Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Železnice plánujú obmedziť spoj pod Tatrami. Obyvatelia spisujú petíciu

Poslanci navrhujú zaviesť expresné vlaky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív ZSSK)

VYSOKÉ TATRY. Tatranci spisujú petíciu za zachovanie železničnej osobnej dopravy na trati Studený Potok – Tatranská Lomnica.

V rámci pripravovaného cestovného poriadku, ktorý by mal platiť od 11. decembra, by mali vlaky v danom úseku premávať len počas letnej a zimnej sezóny, v mimosezóne iba počas nepracovných dní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa petičiarov sa týmto navrhovaným riešením značne skomplikuje dopravná dostupnosť obyvateľov za cestou do zamestnania, škôl či inými účelmi v lokalitách.

Súvisiaci článok Národný dopravca šetrí. Vo vlakoch na východe ruší sprievodcov Čítajte 

Železnice: Málo vyťažený spoj

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je však pravidelná denná doprava počas pracovných dní na tejto trati využívaná relatívne málo.

SkryťVypnúť reklamu

„Nový grafikon je dnes spracovaný ako Rámcový návrh a bude predmetom prerokovania so samosprávou. Vychádza z Plánu dopravnej obslužnosti, na ktorom pracujú ministerstvá dopravy a financií, ktorý predpokladá pre vlakové trate určitú obsadenosť. Táto trať má počas väčšiny pracovných dní malú vyťaženosť,“ vysvetlil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V zmysle pripravovaného Cestovného poriadku 2022/2023 sú podľa jeho slov vlaky na traťovom úseku pripravované na dvojhodinový takt, a to len v soboty, nedele a v sviatky a v období od 24. decembra 2022 do 8. januára 2023 a od 1. júla budúceho roka do 3. septembra denne.

„Vtedy je totiž cestujúcich, najmä turistov, podstatne viac. Na tomto traťovom úseku by tak prišlo k posilneniu turistickej dopravy na úkor relatívne málo vyťaženej pravidelnej dennej dopravy počas pracovných dní, ktorá je dnes zabezpečovaná desiatimi pármi osobných vlakov,“ argumentoval Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Po novom by malo premávať deväť párov osobákov.

„Zmeny v systéme dopravy a v polohách vlakov sú smerované k zvýšeniu efektivity železničnej dopravy a najmä k dlhodobej udržateľnosti procesu zabezpečenia a financovania verejnej železničnej dopravy,“ doplnil hovorca železničnej spoločnosti.

Súvisiaci článok Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú Čítajte 

Petičiari: Vlaky zvyšujú atraktivitu regiónu

Tatranci považujú zrušenie vlakového spojenia za nelogické, tento krok môže podľa nich viesť k nadmernému využívaniu osobnej automobilovej dopravy.

„U nás v obci, žiaľ, chýbajú služby a myslím si, že veľa Lomničanov cestuje za službami práve do Popradu, ako aj na nákupy či na úrady,“ povedala Michaela, ktorá býva v Tatranskej Lomnici a zatiaľ fungujúce vlakové spojenie využíva.

Petičiari tiež tvrdia, že železničné osobné spojenie zvyšuje atraktivitu regiónu ako celku, zvyšuje ekologickú stabilitu územia v národnom parku a eliminuje nadmerné zaťažovanie prírody v ochranných pásmach a priamo v Tatranskom národnom parku.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci navrhujú expresné vlaky

Avizovaná zmena by prišla práve v čase, keď sa vo Vysokých Tatrách pracuje na pláne udržateľnej mobility, kde je primárnou železničná sieť.

„Jeho súčasťou budú záchytné parkoviská, pri ktorých sa tiež počíta so železnicou, takže by bol nezmysel, aby sa teraz obmedzovali spoje, keď v budúcnosti s nimi, práve naopak, počítame,“ skonštatovala poslankyňa mestského zastupiteľstva Lucia Dubielová (nezávislá).

Podľa jej slov si už poslanci vyžiadali konkrétne podklady k novému grafikonu.

Namiesto zrušenia spoja navrhujú napríklad expresné vlaky bez zastavenia v Studenom Potoku, teda priame spojenie Poprad – Tatranská Lomnica.

„Problémom je, že všetci turisti chodia do Tatier cez smokovecký uzol, ktorý je preťažený. Idú do Smokovca a potom prestupujú do Lomnice. Ak by sa zaviedli expresné vlaky, chodili by priamo do Lomnice,“ dodala Dubielová.

Súvisiaci článok IC vlak z Košíc do Bratislavy by mal stáť len dvakrát, navrhuje expert Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 654
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 666
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 756
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 826
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 643
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 213
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 461
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 614

Blogy SME

  1. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  2. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  3. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  4. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  6. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  7. Štefan Vidlár: Zasek zle
  8. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 643
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 712
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 223
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 247
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 166
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 959
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 896
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 378
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.


11 h
Sklamaný tréner Weiss.

Tréner Mostaru reagoval na trénera Slovana: Kolega Weiss je sebavedomý.


10 h
V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.


17 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Slovenský portál s výzvami začala preverovať generálna prokuratúra.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  2. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  3. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  4. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  6. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  7. Štefan Vidlár: Zasek zle
  8. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 643
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 712
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 223
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 247
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 166
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 959
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 896
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 378
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu