Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Tradičné zubačky nahradia v Tatrách švajčiarske hybridy

Železnice hovoria o zrýchlení i väčšom komforte cestujúcich.

Nové vlaky v Tatrách.Nové vlaky v Tatrách. (Zdroj: ZSSK)

POPRAD, BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ohlásila víťaza verejnej súťaže na dodávku nových tatranských zubačiek.

Prečítajte si tiež: Odborník na dopravu o zubačkách: Stačilo by ich aj menej Čítajte 

Do roku 2022 dodá švajčiarska spoločnosť Stadler päť ozubnicovoadhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ).

Celková cena zákazky je 38,8 milióna eur.

Podľa hovorcu štátneho dopravcu Tomáša Kováča zmluva bola podpísaná v stredu 17. októbra.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Staré stroje nestačia kapacitne ani technicky

Prečítajte si tiež: Wifi, klíma a kamerový systém. V Tatrách by mali pribudnúť nové zubačky Čítajte 

Potrebu nákupu nových súprav odôvodňujú ZSSK nárastom počtu cestujúcich v Tatrách.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa štatistík železníc je na tratiach TEŽ a Ozubnicovej železnice (OŽ, tzv. zubačky) v porovnaní s rokom 2014 ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich.

„Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém. V súčasnosti je aktuálna kapacita na trati OŽ dve jednotky vo viacčlennom radení,“ uvádzajú ZSSK.

Druhým dôvodom pre nákup vozidiel je technická i morálna zastaranosť dnes využívaných súprav, keďže súčasné zubačky majú vek 48 rokov.

Zvládnu oba typy tatranských tratí

ZSSK upozorňujú, že nové jednotky budú mať hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny), ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na trati OŽ medzi Štrbou a Štrbským Plesom i na klasických koľajniciach, teda na tratiach TEŽ zo Štrbského Plesa cez Starý Smokovec až do Popradu alebo Tatranskej Lomnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký priznal, že železnice majú veľký investičný dlh okrem iných miest aj v Tatrách.

„Na 40 kilometroch TEŽ a OŽ najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snoubord, o kultúre cestovania ťažko hovoriť. Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné,“ uviedol Hlubocký.

To chcú ZSSK do roku 2022 zmeniť.

Objednané vozidlá budú rýchlejšie

„Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac. Navyše sa v Tatrách už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím. Len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice opisujú objednané vozidlá ako modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku.

„Tieto univerzálne vozidlá sa už úspešne používajú vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wi-fi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich,“ uvádzajú ZSSK.

Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a podľa železníc spĺňa najnovšie ekologické normy.

„Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos. Podobné pracovné vozidlá sa úspešne používajú na horských tratiach vo Švajčiarsku a v Španielsku.“

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  5. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Znalec slovenského brandy
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  10. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 198
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 115
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 221
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 696
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  2. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 106
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 845
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 053
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  2. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 106
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 845
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 053
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu