Korzár logo Korzár Spiš

Rekonštrukcia trate aj Baťovej stanice sa predražila o milióny. Využitie je stále nejasné

O prenájom má záujem mesto i združenie.

Železničná stanica vo Svite je národnou kultúrnou pamiatkou. Železničná stanica vo Svite je národnou kultúrnou pamiatkou. (Zdroj: svit.sk)

SVIT. Je skvostom Baťovej architektúry, označujú ju za vstupnú bránu do Tatier. Súčasťou národnej kultúrnej pamiatky je veľká vsadená a rozmermi nevídaná sklenená vitráž. Železničná stanica je umiestnená na hlavnom ťahu trasy Žilina – Košice.

Zhotovili ju nadčasovo a moderne, projektanti totiž uvažovali, že vo Svite bude žiť 45- až 55-tisíc ľudí. Z posledného sčítania obyvateľov v roku 2021 vyplýva, že má 7 743 obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Budúcnosť stanice, ktorá mala pôvodne podľa regulačného plánu Svitu z roku 1948 slúžiť ako uzol pre stretávanie sa, využívanie služieb a transport do iných miest, však stále nie je jasná.

SkryťVypnúť reklamu

Baťa pod Tatrami

Od roku 2018 až do pandémie covidu-19 prevádzkovalo občianske združenie Rozpuk v stanici múzeum Baťa pod Tatrami.

Podpredseda združenia Andrej Povrazník hovorí, že už pred samotnou rekonštrukciou sa snažili poukázať na to, že ide o unikátnu budovu, s ktorou treba niečo robiť.

„Začali sme budovať múzeum, zbierať artefakty, v malej miere sme to zrekonštruovali,“ opisuje Povrazník.

Múzeum prevádzkovali v miestnosti s rozlohou približne 56 metrov štvorcových. Po začatí rekonštrukcie železnice združeniu prerušili nájom.

Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit, Svit – Štrba.

Súvisiaci článok Modernizácia trate medzi Popradom a Lučivnou je hotová. Zdražela a trvala dlhšie Čítajte 

Zmenila sa vláda

Do miestnosti, ktorú mali prenajatú a kde prevádzkovali múzeum, sa plánujú vrátiť. Po kolaudácii stavby ho chce občianske združenie ďalej prevádzkovať, má tam byť expozícia o histórii mesta Svit spojená so životom českého podnikateľa Jana Antonína Baťu.

SkryťVypnúť reklamu

So železnicami v minulosti rokovali aj o tom, na čo chcú priestory stanice využívať, a zapojili sa aj do pripomienkového konania v rámci dispozičných zmien ikonickej stavby.

Po dokončení rekonštrukcie stanice okolo nej pôjde aj cesta, čo už je v podstate realitou, a preto ju chce občianske združenie premeniť na kultúrno-kreatívnu stanicu. Má byť útočiskom pre mladých a tvorivých ľudí, rôzne komunity či občianske združenia z okolia.

Toto zameranie prezentovali aj na ministerstve dopravy ešte za bývalej vlády, približne pred dvoma rokmi, pričom sa stretli skôr s pochopením a vôľou pomôcť pri realizácii projektu.

„V súčasnosti je naša žiadosť stále aktívna a pracujeme na požiadavkách a pripomienkach riaditeľstva železníc, ktoré boli výsledkom rokovania," hovorí predseda združenia Vladimír Zentko.

SkryťVypnúť reklamu

Premenlivý záujem

O tom, že by mohli priestory ikonickej Baťovej stanice slúžiť verejnosti, sa hovorí už roky. Do tejto debaty sa zapájalo aj mesto.

Ešte v roku 2016 vtedajší primátor Svitu Miroslav Škvarek (nezávislý) hovoril, že v priestoroch železnice by sa mohli konať kultúrne a spoločenské podujatia.

Súčasná primátorka Dáša Vojsovičová (nezávislá) nahradila Škvareka vo voľbách v roku 2018, vlani post obhájila.

Radnica je pod jej vedením takisto naklonená tomu, aby sa v priestoroch železničnej stanice konali rôzne kultúrne podujatia. Už pred rokom sme informovali o tom, že počas jedných z rokovaní mesto Svit však napokon neprejavilo záujem o prenájom.

V súčasnosti však radnica opäť so železnicami o prenájme rokuje. Podľa interných predpisov železníc stanicu nie je možné predať a teda o tom, či sa vytvorí v stanici priestor pre kultúru, musia rozhodnúť železnice ako majitelia priestoru.

Súvisiaci článok Rýchliky tam nestoja, ikonická Baťova stanica by mohla byť priestorom pre kultúru Čítajte 

Nevedia, kto bude správca

Posledné stretnutie medzi mestom a železnicami bolo pred niekoľkými dňami, no aj tak sa mesto nedozvedelo nič konkrétne.

„S odstupom času jedného roka ani na nedávnom rokovaní sa nám železnice jasne nevyjadrili, čo chcú v budove ako majitelia mať," reaguje Zuzana Dobránszka, odborná referentka pre masmediálnu komunikáciu mesta Svit.

Mesto doteraz nevie, na aký účel bude národná kultúrna pamiatka slúžiť, ani kto ju bude prevádzkovať a kto bude jej správca.

Priestory sú veľmi veľkorysé s dobrou akustikou, a preto si tam vie radnica predstaviť konanie kultúrnych či spoločenských akcií, workshopov, prednášok alebo speváckych a hudobných vystúpení. „Ale napríklad aj zriadenie infocentra pre mesto Svit a okolité obce ako vstupnú bránu do Tatier,“ opisuje Dobránszka.

Štátny podnik tak v súčasnosti eviduje dve žiadosti na využitie nebytových priestorov po ukončení rekonštrukcie, a to od mesta Svit a spomínaného občianskeho združenia Rozpuk.

„Nebytové priestory stanice, ktoré nebudú určené pre prevádzkové potreby železníc, budú ponúknuté do nájmu až po kolaudácii 'stavby',“ uviedla Lucia Lizáková z odboru komunikácie a marketingu Železníc SR.

Drahšia o niekoľko miliónov

Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit a Svit – Štrba.

S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020. Výstavba sa pritom niekoľkokrát predražila o niekoľko miliónov eur. Modernizácia mala najprv stáť 100 miliónov eur, z toho viac ako 77,6 milióna eur získali železnice zo zdrojov Európskej únie.

Náklady napokon dosiahli podľa železníc aktuálne čiastku prevyšujúcu 118 miliónov eur, no po siedmom dodatku k zmluve so zhotoviteľom zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv predstavuje jej cena takmer 142 miliónov eur.

Zhotoviteľom stavby je Združenie Tatry 2017, jej vedúcim členom je akciová spoločnosť TSS Grade so sídlom v Bratislave.

Viaceré problémy

Železnice vysvetľujú, že nárast oproti pôvodne predpokladanej cene súvisel s viacerými faktormi.

Ako najzásadnejší označujú vybudovanie podjazdu vo Svite, kde zistili geologické anomálie v podloží. „Tie bolo nutné riešiť osobitným spôsobom v rámci zakladania spodnej stavby, a teda aj z hľadiska bezpečnej a spoľahlivej konštrukcie,“ hovorí Lizáková.

Podobný problém bol aj s podvalovým podložím, kde železnice zistili problémy geologického charakteru, ktoré si vyžadovali zmenu technologických postupov pri výstavbe železničného spodku.

„Ďalej sme identifikovali čierne skládky odpadu v obvode stavby, ktoré sa likvidovali mimo pôvodného rozpočtu,“ vysvetľuje Lizáková.

Došlo tiež k zaznamenaniu zvýšenej hladiny spodnej a povrchovej vody, pričom bolo nevyhnutné prijať osobitné, projektom nepredpokladané technické opatrenia s vplyvom na nárast ceny.

Podmienky pamiatkarov

Pomerne výraznú časť nákladov navyše podľa radnice tvorili aj zmeny už spomínanej budovy železnice. V praxi to znamená, že štátny podnik musel zohľadniť všetky podmienky pamiatkarov.

Kvôli statusu budovy sa museli zachovať najmä charakteristické prvky, ako je kupola stanice s oceľovým nadstavcom označujúcim názov stanice Svit či zachovanie schodísk, spájajúcich budovu s podchodom na nástupištia.

Zachovať sa musia aj jednotlivé interiérové prvky, teda zábradlia, vitríny, odkladacie pulty, pokladničné okienka, kamenné obklady či mozaikové a kamenné dlažby.

Ako dôvody zdraženia rekonštrukcie uvádzajú aj zdražovanie stavebných materiálov z dôvodu pandémie covidu-19 či vojnu na Ukrajine.

Nestihli ani termín

Rekonštrukcia je už ukončená, no Lizáková dodáva, že je ešte potrebné doplniť niektoré segmenty súvisiace s bezpečným pohybom osôb so zníženou schopnosťou pohybu.

Železniciam sa napokon nepodarilo dodržať ani plánovaný termín rekonštrukcie v júli 2023, ukončili ju s polročným meškaním, vlani v decembri.

„Skutočnosť, že sa nepodarilo dodržať plánovaný termín súvisí najmä s nedostupnosťou komponentov elektrotechnického charakteru a významu na globálnom trhu, tiež z dôvodu pandémie a vojnového konfliktu,“ konštatuje Lizáková.

Podľa železníc sa v prípade týchto komponentov predĺžili dodacie lehoty o desať až jedenásť mesiacov.

Zabudnuté miesta

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 892
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 446
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 926
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 268
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 503
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 289
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 104
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 048
  1. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  2. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  3. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  4. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  5. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  8. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 348
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 18 262
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 637
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 146
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 949
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 890
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 750
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 844
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  2. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  3. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  4. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  5. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  8. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 348
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 18 262
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 637
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 146
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 949
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 890
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 750
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 844
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu