Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Na ozubnicovej železnici zo Štrby bude od februára jazdiť všetkých päť elektrozubačiek

Schvaľovanie na prevádzku ešte prebieha.

Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo.Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo. (Zdroj: ZSSK)

ŠTRBA. Nové elektrozubačky by mali začať jazdiť na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso vo februári.

Potvrdil to hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč s tým, že práve počas budúceho mesiaca dôjde aj k schváleniu vozidiel na prevádzku.

„Jazdiť by tak malo už všetkých päť kusov elektrozubačiek. Tri z nich, ktoré nesú názov podľa menej známych tatranských štítov Stredohrot, Kostolík a Vysoká, už jazdia na Tatranskej elektrickej železnici od decembra minulého roka,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nové tatranské zubačky sľuboval minister Doležal v lete, už hovoria o novembri Čítajte 

Dva dôvody zdržania

Pôvodný termín spustenia prevádzky aj na ozubnicovej trati bola jeseň minulého roka. Hlavné dôvody omeškania sú podľa Kováča dva.

„Pri rekonštrukcii ozubnicovej trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky, došlo k zdržaniam a nebola dokončená podľa pôvodných odhadov. Toto predĺžilo následný schvaľovací a testovací proces nových vozidiel,“ priblížil hovorca ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nových vozidlách sa tiež vyskytli menšie technické problémy, ktoré sú však už vyriešené.

Aktuálne sú všetky papiere na Dopravnom úrade, ten má na schválenie 60 dní.

„Zároveň však veľmi intenzívne pracujeme spolu s úradmi na tom, aby to bolo skôr. Sme optimisti, ale radšej sa necháme rýchlejšími procesmi pozitívne prekvapiť,“ dodáva Lukáč.

Parkovisko pri stanici

Starosta Štrby Michal Sýkora (nezávislý) potvrdil, že obec už dva roky pripravuje projekt na výstavbu parkoviska hneď vedľa stanice ozubnicovej železnice.

SkryťVypnúť reklamu

„Intenzívne na tom pracujeme, pozemok už máme, teraz riešime financovanie projektu, ktorý je finančne dosť náročný. Rátame s tým, že pôjde o spoločné financovanie železníc, obce a kraja,“ objasnil Sýkora.

Dodal, že vybudovať by sa malo takmer 500 parkovacích miest.

Cieľom samosprávy je ekologickejšia doprava, a tá sa dá podľa starostu dosiahnuť aj vďaka hromadnej doprave, keď návštevníci nechávajú autá zaparkované v podhorí. Starosta ocenil aj taktovú dopravu v regióne, ku ktorej v závere roka pristúpila krajská samospráva v spolupráci so Slovenskou autobusovou dopravou Poprad.

Súvisiaci článok Kostolík a Stredohrot už jazdia po Tatrách. Ďalšie elektrozubačky ešte prídu Čítajte 

S technickými výhodami, no bez toalety

Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon.

„Slúžila do roku 1932, potom sme až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a prirástla k regiónu, takže dá sa povedať, že je to taká naša štrbská doprava,“ skonštatoval starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Nové elektrozubačky sú podľa prednostu popradského depa Mariána Surmíka komfortnejšie, no zároveň majú niekoľko technických výhod.

„Rušňovodič vie celú jazdu ovládať jednou pákou, ktorou si pridáva výkon, zabrzdí a vie si aj predvoliť rýchlosť,“ objasnil Surmík.

Dodal, že vozidlo je schopné jazdiť aj vyššou rýchlosťou, konštrukcia trate mu to však v súvislosti s množstvom oblúkov nedovoľuje.

Zaujímavosťou je, že nové mašiny nemajú toaletu.

Je to preto, že jazdia po vysokých spádoch a klesaniach.

„V tom adhéznom režime je to 40 až 80 promile, pokiaľ schádzame zo Štrbského Plesa na Štrbu je to až 150 promile. Pri týchto extrémnych podmienkach je veľmi ťažké udržať štandard na týchto toaletách,“ objasnil Surmík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 066
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 292
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 253
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 283
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 568
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 410
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 146
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 057

Blogy SME

  1. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  2. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  3. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  4. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  5. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  6. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  7. Adriana Boysová: Svet plný farieb, bohýň, borcov a nápisov na stenách
  8. Michala Guľasová: Mark Roberts - Krvavá hmla - knižná recenzia
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 339
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 092
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 742
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 877
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 099
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 964
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 143
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 823
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  2. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  3. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  4. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  5. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  6. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  7. Adriana Boysová: Svet plný farieb, bohýň, borcov a nápisov na stenách
  8. Michala Guľasová: Mark Roberts - Krvavá hmla - knižná recenzia
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 339
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 092
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 742
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 877
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 099
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 964
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 143
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 823
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu