Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Na ozubnicovej železnici zo Štrby bude od februára jazdiť všetkých päť elektrozubačiek

Schvaľovanie na prevádzku ešte prebieha.

Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo.Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo. (Zdroj: ZSSK)

ŠTRBA. Nové elektrozubačky by mali začať jazdiť na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso vo februári.

Potvrdil to hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč s tým, že práve počas budúceho mesiaca dôjde aj k schváleniu vozidiel na prevádzku.

„Jazdiť by tak malo už všetkých päť kusov elektrozubačiek. Tri z nich, ktoré nesú názov podľa menej známych tatranských štítov Stredohrot, Kostolík a Vysoká, už jazdia na Tatranskej elektrickej železnici od decembra minulého roka,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nové tatranské zubačky sľuboval minister Doležal v lete, už hovoria o novembri Čítajte 

Dva dôvody zdržania

Pôvodný termín spustenia prevádzky aj na ozubnicovej trati bola jeseň minulého roka. Hlavné dôvody omeškania sú podľa Kováča dva.

„Pri rekonštrukcii ozubnicovej trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky, došlo k zdržaniam a nebola dokončená podľa pôvodných odhadov. Toto predĺžilo následný schvaľovací a testovací proces nových vozidiel,“ priblížil hovorca ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nových vozidlách sa tiež vyskytli menšie technické problémy, ktoré sú však už vyriešené.

Aktuálne sú všetky papiere na Dopravnom úrade, ten má na schválenie 60 dní.

„Zároveň však veľmi intenzívne pracujeme spolu s úradmi na tom, aby to bolo skôr. Sme optimisti, ale radšej sa necháme rýchlejšími procesmi pozitívne prekvapiť,“ dodáva Lukáč.

Parkovisko pri stanici

Starosta Štrby Michal Sýkora (nezávislý) potvrdil, že obec už dva roky pripravuje projekt na výstavbu parkoviska hneď vedľa stanice ozubnicovej železnice.

SkryťVypnúť reklamu

„Intenzívne na tom pracujeme, pozemok už máme, teraz riešime financovanie projektu, ktorý je finančne dosť náročný. Rátame s tým, že pôjde o spoločné financovanie železníc, obce a kraja,“ objasnil Sýkora.

Dodal, že vybudovať by sa malo takmer 500 parkovacích miest.

Cieľom samosprávy je ekologickejšia doprava, a tá sa dá podľa starostu dosiahnuť aj vďaka hromadnej doprave, keď návštevníci nechávajú autá zaparkované v podhorí. Starosta ocenil aj taktovú dopravu v regióne, ku ktorej v závere roka pristúpila krajská samospráva v spolupráci so Slovenskou autobusovou dopravou Poprad.

Súvisiaci článok Kostolík a Stredohrot už jazdia po Tatrách. Ďalšie elektrozubačky ešte prídu Čítajte 

S technickými výhodami, no bez toalety

Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon.

„Slúžila do roku 1932, potom sme až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a prirástla k regiónu, takže dá sa povedať, že je to taká naša štrbská doprava,“ skonštatoval starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Nové elektrozubačky sú podľa prednostu popradského depa Mariána Surmíka komfortnejšie, no zároveň majú niekoľko technických výhod.

„Rušňovodič vie celú jazdu ovládať jednou pákou, ktorou si pridáva výkon, zabrzdí a vie si aj predvoliť rýchlosť,“ objasnil Surmík.

Dodal, že vozidlo je schopné jazdiť aj vyššou rýchlosťou, konštrukcia trate mu to však v súvislosti s množstvom oblúkov nedovoľuje.

Zaujímavosťou je, že nové mašiny nemajú toaletu.

Je to preto, že jazdia po vysokých spádoch a klesaniach.

„V tom adhéznom režime je to 40 až 80 promile, pokiaľ schádzame zo Štrbského Plesa na Štrbu je to až 150 promile. Pri týchto extrémnych podmienkach je veľmi ťažké udržať štandard na týchto toaletách,“ objasnil Surmík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  2. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  5. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 857
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 688
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 008
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 516
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 188
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 031
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 386
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 229

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ...
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 488
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 010
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 292
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 261
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 089
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 748
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 579
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ...
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 488
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 010
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 292
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 261
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 089
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 748
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 579
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu