SPIŠSKÁ BELÁ. V poľskom Nowom Targu 15. októbra podpísali Zmluvu o partnerstve na realizáciu projektu na výstavbu cyklotrás v rámci projektu Historicko-prírodno-kultúrna cesta okolo Tatier, tretia etapa.
Táto zmluva je podmienkou pre následné podpísanie zmluvy o financovaní tohto projektu.
Súčasťou projektu sú mestá a obce z poľskej a slovenskej strany - mesto Nowy Targ, gmina Nowy Targ, gmina Czarny Dunajec, gmina Lapsze Nizne, mestá Spišská Belá, Kežmarok, Trstená, Liptovský Mikuláš, obce Veľká Lomnica, Huncovce a Hniezdne.
Spišská Belá sa spojí so Starou Ľubovňou
V tretej etape mesto Spišská Belá bude realizovať výstavbu dvoch úsekov cyklotrás.
“Prvý úsek v dĺžke takmer 2,08 kilometra definitívne spojí Spišskú Belú so Strážkami. Ide o obchvat Spišskej Belej od Strážok po laktáreň pri Baliarňach. Druhý úsek je plánovaný od súčasnej cyklotrasy od vodojemu na Myšom vŕšku v smere ku rieke Biela, teda po hranicu s obcou Slovenská Ves, v dĺžke 1,56 kilometra,” informoval súčasný primátor mesta Spišská Belá Štefan Bieľak.
Táto trasa by podľa spracovanej projektovej štúdie mala v budúcnosti pokračovať cez Slovenskú Ves, Podhorany, Toporec, Podolínec s následným napojením na Starú Ľubovňu.
Od Starej Ľubovne sú už vybudované v rámci druhej etapy prvé štyri kilometre cyklotrasy smerom na Hniezdne a v tejto tretej etape sa má pokračovať ďalej.
Výstavba by sa mala začať budúci rok
Celkové náklady za Spišskú Belú sú naplánované na 462-tisíc eur.
Z tejto sumy 95 percent by boli zdroje z Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, a spolufinancovanie mesta by predstavovalo päť percent, čo je asi 23 200 eur.
Financie vo výške 622-tisíc eur získala aj Veľká Lomnica. Prostriedky budú určené na výstavbu 1,2-kilometrového chodníka z Veľkej Lomnice do Huncoviec, vrátane mosta ponad rieku Poprad.
Celkové náklady celého projektu za všetkých partnerov sú plánované vo výške štyroch miliónov eur.
Z toho pre slovenských partnerov projekt vyčlení takmer dva milióny eur.
V súčasnosti mestá a obce pripravujú verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavebných prác.
Samotná výstavba cyklotrasy sa plánuje začať na jar alebo v lete v roku 2019.
Projekt brzdí byrokracia
Konečný termín ukončenia celého projektu je však v nedohľadne.
„Poliaci v tom majú jasno, na Slovensku sa to nedá odhadnúť. Nám treba vybudovať asi dve tretiny trás. Na jednej strane je to otázka financií, ale viac sa obávam, že my to nedokážeme pripraviť majetkoprávne a administratívne. Tam to momentálne všetko stojí,“ uviedol Bieľak.
Práve administratívna príprava projektov a majetkové záležitosti budú podľa primátorov aj do budúcnosti najväčšou brzdou pri čerpaní prostriedkov na projekty.
Podľa nich môže nastať situácia, že Slovensko nebude schopné minúť ani tie prostriedky, ktoré bude mať k dispozícii.
Samotná príprava takýchto projektov môže trvať aj sedem rokov.
Výstavba cyklochodníkov, ktorá je už len zavŕšením projektu, trvá pritom niekedy len zopár mesiacov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš