Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú

Štát ušetrí, ale preplatí občan, vraví starosta.

Cestujúci sa po novom budú náhliť na osobné vlaky, o rýchliky zmenou grafikonu prišli.Cestujúci sa po novom budú náhliť na osobné vlaky, o rýchliky zmenou grafikonu prišli. (Zdroj: Korzár/Daniela Marcinová)

MARGECANY, GELNICA. Obyvateľov Gelnického okresu čakajú na železnici drakonické zmeny.

Ministerstvo financií nedodalo rezortu dopravy dosť peňazí na vlaky, a tak národný dopravca chystá škrty.

S nimi ľudia z chudobnej Hnileckej doliny nesúhlasia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Regióny odrezané od sveta. Hrozí, že zmizne každý tretí vlak? Čítajte 

Rozbitý integrovaný systém

Igor Petrik (nezávislý) stojí na čele obce Margecany už dvadsať rokov. Situáciu, aká nastala s vlakovým grafikonom v tomto železničnom uzle, ešte nezažil.

Väčšina rýchlikov už od decembra v Margecanoch zastavovať nebude.

Pre ľudí to bude znamenať komplikácie, najmä pri cestovaní za prácou.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá „ochutnávka“ nového grafikonu začne platiť už od nedele 12. júna.

„Ministerstvo zmenilo grafikon bez nejakej diskusie a parciálnych porád, ako sa to deje od nepamäti,“ uviedol dlhoročný starosta Margecian, ktorý je aj predsedom komisie dopravy Košického samosprávneho kraja a šéfom Združenia miest a obcí Hnileckej doliny.

Na župu a obec teraz dostali len oznámenie o zmene, ktorá podľa Petrika nabúrala koordináciu medzi vlakovou a autobusovou dopravou.

Po novom sa môže stať, že cestujúci, ktorí prídu autobusom, nebudú mať vlakové pripojenie. Od decembra sa táto situácia ešte zhorší.

Štát ušetrí, ľudia zaplatia

Keby bral starosta ohľad výlučne na svoju obec, až taký problém by to nebol.

Aj keď sú Margecany v znevýhodnenom okrese, majú vyššiu zamestnanosť práve vďaka tomu, že sú železničným uzlom.

SkryťVypnúť reklamu

Denne sa na stanici podľa štatistík premelie do sedemtisíc ľudí a každé ráno tam parkuje 150 až 200 áut ľudí, ktorí idú ďalej rýchlikmi za prácou.

Dokonca aj do miestnej základnej školy chodí polovica „cezpoľných“ detí, vďaka výhodnej logistike verejnej dopravy.

Tomu bude koniec. Ľuďom z celého regiónu spravia navrhované zmeny škrt cez rozpočet.

„Štát ide ušetriť, ale v skutočnosti to preplatí občan,“ zdôrazňuje starosta Margecian.

„Sme integrovaným uzlom dopravy. Samotní domáci na to doplatia menej, ale čo ostatní obyvatelia Hnileckej doliny v znevýhodnenom okrese? My chceme od týchto ľudí pýtať ďalšie peniaze na dochádzanie do práce,“ hovorí s tým, že ľudia stále budú musieť cestovať, čo prinesie sériu nových problémov.

Navyše to pre cestujúcich bude drahšie a časovo náročnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Páni ministri, príďte o piatej ráno na železničnú stanicu v Margecanoch Čítajte 

Vyháňame ľudí do áut

„Ak bol človek orientovaný na verejnú dopravu, my mu teraz ideme povedať - ak si prišiel z Hnileckej doliny do Margecian autobusom alebo autom, už nemôžeš. Musíš ísť až do Košíc, Spišskej Novej Vsi či do Popradu. Je lacnejšie, aby išiel z Margecian do Košíc, Spišskej či Popradu rýchlikom, alebo vlastným autom?“

Pýta sa, či sú na to mestá nastavené, aby v nich pribudla stovka áut denne. Zaťaží to aj cesty.

„Už vôbec nehovorme o trende zelenej dopravy. My ideme naopak. Z verejnej dopravy poslať ľudí naspäť do áut,“ zdôrazňuje Petrik.

Podľa jeho slov sa podarilo skoordinovať vlaky a autobusy vďaka IDS (Integrovaný dopravný systém) Východ, čo potvrdzujú štatistiky.

Starostovia z Hnileckej doliny sa obávajú, že sa tento systém teraz zosype. Aj preto zorganizovali petíciu proti zmene grafikonu železničnej dopravy.

Primátor Gelnice: To je zlý vtip

Pri novom návrhu sa chytá za hlavu aj primátor mesta Gelnica Dušan Tomaško (nezávislý).

„Keď som prvý raz počul, že sa chystá niečo také, považoval som to za žart,“ hovorí Tomaško.

„Bol som zvyknutý na to, že keď sa robil nový grafikon, samosprávy ho dostali na pripomienkovanie. Vždy sme sa dohodli, aby to bolo efektívne nielen pre železnice a ministerstvo dopravy, ale aj pre ľudí z nášho regiónu. Darilo sa nám to.“

Po vzniku IDS bola podľa jeho slov optimalizácia cestovania a prípoje vlaky - autobusy na vysokej úrovni.

„Kedysi bolo podľa štatistík cez týždeň tri a pol, štyritisíc cestujúcich a po optimalizácii aj desaťtisíc. Malo to svoj význam, výpovednú hodnotu a ľudia boli spokojní. Reálne stúpali čísla cestujúcich,“ zdôrazňuje Tomaško.

Problémov v novom návrhu vidí viacero. Napríklad cez víkend sa z Hnileckej doliny bude možné dostať do Margecian len o šiestej ráno alebo o desiatej večer.

Medzitým nepôjde nič. Pritom v meste i vo viacerých obciach sú závody, ktoré sú v prevádzke aj cez víkend.

Spísali petíciu

„Či vlak zastane, nezastane na tri minúty, koľko peňazí ušetríme? Spádová oblasť 40-tisíc ľudí nebude mať prípoj na priamy spoj do Bratislavy. Neviem, či sa ušetrí,“ pochybuje s tým, že lacnejšie to bude pre ministerstvo dopravy, ktoré si vlakohodiny objednáva a pre ministerstvo financií, ktoré pošle menej peňazí, ale „reálne pre človeka, ktorý to využíval, to bude drahšie“.

Preto Gelnica podporuje petičnú akciu a bude žiadať Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), aby rokovalo s ministerstvom dopravy.

Prvotné ušetrenie peňazí za menej výkonov podľa jeho slov zaplatia cestujúci za prácou z chudobnej doliny z vlastného vrecka. Navyše, opatrenie nepomôže ani cestovnému ruchu.

Súvisiaci článok Ceny vyskočili, moderné vozne na južnej trase nebudú. Rušia sa aj rýchliky Čítajte 

Národný dopravca dostal menej

Železničnú prepravu zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., národný dopravca.

Od ZSSK si ju objednáva ministerstvo dopravy a výstavby. To dostalo na túto službu menej peňazí od ministerstva financií (MF).

„Rezort dopravy pri objednávke dopravných výkonov pre rok 2022 postupoval podľa záverov Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý vzišiel najmä z dielne Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Ten generoval viac vlakov a teda aj vyššiu celkovú cenu, než bol nastavený limit pre verejnú osobnú dopravu na tento rok,“ vysvetľuje pre Index hovorca železníc Tomáš Kováč.

Podľa jeho slov sa v štátnom rozpočte objavila suma o 24 miliónov nižšia, preto bude zrejme ZSSK škrtať vlaky.

„Analytici z ÚHP zhodnotili, že ZSSK na prevádzku potrebuje 354 miliónov eur, ale vzápätí to iní ľudia z ministerstva financií zmenili na 330 miliónov eur,“ citoval ďalej Index hovorcu ZSSK.

Ministerstvo financií: Je to v poriadku

Rezort Igora Matoviča (OĽaNO) problém nevidí.

„Útvar hodnoty za peniaze sa na zmene grafikonu podieľa iba svojou expertízou. Úpravy grafikonu nadväzujú na Plán dopravnej obslužnosti, ktorý spolu pripravili ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, pričom členmi pracovnej skupiny boli aj experti zo Železníc Slovenskej republiky a ZSSK. Na základe tohto plánu už boli niektoré vlaky posilnené, napr. rýchliky medzi Zvolenom a Košicami. Plán tiež určuje, v ktorých staniciach majú rýchliky zastavovať,“ reaguje tlačové oddelenie ministerstva financií.

Dôvodí pritom zrýchlením vlakových spojov: „Pri diaľkových rýchlikoch na trati Bratislava – Košice sú to krajské mestá, okresné mestá a najvýznamnejšie centrá cestovného ruchu. Aj vďaka zmene zastavovania sa tieto vlaky zrýchlia oproti súčasnosti až o 30 minút. Zmena tiež umožní stíhať prípoje v Košiciach na smer Humenné, vo Vrútkach na smer Zvolen a v Žiline na smer Ostrava.“

K otázke obyvateľov z Hnileckej doliny cestujúcich za prácou rezort financií uvádza: „Cestujúci z Hnileckej doliny budú mať spojenie zabezpečené s prestupom v Margecanoch na osobné vlaky každú hodinu v špičke a každé dve hodiny v časoch mimo špičky.“

Ľudia z Hnileckej doliny, s ktorými sme sa zhovárali, tvrdia, že zmeny znížia kvalitu života. Vlak budú musieť vymeniť za iné dopravné prostriedky, najmä osobné automobily a doprava sa im predraží a predĺži. To sa môže nepriaznivo odraziť na ekonomike regiónu. A dotkne sa to aj ďalších lokalít.

ZMOS: Nezohľadnili dopady

Myslí si to aj ZMOS, kroky rezortu financií kritizuje.

„Obmedzenie liniek bude znamenať, že grafikon sa výrazne negatívne prejaví na dostupnosti tak zamestnania, ako aj územia, napríklad pre turistov a návštevníkov. Určite si je potrebné uvedomiť aj to, aký to môže mať dopad na nastavenie integrovanej dopravy, ktorá je preferovaná ako komfortná alternatíva namiesto individuálnej prepravy osobnými autami,“ hovorí ústredný riaditeľ kancelárie ZMOS Michal Kaliňák.

„Práve toto všetko by mal mať rezort financií na pamäti pri rozhodovaní o schvaľovaní financií v rozpise štátneho rozpočtu pre oblasť dopravy,“ zdôrazňuje.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 31 802
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 162
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 250
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 6 941
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 702
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 942
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 433
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 483

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  6. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 069
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 151
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 479
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 007
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 836
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 699
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 655
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 517
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poznáme mená, ktoré by mohli nahradiť ministrov SaS.


23 h
Peter Tkačenko

Keď opakuje, aké ťažké časy republiku čakajú, mal by mať v zálohe krízové riešenie.


4m
Andre (vľavo) a Victor, sa prehrabávajú troskami bytu po ruskom útoku na Nikopol.

Zamestnanci sú v neustálom nebezpečenstve.


a 3 ďalší 16. aug
Po útokoch na ruskú základňu na Kryme stále horí.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  2. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  6. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  8. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 069
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 151
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 479
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 007
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 836
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 699
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 655
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 517
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu