POPRAD. Akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien ovplyvnili aj modernizáciu železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná za takmer sto miliónov eur.
Postup stavebných prác na kľúčových mostných objektoch pozastavili či obmedzili.
Informovala o tom hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, podľa ktorej sa však s dodávateľom prác v tejto veci intenzívne rokuje.
Otázny je tak aj zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august tohto roka.
Najskôr pandémia, teraz ceny a nedostatok materiálov
Náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry sú takmer 97,5 milióna eur bez DPH.
Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie.
S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020.
Pred rokom ich ovplyvnila pandémia, železnice zaznamenali obmedzenia v dodávkach tovarov, materiálov či špecializovaných služieb, zásadný vplyv to však na výstavbu nemalo.
Aktuálne však podľa hovorkyne prevláda, podobne ako v prípade ďalších stavieb líniových stavieb v rámci Slovenska či Európskej únie, akútny nedostatok stavebného materiálu, predovšetkým oceľových konštrukcií určených na výrobu a zhotovenie mostných objektov.
„Tento nepriaznivý stav spôsobený vojnovým konfliktom na Ukrajine výrazne zasiahol do dodávateľsko-odberateľských vzťahov, či už z hľadiska dostupnosti materiál alebo enormného nárastu ceny oproti pôvodným, zmluvným cenám,“ vysvetlila dôvod obmedzenia prác v rámci modernizácie trate medzi Popradom a Lučivnou.

Niečo sa už podarilo dokončiť
Samotná stavba je rozdelená na dva úseky.
Po stavebno-technickej stránke je podľa hovorkyne ŽSR stopercentne ukončený úsek Poprad – Svit.
Podchod a komunikáciu podchodu už odovzdali do predčasného užívania mestu Poprad.
V úseku Svit – Štrba sa podarilo ukončiť trvalú výhybňu v mieste zastávky Lučivná.
„Na preložke trate je na 95 percent hotový železničný most nad cestou tretej triedy a potokom Rakovec,“ uviedla ďalej Feik Achbergerová.
Robia sa aj práce týkajúce sa kontajnerovej trakčnej meniarne.

Čo je v pláne
V letných mesiacoch by sa malo začať ešte s celkovou rekonštrukciou budovy železničnej stanice vo Svite, ktorá sa stala národnou kultúrnou pamiatkou.
Doteraz sa práce týkali len jej miestností či koľajovej časti stanice.
„Párna skupina koľaji v železničnej stanici Svit je ukončená, pod koľajami 2,4 je vybudovaný podchod pre cestujúcich a železničný most s betónovou vaňou - podjazd Svit, v párnej skupine je takisto vybudované nástupište č.1 s novým zastrešením,“ konkretizovala Feik Achbergerová.
Momentálne sa pracuje na nepárnej skupine koľají, v rámci tejto etapy sa bude budovať podchod, podjazd aj nástupište pri koľaji č. 3.
Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice.
Vlaky budú môcť v tomto úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
Vojna na Ukrajine

- Najnovšie správy o vojne na Ukrajine
- Minúta po minúte: Ukrajina vs. Rusko online
- Volodymyr Zelenskyj: Profil a životopis
- Mýty a klamstvá o vojne na Ukrajine
- Tri roky vojny v grafoch, mapách a na satelitných záberoch
- Ako vyzeral tretí rok vojny proti Ukrajine
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš