POPRAD. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali zmluvu na modernizáciu podtatranského úseku Poprad - Tatry - Vydrník so Združením pod Dubinou so spoločnosťami TSS Grade a Doprastav.
Akceptovaná zmluvná hodnota investície je takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), lehota výstavby je do 1 004 dní od odovzdania prvého staveniska, teda dva roky a deväť mesiacov.
Železničiari o tom informovali v piatok bez uvedenia zdroja financovania.
Kontrakt so zhotoviteľom uzavreli v zmysle ukončeného verejného obstarávania aj na základe súhlasného stanoviska Ministerstva dopravy SR.
Modernizácia úseku Poprad - Tatry - Vydrník má umožniť zvýšenie traťovej rýchlosti zo súčasných 80 až 110 kilometrov do 160 kilometrov za hodinu.
Zabudujú moderné a progresívne prvky
Úsek pod Tatrami je súčasťou hlavne domácej železničnej trasy Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou - štátna hranica s Ukrajinou.
„Modernizácia úseku Poprad - Vydrník predstavuje ďalšiu etapu modernizácie tratí na sieti ŽSR a je pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná - Poprad. Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Vyberali z troch ponúk
ŽSR po opätovnom vyhodnotení ponúk v máji tohto roku vybrali spomedzi troch účastníkov tendra ako úspešného uchádzača Združenie pod Dubinou.
To navrhlo modernizovať úsek Poprad - Tatry - Vydrník za uvedenú najnižšiu cenu.
Oproti pôvodným odhadovaným nákladom v objeme 238,5 milióna eur je vyššia o viac ako 130 miliónov eur, čiže zhruba o 55 %.

Projekt mal byť pôvodne financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti.
Ministerstvo dopravy vyhodnocovalo, z akých zdrojov sa bude financovať, pričom bývalý rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť informoval, že to bude zrejme z tradičných nových európskych prostriedkov v Programe Slovensko v programovom období 2021 až 2027.
Práve preto, že vysúťažená cena na zhotoviteľa je o polovicu vyššia ako vyčlenená suma v Pláne obnovy a odolnosti.

ÚHP navrhol neriskovať
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v aktualizovanom hodnotení tohto projektu navrhol neriskovať stratu prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti a presunúť ich na záložné potrebné projekty.
Čerpanie z plánu obnovy podľa inštitúcie nestačí vzhľadom na výšku nákladov a je rizikové aj pre napätý harmonogram projektu.
ÚHP odporúčal zabezpečiť financovanie na projekt z iných zdrojov a až následne pokračovať v jeho realizácii, pričom by malo ísť najmä o prostriedky EÚ.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš