Korzár logo Korzár Spiš

Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú

Štát ušetrí, ale preplatí občan, vraví starosta.

Cestujúci sa po novom budú náhliť na osobné vlaky, o rýchliky zmenou grafikonu prišli.Cestujúci sa po novom budú náhliť na osobné vlaky, o rýchliky zmenou grafikonu prišli. (Zdroj: Korzár/Daniela Marcinová)

MARGECANY, GELNICA. Obyvateľov Gelnického okresu čakajú na železnici drakonické zmeny.

Ministerstvo financií nedodalo rezortu dopravy dosť peňazí na vlaky, a tak národný dopravca chystá škrty.

S nimi ľudia z chudobnej Hnileckej doliny nesúhlasia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Regióny odrezané od sveta. Hrozí, že zmizne každý tretí vlak? Čítajte 

Rozbitý integrovaný systém

Igor Petrik (nezávislý) stojí na čele obce Margecany už dvadsať rokov. Situáciu, aká nastala s vlakovým grafikonom v tomto železničnom uzle, ešte nezažil.

Väčšina rýchlikov už od decembra v Margecanoch zastavovať nebude.

Pre ľudí to bude znamenať komplikácie, najmä pri cestovaní za prácou.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá „ochutnávka“ nového grafikonu začne platiť už od nedele 12. júna.

„Ministerstvo zmenilo grafikon bez nejakej diskusie a parciálnych porád, ako sa to deje od nepamäti,“ uviedol dlhoročný starosta Margecian, ktorý je aj predsedom komisie dopravy Košického samosprávneho kraja a šéfom Združenia miest a obcí Hnileckej doliny.

Na župu a obec teraz dostali len oznámenie o zmene, ktorá podľa Petrika nabúrala koordináciu medzi vlakovou a autobusovou dopravou.

Po novom sa môže stať, že cestujúci, ktorí prídu autobusom, nebudú mať vlakové pripojenie. Od decembra sa táto situácia ešte zhorší.

Štát ušetrí, ľudia zaplatia

Keby bral starosta ohľad výlučne na svoju obec, až taký problém by to nebol.

Aj keď sú Margecany v znevýhodnenom okrese, majú vyššiu zamestnanosť práve vďaka tomu, že sú železničným uzlom.

SkryťVypnúť reklamu

Denne sa na stanici podľa štatistík premelie do sedemtisíc ľudí a každé ráno tam parkuje 150 až 200 áut ľudí, ktorí idú ďalej rýchlikmi za prácou.

Dokonca aj do miestnej základnej školy chodí polovica „cezpoľných“ detí, vďaka výhodnej logistike verejnej dopravy.

Tomu bude koniec. Ľuďom z celého regiónu spravia navrhované zmeny škrt cez rozpočet.

„Štát ide ušetriť, ale v skutočnosti to preplatí občan,“ zdôrazňuje starosta Margecian.

„Sme integrovaným uzlom dopravy. Samotní domáci na to doplatia menej, ale čo ostatní obyvatelia Hnileckej doliny v znevýhodnenom okrese? My chceme od týchto ľudí pýtať ďalšie peniaze na dochádzanie do práce,“ hovorí s tým, že ľudia stále budú musieť cestovať, čo prinesie sériu nových problémov.

Navyše to pre cestujúcich bude drahšie a časovo náročnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Páni ministri, príďte o piatej ráno na železničnú stanicu v Margecanoch Čítajte 

Vyháňame ľudí do áut

„Ak bol človek orientovaný na verejnú dopravu, my mu teraz ideme povedať - ak si prišiel z Hnileckej doliny do Margecian autobusom alebo autom, už nemôžeš. Musíš ísť až do Košíc, Spišskej Novej Vsi či do Popradu. Je lacnejšie, aby išiel z Margecian do Košíc, Spišskej či Popradu rýchlikom, alebo vlastným autom?“

Pýta sa, či sú na to mestá nastavené, aby v nich pribudla stovka áut denne. Zaťaží to aj cesty.

„Už vôbec nehovorme o trende zelenej dopravy. My ideme naopak. Z verejnej dopravy poslať ľudí naspäť do áut,“ zdôrazňuje Petrik.

Podľa jeho slov sa podarilo skoordinovať vlaky a autobusy vďaka IDS (Integrovaný dopravný systém) Východ, čo potvrdzujú štatistiky.

Starostovia z Hnileckej doliny sa obávajú, že sa tento systém teraz zosype. Aj preto zorganizovali petíciu proti zmene grafikonu železničnej dopravy.

Primátor Gelnice: To je zlý vtip

Pri novom návrhu sa chytá za hlavu aj primátor mesta Gelnica Dušan Tomaško (nezávislý).

„Keď som prvý raz počul, že sa chystá niečo také, považoval som to za žart,“ hovorí Tomaško.

„Bol som zvyknutý na to, že keď sa robil nový grafikon, samosprávy ho dostali na pripomienkovanie. Vždy sme sa dohodli, aby to bolo efektívne nielen pre železnice a ministerstvo dopravy, ale aj pre ľudí z nášho regiónu. Darilo sa nám to.“

Po vzniku IDS bola podľa jeho slov optimalizácia cestovania a prípoje vlaky - autobusy na vysokej úrovni.

„Kedysi bolo podľa štatistík cez týždeň tri a pol, štyritisíc cestujúcich a po optimalizácii aj desaťtisíc. Malo to svoj význam, výpovednú hodnotu a ľudia boli spokojní. Reálne stúpali čísla cestujúcich,“ zdôrazňuje Tomaško.

Problémov v novom návrhu vidí viacero. Napríklad cez víkend sa z Hnileckej doliny bude možné dostať do Margecian len o šiestej ráno alebo o desiatej večer.

Medzitým nepôjde nič. Pritom v meste i vo viacerých obciach sú závody, ktoré sú v prevádzke aj cez víkend.

Spísali petíciu

„Či vlak zastane, nezastane na tri minúty, koľko peňazí ušetríme? Spádová oblasť 40-tisíc ľudí nebude mať prípoj na priamy spoj do Bratislavy. Neviem, či sa ušetrí,“ pochybuje s tým, že lacnejšie to bude pre ministerstvo dopravy, ktoré si vlakohodiny objednáva a pre ministerstvo financií, ktoré pošle menej peňazí, ale „reálne pre človeka, ktorý to využíval, to bude drahšie“.

Preto Gelnica podporuje petičnú akciu a bude žiadať Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), aby rokovalo s ministerstvom dopravy.

Prvotné ušetrenie peňazí za menej výkonov podľa jeho slov zaplatia cestujúci za prácou z chudobnej doliny z vlastného vrecka. Navyše, opatrenie nepomôže ani cestovnému ruchu.

Súvisiaci článok Ceny vyskočili, moderné vozne na južnej trase nebudú. Rušia sa aj rýchliky Čítajte 

Národný dopravca dostal menej

Železničnú prepravu zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., národný dopravca.

Od ZSSK si ju objednáva ministerstvo dopravy a výstavby. To dostalo na túto službu menej peňazí od ministerstva financií (MF).

„Rezort dopravy pri objednávke dopravných výkonov pre rok 2022 postupoval podľa záverov Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý vzišiel najmä z dielne Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Ten generoval viac vlakov a teda aj vyššiu celkovú cenu, než bol nastavený limit pre verejnú osobnú dopravu na tento rok,“ vysvetľuje pre Index hovorca železníc Tomáš Kováč.

Podľa jeho slov sa v štátnom rozpočte objavila suma o 24 miliónov nižšia, preto bude zrejme ZSSK škrtať vlaky.

„Analytici z ÚHP zhodnotili, že ZSSK na prevádzku potrebuje 354 miliónov eur, ale vzápätí to iní ľudia z ministerstva financií zmenili na 330 miliónov eur,“ citoval ďalej Index hovorcu ZSSK.

Ministerstvo financií: Je to v poriadku

Rezort Igora Matoviča (OĽaNO) problém nevidí.

„Útvar hodnoty za peniaze sa na zmene grafikonu podieľa iba svojou expertízou. Úpravy grafikonu nadväzujú na Plán dopravnej obslužnosti, ktorý spolu pripravili ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, pričom členmi pracovnej skupiny boli aj experti zo Železníc Slovenskej republiky a ZSSK. Na základe tohto plánu už boli niektoré vlaky posilnené, napr. rýchliky medzi Zvolenom a Košicami. Plán tiež určuje, v ktorých staniciach majú rýchliky zastavovať,“ reaguje tlačové oddelenie ministerstva financií.

Dôvodí pritom zrýchlením vlakových spojov: „Pri diaľkových rýchlikoch na trati Bratislava – Košice sú to krajské mestá, okresné mestá a najvýznamnejšie centrá cestovného ruchu. Aj vďaka zmene zastavovania sa tieto vlaky zrýchlia oproti súčasnosti až o 30 minút. Zmena tiež umožní stíhať prípoje v Košiciach na smer Humenné, vo Vrútkach na smer Zvolen a v Žiline na smer Ostrava.“

K otázke obyvateľov z Hnileckej doliny cestujúcich za prácou rezort financií uvádza: „Cestujúci z Hnileckej doliny budú mať spojenie zabezpečené s prestupom v Margecanoch na osobné vlaky každú hodinu v špičke a každé dve hodiny v časoch mimo špičky.“

Ľudia z Hnileckej doliny, s ktorými sme sa zhovárali, tvrdia, že zmeny znížia kvalitu života. Vlak budú musieť vymeniť za iné dopravné prostriedky, najmä osobné automobily a doprava sa im predraží a predĺži. To sa môže nepriaznivo odraziť na ekonomike regiónu. A dotkne sa to aj ďalších lokalít.

ZMOS: Nezohľadnili dopady

Myslí si to aj ZMOS, kroky rezortu financií kritizuje.

„Obmedzenie liniek bude znamenať, že grafikon sa výrazne negatívne prejaví na dostupnosti tak zamestnania, ako aj územia, napríklad pre turistov a návštevníkov. Určite si je potrebné uvedomiť aj to, aký to môže mať dopad na nastavenie integrovanej dopravy, ktorá je preferovaná ako komfortná alternatíva namiesto individuálnej prepravy osobnými autami,“ hovorí ústredný riaditeľ kancelárie ZMOS Michal Kaliňák.

„Práve toto všetko by mal mať rezort financií na pamäti pri rozhodovaní o schvaľovaní financií v rozpise štátneho rozpočtu pre oblasť dopravy,“ zdôrazňuje.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 809
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 432
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 426
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 212
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 112
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 240
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 093
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 987
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 496
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 813
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 340
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 010
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 093
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 240
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 093
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 987
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 496
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 813
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 340
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 010
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 093
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu