Korzár logo Korzár Spiš

Električky priniesli pred 111 rokmi do Tatier aj svetlo

Výlet si vtedy nemohol dovoliť každý, cesta z Popradu stála dve koruny.

Historická električka Kométa.Historická električka Kométa. (Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Obrovský rozvoj regiónu Vysokých Tatier priniesla pred 111 rokmi prvá trať Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) z Popradu do Starého Smokovca.

Otvorená bola 17. decembra 1908, prepravovať prvých pasažierov začala 20. decembra.

„Návštevníkov Tatier prevážali malé elektrické vozne čísel 1, 2 a 3 a k nim prívesné č. 11 a 12. Takáto súprava odviezla naraz až 90 cestujúcich. Neskôr, po dokončení trate na Štrbské Pleso a do Tatranskej Lomnice, vznikla sieť železníc, ktorá umožnila veľmi pohodlnú prepravu osôb,“ uviedol prednosta Veterán klubu železníc Poprad Jaroslav Vančo.

SkryťVypnúť reklamu

Priniesla svetlo

Tatranská železnica bola podľa jeho slov jednou z prvých elektrických železníc na našom území vôbec, a v tatranských osadách sa vďaka elektrickej rozvodni, meniarni v Starom Smokovci, mohlo svietiť elektrickým svetlom, čo na rok 1908 znamenalo úžasný pokrok.

Nový dopravný prostriedok priblížil Vysoké Tatry ľuďom žijúcim v podhorí.

Predtým ich skúmali pešo, na koňoch a neskôr na kočoch.

Práve fiakre sa podľa Vanča stali na dlhú dobu jediným spoľahlivým dopravným prostriedkom.

„Dlho sa hľadal vhodný, dnes by sme povedali masový spôsob dopravy. V roku 1904 začala po spevnenej hradskej ceste fungovať na svete jedinečná medzimestská trolejbusová linka Poprad – Starý Smokovec. Drevené trolejbusy z drážďanskej fabriky boli pomerne ťažkopádne, ale na svoju dobu unikátne. Posádku tvoril motorvodič, pracovník obsluhujúci zberač prúdu a sprievodca. Ten mal práve na starosti cestujúcich, ktorým pomáhal s nástupom, výstupom či batožinou, no aj ich kefou čistil od prachu poľnej cesty,“ opísal prednosta popradského klubu.

SkryťVypnúť reklamu

Stávali sa aj nepríjemnosti

Občas sa však stávali aj nepríjemné udalosti.

„Zo sťažností možno spomenúť, že počas dažďa, keď bola drevená kostra trolejbusu premočená, cestujúcich nepríjemne elektrizovali prierazy izolácie. Povráva sa, že bodkou za ich trojročnou prevádzkou bola nehoda trolejbusu a koča arcikňažnej Izabely Habsburskej, keď splašené kone prevrátili voz aj s dámou do priekopy,“ dodal.

To už však podľa jeho slov veľmi neprekážalo, pretože bol pripravený projekt spojenia Popradu a Starého Smokovca dômyselnou elektrickou železnicou, ktorá funguje dodnes.

Cestovné bolo drahé

Električka, ktorá vo svojich začiatkoch jazdila cez popradskú mestskú časť Veľká, mala byť určená širokej verejnosti, vo svojich začiatkoch však skôr slúžila vyšším vrstvám obyvateľstva, čo dokazujú aj dobové fotografie.

SkryťVypnúť reklamu

Výlet do Tatier bol na začiatku storočia spoločenskou udalosťou, dámy prichádzali v klobúkoch a so slnečníkmi, páni vo fraku.

Cestu z podhoria si nemohol dovoliť každý.

„Cestovné na novootvorenej trati stálo na trase Poprad - Veľká 30 halierov. Do Veľkého Slavkova stála cesta 50 halierov, na konečnú v Starom Smokovci dve koruny. V zime boli lístky o 50 halierov drahšie. Pre porovnanie vtedajších cien je dobré spomenúť, že celodenná mzda robotníka, ktorý ťažko pracoval na stavbe železnice, predstavovala dve koruny,“ opísal prednosta veterán klubu.

Okrem každodenných cestujúcich električka v minulosti prepravovala aj stavebný materiál, uhlie, potraviny, zvážala vyťažené drevo z tatranských lesov či prepravovala poštu.

Doprava sa menila

„Napriek tomu, že jedným z dôvodov budovania tatranských železníc bolo okrem prepravy cestujúcich aj zásobovanie hotelov a chát tovarmi, v súčasnosti sa tieto železnice využívajú výhradne na prepravu osôb,“ skonštatoval Michal Lukáč, hovorca Železníc Slovenskej republiky, ktoré správu TEŽ prevzali v roku 1992.

Rovnako postupom času zanikla na tatranských železniciach aj vlaková pošta, ktorá v čase svojej najväčšej slávy využívala samostatné poštové vlaky.

Za posledné storočie sa však doprava do Tatier zmenila vo viacerých oblastiach.

„Zmenili sa používané koľajové vozidlá z elektrických motorových vozňov s prívesnými vozňami na ucelené elektrické jednotky, ktoré mali väčšiu kapacitu, boli pohodlnejšie a rýchlejšie. Rovnako sa zmenilo umiestnenie stanice na Štrbskom Plese, ktorá bola presťahovaná od samotného plesa nižšie a tiež umiestnenie zaústenia tatranských železníc v Poprade,“ doplnil Kováč.

V súvislosti s Majstrovstvami sveta v lyžovaní v roku 1970 bola obnovená prevádzka na ozubnicovej železnici na trase Štrba - Štrbské Pleso, ktorá bola pôvodne prevádzkovaná v rokoch 1896 až 1932. Ešte pred nimi TEŽ prešli veľkou rekonštrukciou.

Električky v súčasnosti

Viaceré práce majú za sebou aj v posledných rokoch, v rámci ktorých Železnice SR preinvestovali takmer 2 milióny eur.

Už začiatkom budúceho roka sa bude podľa Lukáča spracovávať investičný plán ŽSR na obdobie 2020 až 2023.

V súčasnosti majú TEŽ spolu so zubačkou 40 kilometrov tratí a 22 staníc a zastávok.

Aj vozový park čaká v nasledujúcich rokoch obnova.

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje nasadiť na ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso a na Tatranských elektrických železniciach päť nových ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň.

Dodá ich švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG za 38,8 milióna eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 058
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 464
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 916
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 276
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 132
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 853
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 749
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 107
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 814
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 269
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  2. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 107
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 814
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 269
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  2. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu