Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

O obnove železničnej stanice v Kežmarku sa hovorí roky

Železnice pokračujú v príprave, posudzujú aj pamiatkari.

Budova stanice v Kežmarku.Budova stanice v Kežmarku. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

KEŽMAROK. Budovu železničnej stanice v Kežmarku, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čaká obnova.

Súvisiaci článok Kežmarská stanica bola pýchou v hornom Uhorsku, teraz sa za ňu hanbia Čítajte 

Železnice Slovenskej republiky zatiaľ nekonkretizovali sumu ani termín, kedy presne by sa mohlo s obnovou začať.

„Projektová dokumentácia stavby je v závere vyjadrovania jednotlivých zložiek Železníc Slovenskej republiky a Východoslovenskej distribučnej, a. s. V prvom kvartáli tohto roka bude projekt expedovaný dodávateľom s následným zabezpečovaním stavebného povolenia stavby na špeciálnom stavebnom úrade,“ informoval hovorca spoločnosti Železnice Slovenskej republiky Michal Lukáč s tým, že po vydaní stavebného povolenia bude nasledovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Národná kultúrna pamiatka

Plánované práce majú zahŕňať opravu strechy stanice, obnovu fasády, výmenu elektroinštalácie, bleskozvodu, osadenie rozhlasového zariadenia, informačných zariadení a kamerového systému, ako aj elektrickej prípojky.

„Realizácia stavby bude po úspešnom ukončení verejného obstarávania na výbere zhotoviteľa,“ uviedol Lukáč.

Zároveň dodal, že v súčasnosti nie sú známe ani rozpočtové náklady na stavbu, tie vyplynú z výsledku verejného obstarávania.

O obnove stanice v Kežmarku sa hovorí dlho. Keďže je však budova zapísaná v registri národných kultúrnych pamiatok, všetky rekonštrukčné práce musia železnice vopred konzultovať s príslušným pamiatkovým úradom.

„ŽSR postupne pripravujú stavby v jednotlivých lokalitách a samotný proces zabezpečenia potrebnej projektovej dokumentácie je časovo náročný, obzvlášť pri objektoch, ktoré sú v zozname pamiatkovo chránených objektov,“ doplnil Lukáč.

Skryť Vypnúť reklamu

História stanice

Železničnú trať medzi Kežmarkom a Popradom podľa historika Múzea v Kežmarku Maroša Semančíka slávnostne otvorili v decembri 1889, dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút.

Stanicu predstavovala v tom čase malá prízemná budova. Budova železničnej stanice, aká je známa dnes, bola postavená v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916, národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981.

„Otvorená bola v roku 1916 a aj dnes sa dá povedať, že je najkrajšou budovou železničnej stanice na území Slovenska,“ dodal historik Semančík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 418
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 013
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 417
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 036
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 397
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 382
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 975
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 913
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 713
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky

Neprehliadnite tiež

Polaček aj Hreha sú spokojní. Parlament zakázal privatizáciu vodární

Primátor Košíc by privítal i povinné zverejňovanie zmlúv.

O hrozbe skrytej privatizácie VVS debatovali starostovia i primátori na pracovnom stretnutí akcionárov v Košiciach koncom augusta.

Legendárnu kaviareň chceli zrušiť. Po tlaku verejnosti ostáva

Personál však končí. Rozlúčia sa s nimi zapálením sviečok.

Maďarský konzulát potvrdil kúpu budovy pre diplomatov. Informoval, že reštauračné zariadenia zachová.

Polaček stráca podporu poslancov. Odišiel už aj Saxa

Rusnák: Nie sme hlasovacie stroje. Špak nevylučuje nový klub.

Saxa (vľavo) odchádza z klubu Fungujúce Košice, Rusnák (vpravo) hovorí, že poslanci nie sú hlasovacie stroje na želanie.

Alžírčan cestuje do Nemecka už dva roky. Zadržali ho v Stakčíne

Ukrýval sa v nákladiaku. Dostal ročný zákaz vstupu do Únie.

Ilustračné foto.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Peter Tkačenko
Petra Vlhová dnes - paralelný obrovský slalom v Lech Zürs LIVE.
Testovanie na nový koronavírus.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop