Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Železnice plánujú obmedziť spoj pod Tatrami. Obyvatelia spisujú petíciu

Poslanci navrhujú zaviesť expresné vlaky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív ZSSK)

VYSOKÉ TATRY. Tatranci spisujú petíciu za zachovanie železničnej osobnej dopravy na trati Studený Potok – Tatranská Lomnica.

V rámci pripravovaného cestovného poriadku, ktorý by mal platiť od 11. decembra, by mali vlaky v danom úseku premávať len počas letnej a zimnej sezóny, v mimosezóne iba počas nepracovných dní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa petičiarov sa týmto navrhovaným riešením značne skomplikuje dopravná dostupnosť obyvateľov za cestou do zamestnania, škôl či inými účelmi v lokalitách.

Súvisiaci článok Národný dopravca šetrí. Vo vlakoch na východe ruší sprievodcov Čítajte 

Železnice: Málo vyťažený spoj

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je však pravidelná denná doprava počas pracovných dní na tejto trati využívaná relatívne málo.

SkryťVypnúť reklamu

„Nový grafikon je dnes spracovaný ako Rámcový návrh a bude predmetom prerokovania so samosprávou. Vychádza z Plánu dopravnej obslužnosti, na ktorom pracujú ministerstvá dopravy a financií, ktorý predpokladá pre vlakové trate určitú obsadenosť. Táto trať má počas väčšiny pracovných dní malú vyťaženosť,“ vysvetlil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V zmysle pripravovaného Cestovného poriadku 2022/2023 sú podľa jeho slov vlaky na traťovom úseku pripravované na dvojhodinový takt, a to len v soboty, nedele a v sviatky a v období od 24. decembra 2022 do 8. januára 2023 a od 1. júla budúceho roka do 3. septembra denne.

„Vtedy je totiž cestujúcich, najmä turistov, podstatne viac. Na tomto traťovom úseku by tak prišlo k posilneniu turistickej dopravy na úkor relatívne málo vyťaženej pravidelnej dennej dopravy počas pracovných dní, ktorá je dnes zabezpečovaná desiatimi pármi osobných vlakov,“ argumentoval Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Po novom by malo premávať deväť párov osobákov.

„Zmeny v systéme dopravy a v polohách vlakov sú smerované k zvýšeniu efektivity železničnej dopravy a najmä k dlhodobej udržateľnosti procesu zabezpečenia a financovania verejnej železničnej dopravy,“ doplnil hovorca železničnej spoločnosti.

Súvisiaci článok Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú Čítajte 

Petičiari: Vlaky zvyšujú atraktivitu regiónu

Tatranci považujú zrušenie vlakového spojenia za nelogické, tento krok môže podľa nich viesť k nadmernému využívaniu osobnej automobilovej dopravy.

„U nás v obci, žiaľ, chýbajú služby a myslím si, že veľa Lomničanov cestuje za službami práve do Popradu, ako aj na nákupy či na úrady,“ povedala Michaela, ktorá býva v Tatranskej Lomnici a zatiaľ fungujúce vlakové spojenie využíva.

Petičiari tiež tvrdia, že železničné osobné spojenie zvyšuje atraktivitu regiónu ako celku, zvyšuje ekologickú stabilitu územia v národnom parku a eliminuje nadmerné zaťažovanie prírody v ochranných pásmach a priamo v Tatranskom národnom parku.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci navrhujú expresné vlaky

Avizovaná zmena by prišla práve v čase, keď sa vo Vysokých Tatrách pracuje na pláne udržateľnej mobility, kde je primárnou železničná sieť.

„Jeho súčasťou budú záchytné parkoviská, pri ktorých sa tiež počíta so železnicou, takže by bol nezmysel, aby sa teraz obmedzovali spoje, keď v budúcnosti s nimi, práve naopak, počítame,“ skonštatovala poslankyňa mestského zastupiteľstva Lucia Dubielová (nezávislá).

Podľa jej slov si už poslanci vyžiadali konkrétne podklady k novému grafikonu.

Namiesto zrušenia spoja navrhujú napríklad expresné vlaky bez zastavenia v Studenom Potoku, teda priame spojenie Poprad – Tatranská Lomnica.

„Problémom je, že všetci turisti chodia do Tatier cez smokovecký uzol, ktorý je preťažený. Idú do Smokovca a potom prestupujú do Lomnice. Ak by sa zaviedli expresné vlaky, chodili by priamo do Lomnice,“ dodala Dubielová.

Súvisiaci článok IC vlak z Košíc do Bratislavy by mal stáť len dvakrát, navrhuje expert Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 564
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 006
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 991
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 367
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 605
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 280
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 202
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 2 208
  1. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  2. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  3. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  4. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  5. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  6. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  7. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 595
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 716
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 065
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 125
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 691
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 854
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 072
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 844
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podpredseda Demokratov Juraj Šeliga.

Podpredseda Demokratov vníma stredajší zásah ako objednávku.


2
Peter Tkačenko.

Nominácia Dubéciho je chyba bez ohľadu na to, či bude zvolený.


55
Záchranári nesú telo nájdené pod troskami.

Počas útoku na Kyjev zahynulo 15 ľudí.


a 3 ďalší 5

Dubéci získal v tajnej voľby 78 hlasov.


TASR 6
  1. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  2. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  3. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  4. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  5. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  6. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  7. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 595
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 716
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 065
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 125
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 691
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 854
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 072
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 844
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu