ŠTRBA. Most ponad železničnú trať medzi Svitom a Štrbou (okr. Poprad) musí pre svoj zlý stav prejsť rekonštrukciou čo najskôr.
Vyplýva to z pondelkového rokovania zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
V rámci projektu už bolo ukončené aj verejné obstarávanie, hodnota stavebných prác predstavuje viac ako 3,2 milióna eur.
Kraj zatiaľ nemá reálne rozpočtové krytie
Krajská samospráva sa v prípade projektu zapojila do výzvy o nenávratný finančný príspevok. Ako v pondelok vysvetlil vedúci odboru financií (PSK) Peter Makara, keďže zatiaľ kraj nemá reálne rozpočtové krytie, využije na to úverové zdroje v rámci už existujúceho úveru z banky.
Ten bude dodatkom navýšený na 20 miliónov eur, pričom financovať z neho sa budú aj ďalšie investičné akcie. Odsúhlasili to dnes poslanci počas svojho zasadnutia.
Spolu s mostom pred podtatranskou obcou Štrba si nevyhnutnú rekonštrukciu vyžaduje aj most v Prešove na ulici Lesík delostrelcov.
„Málo chýba k tomu, aby boli preklasifikované na sedmičky, teda, aby boli uzatvorené. Musíme urýchlene pristúpiť k ich rekonštrukcii, aby neprišlo k nešťastiu. Do úvahy neprichádza žiadna stabilizácia, pretože sú to mosty nad železnicami,“ opísal Makara.
Pevný harmonogram rekonštrukcií
Obidve rekonštrukcie mostných objektov už majú pevný harmonogram ovplyvnený výlukami Železníc SR a preložkami.
„Keďže ide o havarijný stav a nemáme ešte reálne rozpočtové krytie, a staveniská potrebujeme odovzdať do 1. apríla, aby sa to reálne stihlo počas stavebnej sezóny celé zrekonštruovať, nemáme inú možnosť, ako využiť vlastné zdroje a tie sa dajú nájsť v úvere,“ dodal vedúci odboru financií.
Oba projekty totiž podľa dôvodovej správy zatiaľ podliehajú administratívnej kontrole.
„Na vykrytie časového nesúladu medzi potrebou finančných prostriedkov na realizáciu úhrady faktúr a prijatím refundácie z platobnej jednotky využíva PSK úverový rámec. Po prijatí refundácie sú tieto finančné prostriedky použité na zrovnanie záväzku voči banke,“ uvádza sa ďalej vo vysvetlení financovania v dôvodovej správe.
Práce by mali trvať osem mesiacov
Rekonštrukcia mosta (M6579) pred Štrbou bude pozostávať z asanácie starého a výstavby nového, ako aj obnovy časti cesty tretej triedy (III/3060), ktorá tvorí spojnicu medzi Štrbou a Tatranskou Štrbou.
Práce by podľa zmluvy mali trvať osem mesiacov. V rámci nej bude vybudovaný aj chodník pre peších s dĺžkou 79 metrov, verejné osvetlenie a upravia aj trakčné vedenie ŽSR v upravovanom úseku pod mostom.
Pôvodne odhadovaná suma stavebných prác predstavovala 1,6 milióna eur, napokon bola navýšená na 3,2 milióna eur.
Ako počas zasadnutia zastupiteľstva vysvetlil riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth, dôvodom bola zmena technologického postupu aj v súvislosti s oddialením výstavby takzvanej rýchlodráhy na trati Lučivná – Liptovský Mikuláš.
Podľa Horvátha budú totiž most rozoberať počas plnej prevádzky jednej trate, čo si vyžiada zabezpečovacie opatrenia a rôzne výluky.
„Pri jednaní o cene a vysvetľovaní tejto ceny nám bolo zdôvodnené, že toto ju navyšuje,“ ozrejmil. Pre demoláciu mosta tiež bude potrebné podľa jeho slov vybudovať obchádzkovú komunikáciu a prístupovú cestu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš