Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Ozubnicová železnica v Tatrách je už v prevádzke. Staré vlaky nahradilo päť hybridov

Ich dizajn navrhla dvojica skialpinistov.

Autori dizajnu elektrozubačiek v ňom predstavili menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.Autori dizajnu elektrozubačiek v ňom predstavili menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

ŠTRBA. Po niekoľkomesačnom zdržaní v stredu spustili prevádzku na zrekonštruovanej ozubnicovej železnici (OŽ) zo Štrby na Štrbské Pleso.

Jazdiť budú na nej nové elektrické zubačky od švajčiarskeho výrobcu, tri z nich už viac ako dva mesiace prevážajú cestujúcich po Tatranskej elektrickej železnici.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Kostolík a Stredohrot už jazdia po Tatrách. Ďalšie elektrozubačky ešte prídu Čítajte 

Ide o päť nových hybridných vlakov, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom.

Vozidlá majú nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa v ňom predstaviť menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.

SkryťVypnúť reklamu

Nasadené sú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Roky príprav a milióny eur

Náklady na päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň boli na úrovni 38,8 milióna eur.

„Spolufinancovanie z fondov Európskej únie bolo na úrovni 35 miliónov eur, naša spoločnosť zakúpila zo svojich zdrojov veľmi dôležité multifunkčné vozidlo, ktoré okrem iného bude v zime slúžiť ako fréza," doplnil predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň.

Náklady na rekonštrukcie ozubnicovej trate sa vyšplhali na 22 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac, ako sa pôvodne rátalo.

Súvisiaci článok Rekonštrukcia trate v Tatrách za 19 miliónov je hotová, kedy ju spustia, nevedia Čítajte 

Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je dôvodom zdražovanie cien materiálov a zároveň predĺženie termínu výstavby.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila priblížil, že samotná príprava rekonštrukcie trvala približne osem rokov.

Verí, že nová ozubnicová trať bude cestujúcim slúžiť najbližších 60 rokov.

„Trať dlhá 4,7 kilometra má prevýšenie 450 metrov a najvyššie stúpanie je na úrovni 150 promile," ozrejmil.

Súvisiaci článok Prvá tatranská zubačka vyrazila zo Štrby pred 125 rokmi a poháňala ju para Čítajte 

Zubačky fungujú už 126 rokov

Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon.

Slúžila do roku 1932, potom miestni až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a podľa starostu Štrby Michala Sýkoru (nezávislý) prirástla k regiónu a stala sa jeho neodmysliteľnou súčasťou.

„Som veľmi rád, že zubačka je opäť na trati, intenzívne sme prežívali celú tú dobu rekonštrukcie. Aj napriek problémom sa všetko skončilo dobre a symbol Štrby a Štrbského Plesa je opäť na trati," uzavrel Sýkora.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 349
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 127
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 965
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 406
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 285
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 235
  7. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 214
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 045

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.5.1922)
  2. Michal Múčka: Contra Mundum
  3. Michal Múčka: Čarodej
  4. ADRA Slovensko: Dobrovoľníctvo v srbskom Belehrade. Príbehy ľudí bez domova ako odraz spoločnosti
  5. Martin Greguš: Ľudia sa boja, že všetko stratia, tak mlčia. A nakoniec všetko stratia, lebo mlčia...
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  8. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 156
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 383
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 464
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 798
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 202
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 775
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 164
  1. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  2. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.5.1922)
  2. Michal Múčka: Contra Mundum
  3. Michal Múčka: Čarodej
  4. ADRA Slovensko: Dobrovoľníctvo v srbskom Belehrade. Príbehy ľudí bez domova ako odraz spoločnosti
  5. Martin Greguš: Ľudia sa boja, že všetko stratia, tak mlčia. A nakoniec všetko stratia, lebo mlčia...
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  8. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 156
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 383
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 464
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 798
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 202
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 775
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 164
  1. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  2. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu