Korzár logo Korzár Spiš

V budúcnosti zaparkujú v jadre Tatier len rezidenti a návštevníci s rezervačkou

Cieľom je maximalizovať verejnú dopravu.

Na Mestskom úrade v Starom Smokovci sa diskutovalo o pripravovanom „Pláne udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier.“
Na Mestskom úrade v Starom Smokovci sa diskutovalo o pripravovanom „Pláne udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier.“ (Zdroj: FB Vysoké Tatry)

STARÝ SMOKOVEC. Minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať verejnú dopravu.

Taký je zámer strategického dokumentu - Plánu udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého príprava pokračuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak označil za kľúčové posilnenie železničnej i autobusovej dopravy.

Do popredia sa má dostať kyvadlová doprava zo záchytných parkovísk a prestupných terminálov do sídel, k významným nástupným miestam turistických trás či lyžiarskym areálom.

SkryťVypnúť reklamu

Presun dopravy do podhoria

PUM regiónu Vysoké Tatry definuje na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja budúce potreby regiónu v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie rokov 2030, 2040 a 2050.

Vymedzuje základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovuje priority a zahŕňa aj opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie.

Hlavným cieľom do budúcnosti je odľahčiť dopravu v Tatrách a potlačiť ju do podhoria.

Aj o tom sa hovorilo počas stretnutia k príprave dokumentu v Starom Smokovci v piatok 2. februára.

Súvisiaci článok Tatry čaká parkovacia novinka. Nechtiac ju spropagoval Nemec s uväzneným autom Čítajte 

Do Tatier sa dostanú len s právom vstupu

Autobusová doprava by mala byť podľa Bieľaka posilnená a doplnená.

„Fungovať má na princípe ekologickej dopravy, kvalitnej, spoľahlivej a taktovej,“ poznamenal počas stretnutia. Zásadnú úlohu v tomto smere zohrajú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou. Príkladom je pilotný projekt záchytného parkoviska v bývalom Eurocampe v Tatranskej Lomnici, ktoré otvorili vlani.

SkryťVypnúť reklamu

„Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ uviedol podpredseda PSK.

Do Tatier sa tak vďaka týmto systémom s autom dostanú len tí, ktorí budú mať takzvané právo vstupu do tohto územia. Pôjde o domácich, pracujúcich či využívajúcich služby.

V rámci návrhu na vybudovanie multifunkčných dopravných terminálov sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské.

„Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ naznačil Bieľak.

Súvisiaci článok Parkovanie vo Vysokých Tatrách zdraželo. Len sme zreálnili ceny, tvrdí primátor Čítajte 

Štúdia uskutočniteľnosti

So zámermi v rámci dokumentu súvisí aj plánovaná nová parkovacia politika v jadrovom území Tatier. Tá bude založená na rezidenčnom a rezervačnom parkovaní.

SkryťVypnúť reklamu

„Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ vysvetlil podpredseda PSK.

Ak si ho nezarezervujú, prípadne im to už kapacity parkovania nedovolia, zaparkovať budú musieť na určenom mieste mimo daného územia.

V tejto súvislosti bude podľa Bieľaka potrebné vypracovať ďalší dokument, takzvanú štúdiu uskutočniteľnosti.

Súvisiaci článok Nový šéf vytypoval 1 400 parkovacích miest na území národného parku Čítajte 

Nové parkovacie miesta

V rámci prípravy parkovacích miest sa hovorilo aj o spolupráci so Správou Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku.

„Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal.

Ako potvrdil, vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.

Do budúcna by sa v rámci skvalitnenia dopravy malo podľa dokumentu hovoriť aj o úprave existujúcich železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, ako aj o zriadení nových železničných zastávok.

Súvisiaci článok Nelegálny biznis v Tatrách. Poliaci vyberajú poplatky za parkovanie, ale autá stoja u nás Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 401
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 251
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 575
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 871
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 842
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 574
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 777
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 343
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 109
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 384
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 884
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 255
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 706
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 111
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 777
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 343
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 109
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 384
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 884
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 255
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 706
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 111
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu