SVIT. Je skvostom Baťovej architektúry, označujú ju za vstupnú bránu do Tatier. Súčasťou národnej kultúrnej pamiatky je veľká vsadená a rozmermi nevídaná sklenená vitráž. Železničná stanica je umiestnená na hlavnom ťahu trasy Žilina – Košice.
Zhotovili ju nadčasovo a moderne, projektanti totiž uvažovali, že vo Svite bude žiť 45- až 55-tisíc ľudí. Z posledného sčítania obyvateľov v roku 2021 vyplýva, že má 7 743 obyvateľov.
Budúcnosť stanice, ktorá mala pôvodne podľa regulačného plánu Svitu z roku 1948 slúžiť ako uzol pre stretávanie sa, využívanie služieb a transport do iných miest, však stále nie je jasná.
Baťa pod Tatrami
Od roku 2018 až do pandémie covidu-19 prevádzkovalo občianske združenie Rozpuk v stanici múzeum Baťa pod Tatrami.
Podpredseda združenia Andrej Povrazník hovorí, že už pred samotnou rekonštrukciou sa snažili poukázať na to, že ide o unikátnu budovu, s ktorou treba niečo robiť.
„Začali sme budovať múzeum, zbierať artefakty, v malej miere sme to zrekonštruovali,“ opisuje Povrazník.
Múzeum prevádzkovali v miestnosti s rozlohou približne 56 metrov štvorcových. Po začatí rekonštrukcie železnice združeniu prerušili nájom.
Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit, Svit – Štrba.

Zmenila sa vláda
Do miestnosti, ktorú mali prenajatú a kde prevádzkovali múzeum, sa plánujú vrátiť. Po kolaudácii stavby ho chce občianske združenie ďalej prevádzkovať, má tam byť expozícia o histórii mesta Svit spojená so životom českého podnikateľa Jana Antonína Baťu.
So železnicami v minulosti rokovali aj o tom, na čo chcú priestory stanice využívať, a zapojili sa aj do pripomienkového konania v rámci dispozičných zmien ikonickej stavby.
Po dokončení rekonštrukcie stanice okolo nej pôjde aj cesta, čo už je v podstate realitou, a preto ju chce občianske združenie premeniť na kultúrno-kreatívnu stanicu. Má byť útočiskom pre mladých a tvorivých ľudí, rôzne komunity či občianske združenia z okolia.
Toto zameranie prezentovali aj na ministerstve dopravy ešte za bývalej vlády, približne pred dvoma rokmi, pričom sa stretli skôr s pochopením a vôľou pomôcť pri realizácii projektu.
„V súčasnosti je naša žiadosť stále aktívna a pracujeme na požiadavkách a pripomienkach riaditeľstva železníc, ktoré boli výsledkom rokovania," hovorí predseda združenia Vladimír Zentko.
Premenlivý záujem
O tom, že by mohli priestory ikonickej Baťovej stanice slúžiť verejnosti, sa hovorí už roky. Do tejto debaty sa zapájalo aj mesto.
Ešte v roku 2016 vtedajší primátor Svitu Miroslav Škvarek (nezávislý) hovoril, že v priestoroch železnice by sa mohli konať kultúrne a spoločenské podujatia.
Súčasná primátorka Dáša Vojsovičová (nezávislá) nahradila Škvareka vo voľbách v roku 2018, vlani post obhájila.
Radnica je pod jej vedením takisto naklonená tomu, aby sa v priestoroch železničnej stanice konali rôzne kultúrne podujatia. Už pred rokom sme informovali o tom, že počas jedných z rokovaní mesto Svit však napokon neprejavilo záujem o prenájom.
V súčasnosti však radnica opäť so železnicami o prenájme rokuje. Podľa interných predpisov železníc stanicu nie je možné predať a teda o tom, či sa vytvorí v stanici priestor pre kultúru, musia rozhodnúť železnice ako majitelia priestoru.

Nevedia, kto bude správca
Posledné stretnutie medzi mestom a železnicami bolo pred niekoľkými dňami, no aj tak sa mesto nedozvedelo nič konkrétne.
„S odstupom času jedného roka ani na nedávnom rokovaní sa nám železnice jasne nevyjadrili, čo chcú v budove ako majitelia mať," reaguje Zuzana Dobránszka, odborná referentka pre masmediálnu komunikáciu mesta Svit.
Mesto doteraz nevie, na aký účel bude národná kultúrna pamiatka slúžiť, ani kto ju bude prevádzkovať a kto bude jej správca.
Priestory sú veľmi veľkorysé s dobrou akustikou, a preto si tam vie radnica predstaviť konanie kultúrnych či spoločenských akcií, workshopov, prednášok alebo speváckych a hudobných vystúpení. „Ale napríklad aj zriadenie infocentra pre mesto Svit a okolité obce ako vstupnú bránu do Tatier,“ opisuje Dobránszka.
Štátny podnik tak v súčasnosti eviduje dve žiadosti na využitie nebytových priestorov po ukončení rekonštrukcie, a to od mesta Svit a spomínaného občianskeho združenia Rozpuk.
„Nebytové priestory stanice, ktoré nebudú určené pre prevádzkové potreby železníc, budú ponúknuté do nájmu až po kolaudácii 'stavby',“ uviedla Lucia Lizáková z odboru komunikácie a marketingu Železníc SR.
Drahšia o niekoľko miliónov
Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit a Svit – Štrba.
S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020. Výstavba sa pritom niekoľkokrát predražila o niekoľko miliónov eur. Modernizácia mala najprv stáť 100 miliónov eur, z toho viac ako 77,6 milióna eur získali železnice zo zdrojov Európskej únie.
Náklady napokon dosiahli podľa železníc aktuálne čiastku prevyšujúcu 118 miliónov eur, no po siedmom dodatku k zmluve so zhotoviteľom zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv predstavuje jej cena takmer 142 miliónov eur.
Zhotoviteľom stavby je Združenie Tatry 2017, jej vedúcim členom je akciová spoločnosť TSS Grade so sídlom v Bratislave.
Viaceré problémy
Železnice vysvetľujú, že nárast oproti pôvodne predpokladanej cene súvisel s viacerými faktormi.
Ako najzásadnejší označujú vybudovanie podjazdu vo Svite, kde zistili geologické anomálie v podloží. „Tie bolo nutné riešiť osobitným spôsobom v rámci zakladania spodnej stavby, a teda aj z hľadiska bezpečnej a spoľahlivej konštrukcie,“ hovorí Lizáková.
Podobný problém bol aj s podvalovým podložím, kde železnice zistili problémy geologického charakteru, ktoré si vyžadovali zmenu technologických postupov pri výstavbe železničného spodku.
„Ďalej sme identifikovali čierne skládky odpadu v obvode stavby, ktoré sa likvidovali mimo pôvodného rozpočtu,“ vysvetľuje Lizáková.
Došlo tiež k zaznamenaniu zvýšenej hladiny spodnej a povrchovej vody, pričom bolo nevyhnutné prijať osobitné, projektom nepredpokladané technické opatrenia s vplyvom na nárast ceny.
Podmienky pamiatkarov
Pomerne výraznú časť nákladov navyše podľa radnice tvorili aj zmeny už spomínanej budovy železnice. V praxi to znamená, že štátny podnik musel zohľadniť všetky podmienky pamiatkarov.
Kvôli statusu budovy sa museli zachovať najmä charakteristické prvky, ako je kupola stanice s oceľovým nadstavcom označujúcim názov stanice Svit či zachovanie schodísk, spájajúcich budovu s podchodom na nástupištia.
Zachovať sa musia aj jednotlivé interiérové prvky, teda zábradlia, vitríny, odkladacie pulty, pokladničné okienka, kamenné obklady či mozaikové a kamenné dlažby.
Ako dôvody zdraženia rekonštrukcie uvádzajú aj zdražovanie stavebných materiálov z dôvodu pandémie covidu-19 či vojnu na Ukrajine.
Nestihli ani termín
Rekonštrukcia je už ukončená, no Lizáková dodáva, že je ešte potrebné doplniť niektoré segmenty súvisiace s bezpečným pohybom osôb so zníženou schopnosťou pohybu.
Železniciam sa napokon nepodarilo dodržať ani plánovaný termín rekonštrukcie v júli 2023, ukončili ju s polročným meškaním, vlani v decembri.
„Skutočnosť, že sa nepodarilo dodržať plánovaný termín súvisí najmä s nedostupnosťou komponentov elektrotechnického charakteru a významu na globálnom trhu, tiež z dôvodu pandémie a vojnového konfliktu,“ konštatuje Lizáková.
Podľa železníc sa v prípade týchto komponentov predĺžili dodacie lehoty o desať až jedenásť mesiacov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš