Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Za pol roka cestovalo v Tatrách železnicou vyše milióna ľudí

Do troch rokov by mali jazdiť nové hybridné vlaky.

Vlak TEŽ Tatranská LomnicaVlak TEŽ Tatranská Lomnica (Zdroj: Archív ZSSK)

VYSOKÉ TATRY. Počet cestujúcich vo vlakoch vo Vysokých Tatrách narastá.

Železničná spoločnosť Slovensko prepravila na tatranských elektrických železniciach a Ozubnicovej železnici za prvý polrok tohto roka viac ako milión cestujúcich.

Je to o 71-tisíc ľudí viac ako vlani v rovnakom období.

Hybridné vlaky

Prečítajte si tiež: Wifi, klíma a kamerový systém. V Tatrách by mali pribudnúť nové zubačky Čítajte 

Aj to je dôvod, prečo sa železničná spoločnosť rozhodla dopravu v horách posilniť piatimi novými vlakmi na hybridný pohon.

Vďaka nemu vlaky zvládnu ozubnicovú železnicu v úseku Štrba – Štrbské Pleso, i klasickú trať v úseku Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad – Tatranská Lomnica.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Filipa Hlubockého, na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) najazdia ročne 565-tisíc vlakových kilometrov, prepravia viac ako 2,5 milióna cestujúcich.

Desiatky tisícov z nich sú zo zahraničia. V špičke je problém dostať sa do vlaku.

„Preto okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Košice, Žilina, máme veľký investičný dlh v Tatrách,“ uviedol Hlubocký.

Zubačka je už veterán

Prečítajte si tiež: Odborník na dopravu o zubačkách: Stačilo by ich aj menej Čítajte 

Päť nových hybridných vlakov v Tatrách posilní aj jeden multifunkčný rušeň.

V súčasnosti na tatranských železniciach premáva 18 vlakov. Z toho 15 na TEŽ a tri na OŽ.

„Priznávame, že ikonické zubačky majú naozaj problém. Sú zastarané, hlučné a neobnoviteľné. Nové vlaky majú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu, a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac,“ doplnil Hlubocký.

SkryťVypnúť reklamu

Nové vlaky predstavujú výrazný posun k zefektívneniu jazdy.

V nových vozňoch nebude chýbať klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie.

Zväčší sa priestor na odkladanie bicyklov, lyží, sánok, snoubordov, kočiarov a pod.

V nových vlakoch najskôr o tri roky

„Jedna vec je ponúkať jazdu v dnes už historických, pre niekoho atraktívnych vozidlách z roku 1970, tá druhá je zabezpečiť komfortný, spoľahlivý a čo najrýchlejší presun napríklad z Popradu na Štrbské Pleso. Pretože, iba pre čaro histórie by zrejme nikto nechcel cestovať z Bratislavy do Košíc každý víkend parným vlakom na drevených sedadlách. Pripomínam tiež, že aj v tom najlepšom prípade, ak naša snaha vysúťažiť hybridné zubačky dopadne bez problémov, nové vlaky do Tatier prídu až o necelé tri roky, teda v roku 2021,“ priblížil Hlubocký.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť Slovensko pred vyhlásením tendra oslovila viacero významných výrobcov zubačiek.

Aj keď pravdou je, ako uviedol Hlubocký, výrobou týchto špeciálnych vlakov sa až tak veľa spoločností v Európe nezaoberá.

Tender na dodávku vlakov už spoločnosť vyhodnocuje.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 28 330
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 572
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 168
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 147
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 6 418
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 892
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 613
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 760

Blogy SME

  1. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  2. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Maťo Chudík: Odtlačky
  5. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  6. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  7. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  8. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 486
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 230
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 864
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 913
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 825
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 785
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 770
  8. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 533
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milan Uhrík predstavuje nového člena Republiky Jána Rejdu (vľavo)

Rejdu preveruje tím Gorila.


15 h

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


16 h
Peter Schutz.

Zaujímavé je, že z Vazovovej polícia vyšetruje iba nového člena Republiky.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa vyvíja vojna na Ukrajine.


a 3 ďalší 1 h

Blogy SME

  1. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  2. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Maťo Chudík: Odtlačky
  5. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  6. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  7. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  8. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 486
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 230
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 864
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 913
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 825
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 785
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 770
  8. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 533
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu