Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Tradičné zubačky nahradia v Tatrách švajčiarske hybridy

Železnice hovoria o zrýchlení i väčšom komforte cestujúcich.

Nové vlaky v Tatrách.Nové vlaky v Tatrách. (Zdroj: ZSSK)

POPRAD, BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ohlásila víťaza verejnej súťaže na dodávku nových tatranských zubačiek.

Prečítajte si tiež: Odborník na dopravu o zubačkách: Stačilo by ich aj menej Čítajte 

Do roku 2022 dodá švajčiarska spoločnosť Stadler päť ozubnicovoadhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ).

Celková cena zákazky je 38,8 milióna eur.

Podľa hovorcu štátneho dopravcu Tomáša Kováča zmluva bola podpísaná v stredu 17. októbra.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Staré stroje nestačia kapacitne ani technicky

Prečítajte si tiež: Wifi, klíma a kamerový systém. V Tatrách by mali pribudnúť nové zubačky Čítajte 

Potrebu nákupu nových súprav odôvodňujú ZSSK nárastom počtu cestujúcich v Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štatistík železníc je na tratiach TEŽ a Ozubnicovej železnice (OŽ, tzv. zubačky) v porovnaní s rokom 2014 ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich.

„Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém. V súčasnosti je aktuálna kapacita na trati OŽ dve jednotky vo viacčlennom radení,“ uvádzajú ZSSK.

Druhým dôvodom pre nákup vozidiel je technická i morálna zastaranosť dnes využívaných súprav, keďže súčasné zubačky majú vek 48 rokov.

Zvládnu oba typy tatranských tratí

ZSSK upozorňujú, že nové jednotky budú mať hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny), ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na trati OŽ medzi Štrbou a Štrbským Plesom i na klasických koľajniciach, teda na tratiach TEŽ zo Štrbského Plesa cez Starý Smokovec až do Popradu alebo Tatranskej Lomnice.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký priznal, že železnice majú veľký investičný dlh okrem iných miest aj v Tatrách.

„Na 40 kilometroch TEŽ a OŽ najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snoubord, o kultúre cestovania ťažko hovoriť. Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné,“ uviedol Hlubocký.

To chcú ZSSK do roku 2022 zmeniť.

Objednané vozidlá budú rýchlejšie

„Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac. Navyše sa v Tatrách už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím. Len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice opisujú objednané vozidlá ako modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku.

„Tieto univerzálne vozidlá sa už úspešne používajú vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wi-fi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich,“ uvádzajú ZSSK.

Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a podľa železníc spĺňa najnovšie ekologické normy.

„Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos. Podobné pracovné vozidlá sa úspešne používajú na horských tratiach vo Švajčiarsku a v Španielsku.“

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 922
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 16 520
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 518
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 919
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 849
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 106
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 451
  8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 1 586

Blogy SME

  1. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  2. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  3. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  8. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 950
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 562
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 371
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 319
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 097
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 010
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 820
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  2. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  3. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  8. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 950
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 562
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 371
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 319
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 097
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 010
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 820
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu