MARGECANY, KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) začal v lokalite ružínskej priehrady s budovaním kostrovej cyklistickej infraštruktúry, ktorá má v ďalekej budúcnosti prepájať regióny Spiša a Abova.
Približne 100 kilometrov dlhá strategická cyklomagistrála má viesť okolím rieky Hornád.
Za stavbu 364 metrov dlhého úseku pri obci Margecany zaplatila košická župa 882-tisíc eur.
Súčasťou stavby je aj 142 metrov dlhá oceľová lávka, resp. rampa.
Tá pomôže cyklistom i peším prekonať výškový rozdiel medzi starou účelovou komunikáciou vodohospodárov pri priehrade a obecným pozemkom neďaleko miestnej hydinárne, pri ktorej sa cyklochodník končí.
Konštrukcia vážiaca 43 ton je umiestnená v zložitom teréne. Ide o svah pod frekventovanou cestou druhej triedy do Krompách a Spišskej Novej Vsi.
Ďalších bezmála 90-tisíc presunul kraj obci Margecany, z ktorých má zabezpečiť spevnenie povrchu existujúcej účelovej komunikácie. Táto časť bude mať 440 metrov.
Spojením oboch projektov vznikne juhozápadne od Margecian niečo vyše 800 metrov dlhý úsek združenej komunikácie pre cyklistov a peších.
Trasa sa napája z oboch strán na frekventovanú hlavnú cestu.
Hra s obrázkami
V polovičke mája sa nechal pri rozostavanej lávke vyfotiť predseda košického kraja Rastislav Trnka (nezávislý).
Obrazový výstup z kontroly vtedy zverejnil na facebooku spolu s vizualizáciami projektu. Májový post na sociálnej sieti nazval „od vizualizácie po realizáciu“.
Obrázky z dielne architektov zobrazujú lávku ako novú atrakciu ružínskej priehrady s výhľadom na vodnú plochu.
Dnes je už projekt stavebne dokončený, no reálny pohľad z plošiny ukazuje niečo iné.
Medzi cyklochodníkom a priehradou je totiž lesný porast, ktorý akémukoľvek pohľadu na vodnú scenériu bráni.
Navyše zverejnené vizualizácie vyvolávajú dojem, že lávka je viac-menej v rovine. V skutočnosti je stúpanie rampy od 3,5 do 8 percent.
Súťažila jediná firma
Nesúlad medzi obrázkami a realitou je však iba kozmetickou záležitosťou. Hlavnú pozornosť púta cena.
Tá vyplynula z vlaňajšieho tendra, v ktorom uspela slovenská dcéra nadnárodnej stavebnej spoločnosti Swietelsky.
Firma sa zapojila do súťaže ako jediná, pričom ňou ponúkaná cena prekročila pôvodne odhadovanú hodnotu zákazky o 341-tisíc.
Napriek tomu kraj ponuku akceptoval.
Zo zverejnených materiálov vyplýva, že z celkových nákladov 882-tisíc zhltla výstavba lávky 563-tisíc.

Jej kompletnú výrobu mala na starosti spišskonovoveská firma Extos Plus, ktorá má projekt uvedený medzi referenciami.
V roku 2021 realizovala obec Margecany na svojom území iný projekt. Išlo o stavbu mosta pre peších a cyklistov, ktorý prepája brehy Ružína smerom na obec Jaklovce.
Červená oceľová konštrukcia mosta má dĺžku zhruba 110 metrov, pričom zverejnená cena za jeho realizáciu bola 220-tisíc.
Až 200-tisíc z tohto balíka získali od ministerstva investícií, zvyšok vyplatila samospráva.
Starostu cena prekvapila, no navýšenie chápe
Starosta Margecian Igor Petrík (nezávislý), ktorý je aj župným poslancom, priznal, že cena aktuálneho projektu zaskočila sprvu aj jeho.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš