LOMNIČKA. Z katedry politológie cez kemp pre sýrskych imigrantov do základnej školy, v ktorej sa nachádza osemsto rómskych žiakov. Dnes je DOMINIK SELEP triedny učiteľ na Základnej škole v Lomničke. Táto spišská obec patrí medzi najmladšie v krajine – priemerný vek je dvadsať rokov a ročne sa tu narodí sto detí. Pre tie tu funguje komunitné centrum, materská, špeciálna a základná škola, v ktorej zamestnanci pracujú na dve zmeny. Učiteľ štvrtákov opisuje, ako sa pracuje so žiakmi z Lomničky a ako vyzerá ich detstvo. Majú tieto deti šancu prežiť lepší život ako ich rodičia? Práve vzdelanie to podľa neho môže výrazne ovplyvniť.
Cez štúdium politológie a prácu v utečeneckom tábore ste sa dostali k učeniu v rómskej osade. Ako sa to stalo?
- Dva roky po vysokej škole som pracoval ako sociálny pracovník v Gabčíkove, kde bol zriadený kemp pre sýrskych žiadateľov o rakúsky azyl. V tejto práci som chcel pokračovať, ale na Slovensku nebol už žiaden takýto tábor. Vedel som, že chcem ostať v sociálnej sfére a ťahalo ma to najmä k práci s imigrantmi alebo Rómami. Prihlásil som sa na miesto učiteľa v Lomničke, čo je rómska obec pri Podolínci a dnes som tam už druhý rok.
Pamätáte si na svoj prvý deň v Lomničke?

- Mal som trému, ale vedel som, prečo tam som. Pri dnešnom nastavení školstva je až deväťdesiat percent rómskych detí odkázaných na podporu systému, školy a samotného učiteľa. S touto myšlienkou som tam išiel. V škole pracuje stodesať ľudí, takže ďalší šok bol ten, že som si musel zvyknúť na tak veľký počet kolegov.
A ako vyzerá prvý školský deň týchto detí?
- Väčšina detí z Lomničky nie je na školské prostredie a systém pripravená. Sedemdesiat percent detí neovláda základné veci, ako sú hygienické návyky, držanie ceruzky či kníh. Nemôžeme sa však čudovať, keďže sa tieto veci nemali kde naučiť.
V Lomničke však funguje aj materská škola. Nie je to miesto, kde by sa to mohli naučiť?
- Škôlka je určite miesto, kde by sa to mohli naučiť, avšak pre učiteľky zo škôlky je to veľká výzva, keďže deti k nim chodia vo väčšine prípadov úplne nepripravené. Rok na školskú prípravu dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia je veľmi málo. Dôkazom toho je, že aj tak väčšina detí, ktoré boli v škôlke absolvuje nultý ročník. Ak by boli v škôlke aspoň na dva roky, šanca na priamy prechod do prvého ročníka by sa zvýšila. Ďalším problémom je, že v Lomničke sa ročne narodí okolo sto detí. Škôlka momentálne ponúka miesto pre polovicu z nich. Druhá polovica detí sa tak do škôlky vôbec nedostane. Systém nie je nastavený tak, aby sa učitelia mohli venovať každému dieťaťu.
Výskumy však ukazujú, že najdôležitejšie obdobie pre vývoj dieťaťa je rané detstvo do troch rokov. Ako vyzerá toto obdobie dieťaťa v Lomničke?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš