MARGECANY, GELNICA. Obyvateľov Gelnického okresu čakajú na železnici drakonické zmeny.
Ministerstvo financií nedodalo rezortu dopravy dosť peňazí na vlaky, a tak národný dopravca chystá škrty.
S nimi ľudia z chudobnej Hnileckej doliny nesúhlasia.

Rozbitý integrovaný systém
Igor Petrik (nezávislý) stojí na čele obce Margecany už dvadsať rokov. Situáciu, aká nastala s vlakovým grafikonom v tomto železničnom uzle, ešte nezažil.
Väčšina rýchlikov už od decembra v Margecanoch zastavovať nebude.
Pre ľudí to bude znamenať komplikácie, najmä pri cestovaní za prácou.
Prvá „ochutnávka“ nového grafikonu začne platiť už od nedele 12. júna.
„Ministerstvo zmenilo grafikon bez nejakej diskusie a parciálnych porád, ako sa to deje od nepamäti,“ uviedol dlhoročný starosta Margecian, ktorý je aj predsedom komisie dopravy Košického samosprávneho kraja a šéfom Združenia miest a obcí Hnileckej doliny.
Na župu a obec teraz dostali len oznámenie o zmene, ktorá podľa Petrika nabúrala koordináciu medzi vlakovou a autobusovou dopravou.
Po novom sa môže stať, že cestujúci, ktorí prídu autobusom, nebudú mať vlakové pripojenie. Od decembra sa táto situácia ešte zhorší.
Štát ušetrí, ľudia zaplatia
Keby bral starosta ohľad výlučne na svoju obec, až taký problém by to nebol.
Aj keď sú Margecany v znevýhodnenom okrese, majú vyššiu zamestnanosť práve vďaka tomu, že sú železničným uzlom.
Denne sa na stanici podľa štatistík premelie do sedemtisíc ľudí a každé ráno tam parkuje 150 až 200 áut ľudí, ktorí idú ďalej rýchlikmi za prácou.
Dokonca aj do miestnej základnej školy chodí polovica „cezpoľných“ detí, vďaka výhodnej logistike verejnej dopravy.
Tomu bude koniec. Ľuďom z celého regiónu spravia navrhované zmeny škrt cez rozpočet.
„Štát ide ušetriť, ale v skutočnosti to preplatí občan,“ zdôrazňuje starosta Margecian.
„Sme integrovaným uzlom dopravy. Samotní domáci na to doplatia menej, ale čo ostatní obyvatelia Hnileckej doliny v znevýhodnenom okrese? My chceme od týchto ľudí pýtať ďalšie peniaze na dochádzanie do práce,“ hovorí s tým, že ľudia stále budú musieť cestovať, čo prinesie sériu nových problémov.
Navyše to pre cestujúcich bude drahšie a časovo náročnejšie.

Vyháňame ľudí do áut
„Ak bol človek orientovaný na verejnú dopravu, my mu teraz ideme povedať - ak si prišiel z Hnileckej doliny do Margecian autobusom alebo autom, už nemôžeš. Musíš ísť až do Košíc, Spišskej Novej Vsi či do Popradu. Je lacnejšie, aby išiel z Margecian do Košíc, Spišskej či Popradu rýchlikom, alebo vlastným autom?“
Pýta sa, či sú na to mestá nastavené, aby v nich pribudla stovka áut denne. Zaťaží to aj cesty.
„Už vôbec nehovorme o trende zelenej dopravy. My ideme naopak. Z verejnej dopravy poslať ľudí naspäť do áut,“ zdôrazňuje Petrik.
Podľa jeho slov sa podarilo skoordinovať vlaky a autobusy vďaka IDS (Integrovaný dopravný systém) Východ, čo potvrdzujú štatistiky.
Starostovia z Hnileckej doliny sa obávajú, že sa tento systém teraz zosype. Aj preto zorganizovali petíciu proti zmene grafikonu železničnej dopravy.
Primátor Gelnice: To je zlý vtip
Pri novom návrhu sa chytá za hlavu aj primátor mesta Gelnica Dušan Tomaško (nezávislý).
„Keď som prvý raz počul, že sa chystá niečo také, považoval som to za žart,“ hovorí Tomaško.
„Bol som zvyknutý na to, že keď sa robil nový grafikon, samosprávy ho dostali na pripomienkovanie. Vždy sme sa dohodli, aby to bolo efektívne nielen pre železnice a ministerstvo dopravy, ale aj pre ľudí z nášho regiónu. Darilo sa nám to.“
Po vzniku IDS bola podľa jeho slov optimalizácia cestovania a prípoje vlaky - autobusy na vysokej úrovni.
„Kedysi bolo podľa štatistík cez týždeň tri a pol, štyritisíc cestujúcich a po optimalizácii aj desaťtisíc. Malo to svoj význam, výpovednú hodnotu a ľudia boli spokojní. Reálne stúpali čísla cestujúcich,“ zdôrazňuje Tomaško.
Problémov v novom návrhu vidí viacero. Napríklad cez víkend sa z Hnileckej doliny bude možné dostať do Margecian len o šiestej ráno alebo o desiatej večer.
Medzitým nepôjde nič. Pritom v meste i vo viacerých obciach sú závody, ktoré sú v prevádzke aj cez víkend.
Spísali petíciu
„Či vlak zastane, nezastane na tri minúty, koľko peňazí ušetríme? Spádová oblasť 40-tisíc ľudí nebude mať prípoj na priamy spoj do Bratislavy. Neviem, či sa ušetrí,“ pochybuje s tým, že lacnejšie to bude pre ministerstvo dopravy, ktoré si vlakohodiny objednáva a pre ministerstvo financií, ktoré pošle menej peňazí, ale „reálne pre človeka, ktorý to využíval, to bude drahšie“.
Preto Gelnica podporuje petičnú akciu a bude žiadať Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), aby rokovalo s ministerstvom dopravy.
Prvotné ušetrenie peňazí za menej výkonov podľa jeho slov zaplatia cestujúci za prácou z chudobnej doliny z vlastného vrecka. Navyše, opatrenie nepomôže ani cestovnému ruchu.

Národný dopravca dostal menej
Železničnú prepravu zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., národný dopravca.
Od ZSSK si ju objednáva ministerstvo dopravy a výstavby. To dostalo na túto službu menej peňazí od ministerstva financií (MF).
„Rezort dopravy pri objednávke dopravných výkonov pre rok 2022 postupoval podľa záverov Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý vzišiel najmä z dielne Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Ten generoval viac vlakov a teda aj vyššiu celkovú cenu, než bol nastavený limit pre verejnú osobnú dopravu na tento rok,“ vysvetľuje pre Index hovorca železníc Tomáš Kováč.
Podľa jeho slov sa v štátnom rozpočte objavila suma o 24 miliónov nižšia, preto bude zrejme ZSSK škrtať vlaky.
„Analytici z ÚHP zhodnotili, že ZSSK na prevádzku potrebuje 354 miliónov eur, ale vzápätí to iní ľudia z ministerstva financií zmenili na 330 miliónov eur,“ citoval ďalej Index hovorcu ZSSK.
Ministerstvo financií: Je to v poriadku
Rezort Igora Matoviča (OĽaNO) problém nevidí.
„Útvar hodnoty za peniaze sa na zmene grafikonu podieľa iba svojou expertízou. Úpravy grafikonu nadväzujú na Plán dopravnej obslužnosti, ktorý spolu pripravili ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, pričom členmi pracovnej skupiny boli aj experti zo Železníc Slovenskej republiky a ZSSK. Na základe tohto plánu už boli niektoré vlaky posilnené, napr. rýchliky medzi Zvolenom a Košicami. Plán tiež určuje, v ktorých staniciach majú rýchliky zastavovať,“ reaguje tlačové oddelenie ministerstva financií.
Dôvodí pritom zrýchlením vlakových spojov: „Pri diaľkových rýchlikoch na trati Bratislava – Košice sú to krajské mestá, okresné mestá a najvýznamnejšie centrá cestovného ruchu. Aj vďaka zmene zastavovania sa tieto vlaky zrýchlia oproti súčasnosti až o 30 minút. Zmena tiež umožní stíhať prípoje v Košiciach na smer Humenné, vo Vrútkach na smer Zvolen a v Žiline na smer Ostrava.“
K otázke obyvateľov z Hnileckej doliny cestujúcich za prácou rezort financií uvádza: „Cestujúci z Hnileckej doliny budú mať spojenie zabezpečené s prestupom v Margecanoch na osobné vlaky každú hodinu v špičke a každé dve hodiny v časoch mimo špičky.“
Ľudia z Hnileckej doliny, s ktorými sme sa zhovárali, tvrdia, že zmeny znížia kvalitu života. Vlak budú musieť vymeniť za iné dopravné prostriedky, najmä osobné automobily a doprava sa im predraží a predĺži. To sa môže nepriaznivo odraziť na ekonomike regiónu. A dotkne sa to aj ďalších lokalít.
ZMOS: Nezohľadnili dopady
Myslí si to aj ZMOS, kroky rezortu financií kritizuje.
„Obmedzenie liniek bude znamenať, že grafikon sa výrazne negatívne prejaví na dostupnosti tak zamestnania, ako aj územia, napríklad pre turistov a návštevníkov. Určite si je potrebné uvedomiť aj to, aký to môže mať dopad na nastavenie integrovanej dopravy, ktorá je preferovaná ako komfortná alternatíva namiesto individuálnej prepravy osobnými autami,“ hovorí ústredný riaditeľ kancelárie ZMOS Michal Kaliňák.
„Práve toto všetko by mal mať rezort financií na pamäti pri rozhodovaní o schvaľovaní financií v rozpise štátneho rozpočtu pre oblasť dopravy,“ zdôrazňuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš