Korzár logo Korzár Spiš

Samovoľný pohyb rušňa na východe mohol podľa odborníka spôsobiť aj vietor či zachvenie koľají

Jeho zastavenie zarážkami bolo šťastnou náhodou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Na železnici v Spišskej Novej Vsi došlo v sobotu večer k samovoľnému pohybu rušňa, ktorý sa podarilo zastaviť až za Markušovcami.

Súvisiaci článok Vlak sa nekontrolovateľne rútil do Maďarska. Na vine bol rušňovodič Čítajte 

Pre udalosť bola od 19.23 do 20.30 hod. prerušená železničná doprava v úseku Spišská Nová Ves - Markušovce - Spišské Vlachy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Následne bola čiastočne obnovená po druhej traťovej koľaji.

Uviedla to hovorkyňa Železníc SR Vladimíra Bahýlová.

Udalosť spôsobila podľa webu Železničnej spoločnosti Slovensko meškanie 14 vlakov osobnej dopravy v rozmedzí od piatich do 76 minút. Zmeškané boli aj tri nákladné vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý pokus o zastavenie sa nepodaril

Uvoľnený rušeň patril podľa železníc nákladnému dopravcovi LRL - Lokorail.

"Rušeň bol vyše týždňa od 21. februára odstavený v Železničnej stanici Spišská Nová Ves. Predmetom prebiehajúceho vyšetrovania, pri ktorom poskytujeme plnú súčinnosť, je zistenie, prečo bolo hnacie vozidlo vôbec uvedené do pohybu," uviedla Petra Jamrichová, PR manažér spoločnosti Lokorail.

Za meškanie vlakov sa spoločnosť ospravedlňuje. Podrobné informácie poskytne až po ukončení vyšetrovania.

Na zastavenie rušňa boli v Markušovciach po prvej koľaji uložené zarážky, ktoré ho však nezastavili.

Ďalšie zarážky boli uložené za Markušovcami v smere na Spišské Vlachy, kde sa rušeň podarilo zastaviť.

Prešiel sedemnásť kilometrov

„Rušeň mohol ísť rýchlosťou aj 60 kilometrov za hodinu. Prešiel úsek 17 kilometrov. Našťastie k zrážke nedošlo, keďže zamestnanci ŽSR pohotovo zareagovali," doplnila hovorkyňa ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu

Škody spôsobené samovoľným posunom rušňa sú predmetom vyšetrovania.

Na stiahnutie vozidla vyslali rušeň Železničnej spoločnosti Cargo zo Spišskej Novej Vsi.

Odborník: Zodpovednosť má vždy prevádzkovateľ rušňa

Podľa dopravného analytika Ondreja Mateja je nepodstatné, ako dlho stál rušeň odstavený na vedľajšom koľajisku a čakal napríklad na servis.

„Akonáhle dôjde k uniknutiu – uvoľneniu rušňa, kdekoľvek vo svete platí, že je to zodpovednosť spoločnosti, ktorá ho prevádzkuje. Je tam však veľa okolností, ktoré na to mohli mať vplyv, preto je podstatné, čo prinesie vyšetrovanie. Otázky kedy, kto a ako mohol rušeň zachytiť, sú v tejto chvíli nepodstatné. Stať sa nesmie prvotná príčina,“ reagoval Matej.

V podobných prípadoch je podľa neho častou príčinou nedodržiavanie predpisov menších prepravcov.

SkryťVypnúť reklamu

„Dôvodom takýchto extrémnych udalostí je najmä snaha ušetriť čo najviac nákladov najmä zo strany malých prepravcov, aby mohli ponúknuť čo najmenej za dopravnú cestu. Ich rušňovodiči sú dlhodobo preťažovaní a zároveň sa ignoruje plán údržby,“ dodal expert.

Rušeň mal čakať na servis niekoľko dní

„Bolo to hnacie vozidlo, ktoré bolo určené do opravy. To znamená, že súkromná firma si pravdepodobne objednala jeho servis v ZSSK Cargo. V Spišskej sa totiž nachádza opravárenské depo. Priamo v depe nebolo miesto, tak ho nechali odstavené na stanici, kde bolo 10 dní. Budú zaujímavé zistenia, či s týmto rušňom niekto počas toho času nemanipuloval,“ povedal nám náš zdroj z prostredia železničnej dopravy.

Podľa jeho stačil minimálny pohyb, ktorý uviedol rušeň do pohybu.

„Pri istých okolnostiach sa môže stať, že sa ten rušeň pohne. Môže to spôsobiť vietor alebo zachvenie koľají. Spišská Nová Ves sa nachádza na vrchu, čiže stačí minimálny pohyb a za chvíľu naberie vyššiu rýchlosť a potom ho nezbrzdí hocčo,“ doplnil.

Podľa neho bolo zastavenie vlaku zarážkami šťastnou náhodou.

„Na zastavenie rozbehnutého rušňa alebo vagóna nemáme nič iné ako zarážky. Že sa to podarilo v tomto prípade, je obrovské šťastie. Rušeň má totiž vpredu zariadenie proti prekážkam na koľajach, ktoré si pred sebou odhrnie, preto je zaujímavé, že sa zarážka dostala až k jeho kolesu,“ vysvetlil odborník.

Doplnil, že priecestia by mali v tomto úseku trate reagovať aj na rušeň bez obsluhy. Sú totiž automatické.

Podozrenie z priestupku

Prípadom sa zaoberá polícia, ktorá nám potvorila, že pri udalosti nedošlo k zraneniu osôb ani k poškodeniu rušňa.

„Policajti oddelenia železničnej polície PZ v Spišskej Novej Vsi vec realizujú ako podozrenie z priestupku podľa zákona o doprave na dráhach. Bližšie okolnosti sú predmetom objasňovania. Pri tejto udalosti nedošlo k zraneniu osôb ani k poškodeniu rušňa,“ informovala nás hovorkyňa košického Krajského riaditeľstva polície Jana Mésarová.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 095
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 854
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 470
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 281
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 264
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 116
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 283
  1. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  2. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  3. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  4. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  5. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  6. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  8. Adriana Boysová: Život po živote
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 278
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 112
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 006
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 005
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 960
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 365
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 522
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 754
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


19
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


10
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


4
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


16
  1. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  2. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  3. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  4. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  5. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  6. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  8. Adriana Boysová: Život po živote
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 278
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 112
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 006
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 005
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 960
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 365
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 522
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 754
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu