SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Úvahy o možnom rušení Materskej školy (MŠ) na ulici S. Tomášika v Spišskej Novej Vsi vzbudili v meste vlnu emócií.
Na jednej strane sú argumenty mesta o finančne náročnej prevádzke zariadenia, na druhej strane rodičia a Novovešťania podpisujú petíciu proti jej zrušeniu.
O škôlku, ktorá jediná v meste poskytuje vzdelávanie a výchovu pre mentálne i telesne postihnuté deti, sa zvádza boj.
Poslanci o škôlke nerozhodovali
Téma sa mala presunúť na pôdu mestského zastupiteľstva. Na program rokovania sa však škôlka nedostala.
Petičný výbor sa domnieva, že mesto si našlo inú cestu, ako škôlku zrušiť aj bez rozhodnutia zastupiteľstva.
Mesto to odmieta.

Pred časom rada školy informovala o zámere mesta zrušiť túto škôlku.
Vytvorený petičný výbor spustil petíciu proti jej zatvoreniu. Doposiaľ ju elektronicky podpísalo viac ako 2 600 ľudí.
Tri triedy škôlky navštevuje 40 detí, z toho štyri deti s postihnutím. Z toho dve autistické prechádzajú v septembri do základnej školy. Jedno chodí pomocou barličiek a jedno je s Downovým syndrómom.
„V úvode mestského zastupiteľstva sa hlasovalo za zmenu programu, ale škôlka sa na program rokovania nedostala. Nikto z poslancov nepodal návrh. Nazdávame sa, že na základe poslednej komunikácie s mestom si vedenie našlo inú cestu, iný spôsob, ako škôlku zrušiť. Nakoniec nám aj verejne potvrdilo, že na vyradenie škôlky zo siete škôl a školských zariadení nepotrebuje súhlasné stanovisko zastupiteľstva,“ uviedol krátko po rokovaní mestského zastupiteľstva šéf petičného výboru Roman Garaj.
Autistická trieda sa presúva
Petičný výbor dostal informáciu od mesta, že špeciálna autistická trieda z tejto MŠ sa od septembra presúva do MŠ na Stolárskej ulici.

„Nevieme, čo bude so zvyšnými triedami, ktoré poskytujú inkluzívne vzdelávanie. Pýtame sa, kto rozhoduje a na základe čoho. Chceme osloviť najmä opozičných poslancov, aby zaviazali vedenie mesta vypracovať serióznu analýzu o tom, či treba škôlku zrušiť. Ak budú údaje k dispozícii, nemáme s tým problém, ale nech sa neruší len tak, zo dňa na deň,“ zdôraznil Garaj.
Doplnil, že ak mesto potrebuje budovu škôlky uvoľniť, nemajú s tým problém, ale chcú, aby bola zachovaná v takom modeli, ako funguje v súčasnosti.
O vyradení škôlky mesto neuvažuje
Podľa primátora mesta Pavla Bečarika (SNS) je mesto ešte len v štádiu zberu informácií ohľadom optimalizácie škôlok v meste. O rušení tejto MŠ nepadlo rozhodnutie. Snahou mesta je presťahovanie.

„Nikdy nebolo dané rozhodnutie o tom, že sa táto MŠ bude rušiť. Ak by k tomu došlo, tak v zmysle zákona. Ministerstvo školstva je oprávnené v tom konať na základe žiadosti zriaďovateľa. Mesto neuvažuje o vyradení MŠ zo siete škôl a školských zariadení. V hre je premiestnenie MŠ ako celku. Od septembra má byť povinná predškolská výchova. Nemôžeme byť takí rýchli a nezodpovední, aby sme už teraz rozhodli o zrušení. Pripadá do úvahy maximálne presunutie celej škôlky do nevyužitých kapacít,“ zdôraznil Bečarik.
Sťahovanie autistickej triedy do priestorov na Stolárskej ulici je podľa primátora logický krok.
„Materská škola na Stolárskej ulici je v susedstve ZŠ na Hutníckej ulici, kde sú triedy pre autistických školákov. Zdá sa nám logické, aby sa deti zoznámili s prostredím, pedagogickým odborným personálom,“ upresnil primátor.
Mesto nemá v súčasnosti vedomosť, že by od budúceho školského roka mali do škôlky nastúpiť autistické deti. Dvaja súčasní škôlkari nastupujú od septembra do školy.
Podľa Bečarika je nešťastným spôsobom celá vec odkomunikovaná cez médiá.
„Namiesto toho, aby sme si sadli a vydebatovali celý problém,“ dodal primátor.
Hovorca ZMOS: Problémom je nedostatočná komunikácia
Zdá sa, že obe strany sú naklonené sťahovaniu celej škôlky, a nie jej rušeniu. Podľa Michala Kaliňáka, hovorcu Združenia miest a obcí Slovenska, je zrejme problémom nedostatočná včasná komunikácia.
„Požiadavky obyvateľov vo vzťahu k samospráve sú rôznorodé. Mnohokrát narazia na obmedzené finančné zdroje a možnosti a tu sa ukazuje, aké je dôležité, aby komunikácia ohľadom problémov bola oveľa skôr, ako podozrenia a nedôvera. Aby sa mohla vyvolať konštruktívna atmosféra. Z tohto pohľadu aj tento príklad ukazuje, že proaktívna komunikácia mohla zmierniť mnohé emócie, ktoré boli zbytočné, a možno že aj bolo povedaných niekoľko viet, ktoré sa už sotva budú môcť vziať späť,“ domnieva sa Kaliňák.
Škôlku treba vnímať nielen cez pedagogických či nepedagogických zamestnancov, ale aj z pohľadu rady školy, rovnako netreba zabúdať na samotných rodičov.
„Do diskusie malo byť prizvaných viacero aktérov hneď na začiatku. Nemuseli by sa riešiť následky, ktoré sú možno aj v ľudskej nevraživosti či vynášaní súdov,“ dodal hovorca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš