SVIT. Budovu železničnej stanice vo Svite ako národnú kultúrnu pamiatku čaká celková rekonštrukcia.
Ide o súčasť projektu modernizácie železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná za takmer sto miliónov eur, na ktorej sa pracuje dva roky.
Ako uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, zatiaľ vykonávali len práce súvisiace s vybudovaním technologických miestností, tiež novou elektroinštaláciou či práce týkajúce sa koľajovej časti stanice.
Plánovaná investícia do architektonickej časti dvojpodlažnej budovy stanice sa bude podľa nej realizovať po definitívnom dopracovaní a odsúhlasení projektovej dokumentácie budovy.

Charakteristické rysy zostanú zachované
Keďže železničná stanica je národnou kultúrnou pamiatkou, do projektu zapracovali aj pripomienky krajského pamiatkového úradu.
Medzi nimi bolo zachovanie architektonického výrazu tejto atypickej budovy.
„Hlavne čo sa týka charakteristických prvkov, ako je kupola stanice s oceľovým nadstavcom označujúcim názov stanice Svit, zachovanie schodísk spájajúcich budovu s podchodom na nástupištia. Požiadavka bola na zachovanie architektonického výrazu fasády, teda na farebnosť, osovosť, tvar a situovanie pôvodných okenných a dverových otvorov a ich materiálové prevedenie,“ priblížila hovorkyňa ŽSR.

Plastové okná nebudú, vitríny aj pulty zostávajú
Existujúce dvere a zárubne sa tak budú renovovať, vyrábať a inštalovať sa budú aj repliky pôvodných okien.
Renováciou prejde aj oceľové označenie stanice s doplnením chýbajúcich častí, reštauráciou zase zábradlie lemujúce budovu.
Pamiatkari zároveň požadujú zachovať aj jednotlivé interiérové prvky, ako sú zábradlia, vitríny, odkladacie pulty, pokladničné okienka, kamenné obklady, mozaikové a kamenné dlažby.
V prvotnom projekte sa pôvodne podľa jej slov počítalo s demontážou oceľového označenia, inou farbou fasády aj plastovými oknami.
„V rámci rekonštrukcie bude realizovaná kompletná výmena elektroinštalácie, zdravotechnických rozvodov, budú zrekonštruované sociálne zariadenia, vybudované technologické miestnosti pre dopravu. Okrem toho bude premiestnená kotolňa, realizované nové rozvody kúrenia a výmena vykurovacích telies,“ dodala hovorkyňa.

Vo Svite kedysi stál každý rýchlik
Projekt železničnej stanice pochádza z architektonického štúdia Baťa, a. s., Zlín. S výstavbou v Baťovom meste sa začalo v roku 1948 a ukončená bola v roku 1968.
„Súčasťou tejto budovy je vsadená veľká, rozmermi nevídaná sklenená vitráž od známych slovenských akademických umelcov Bendík, Stašík,“ informovala v minulosti na internetovej stránke mesta Svit Daniela Virostko z oddelenia komunikácie a PR mesta.
Pripomenula, že stanica mala podľa regulačného plánu Svitu z roku 1948 slúžiť ako uzol pre stretávanie sa, využívanie služieb a transport do iných miest.
„V 60. rokoch 20. storočia bolo vo Svite zamestnaných približne osemtisíc ľudí z celého kraja, preto aj vo Svite stál každý rýchlik,“ dodala.
Termín ukončenia stavby je otázny
Celkové náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry sú vo výške takmer 97,5 milióna eur bez DPH.
Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie. S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020.
Akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien však ovplyvnili aj tento projekt.
Otázny je zatiaľ zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august tohto roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš