskeho významu.

Parkovisko v území európskeho významu

Ako ďalej uviedol, parkovisko je navrhnuté do územia európskeho významu.

Táto lokalita podľa neho nebola posudzovaná v rámci spomínaného procesu v roku 2008.

"Za účelom vyriešenia problému parkovania bolo navrhnuté, schválené a aj realizované parkovisko Buková hora s kapacitou 400 parkovacích miest. Ďalšie parkovisko bolo navrhnuté v lokalite Botanická záhrada s kapacitou takmer 700 miest," spomenul.

Podľa jeho ďalších slov je pre územie TANAP-u potrebné vypracovať štúdiu - generel dopravy, kde bude aktualizovaný nápočet súčasných parkovacích miest a bude jasne stanovená miera ekologickej únosnosti nielen pre vysokohorské prostredie, ale aj pre priame a nepriame vplyvy rozširujúceho sa urbanizovaného prostredia a s tým spojeným antropickým vplyvom na prírodné prostredie národného parku.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 946
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 220
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 261
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 685
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 424
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 196
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 706
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 417

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  5. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 455
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 595
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 143
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 946
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 936
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 864
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 528
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  5. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 455
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 595
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 143
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 946
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 936
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 864
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 528
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu