Korzár logo Korzár Spiš

Rekonštrukcia trate aj Baťovej stanice sa predražila o milióny. Využitie je stále nejasné

O prenájom má záujem mesto i združenie.

Železničná stanica vo Svite je národnou kultúrnou pamiatkou. Železničná stanica vo Svite je národnou kultúrnou pamiatkou. (Zdroj: svit.sk)

SVIT. Je skvostom Baťovej architektúry, označujú ju za vstupnú bránu do Tatier. Súčasťou národnej kultúrnej pamiatky je veľká vsadená a rozmermi nevídaná sklenená vitráž. Železničná stanica je umiestnená na hlavnom ťahu trasy Žilina – Košice.

Zhotovili ju nadčasovo a moderne, projektanti totiž uvažovali, že vo Svite bude žiť 45- až 55-tisíc ľudí. Z posledného sčítania obyvateľov v roku 2021 vyplýva, že má 7 743 obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Budúcnosť stanice, ktorá mala pôvodne podľa regulačného plánu Svitu z roku 1948 slúžiť ako uzol pre stretávanie sa, využívanie služieb a transport do iných miest, však stále nie je jasná.

SkryťVypnúť reklamu

Baťa pod Tatrami

Od roku 2018 až do pandémie covidu-19 prevádzkovalo občianske združenie Rozpuk v stanici múzeum Baťa pod Tatrami.

Podpredseda združenia Andrej Povrazník hovorí, že už pred samotnou rekonštrukciou sa snažili poukázať na to, že ide o unikátnu budovu, s ktorou treba niečo robiť.

„Začali sme budovať múzeum, zbierať artefakty, v malej miere sme to zrekonštruovali,“ opisuje Povrazník.

Múzeum prevádzkovali v miestnosti s rozlohou približne 56 metrov štvorcových. Po začatí rekonštrukcie železnice združeniu prerušili nájom.

Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit, Svit – Štrba.

Súvisiaci článok Modernizácia trate medzi Popradom a Lučivnou je hotová. Zdražela a trvala dlhšie Čítajte 

Zmenila sa vláda

Do miestnosti, ktorú mali prenajatú a kde prevádzkovali múzeum, sa plánujú vrátiť. Po kolaudácii stavby ho chce občianske združenie ďalej prevádzkovať, má tam byť expozícia o histórii mesta Svit spojená so životom českého podnikateľa Jana Antonína Baťu.

SkryťVypnúť reklamu

So železnicami v minulosti rokovali aj o tom, na čo chcú priestory stanice využívať, a zapojili sa aj do pripomienkového konania v rámci dispozičných zmien ikonickej stavby.

Po dokončení rekonštrukcie stanice okolo nej pôjde aj cesta, čo už je v podstate realitou, a preto ju chce občianske združenie premeniť na kultúrno-kreatívnu stanicu. Má byť útočiskom pre mladých a tvorivých ľudí, rôzne komunity či občianske združenia z okolia.

Toto zameranie prezentovali aj na ministerstve dopravy ešte za bývalej vlády, približne pred dvoma rokmi, pričom sa stretli skôr s pochopením a vôľou pomôcť pri realizácii projektu.

„V súčasnosti je naša žiadosť stále aktívna a pracujeme na požiadavkách a pripomienkach riaditeľstva železníc, ktoré boli výsledkom rokovania," hovorí predseda združenia Vladimír Zentko.

SkryťVypnúť reklamu

Premenlivý záujem

O tom, že by mohli priestory ikonickej Baťovej stanice slúžiť verejnosti, sa hovorí už roky. Do tejto debaty sa zapájalo aj mesto.

Ešte v roku 2016 vtedajší primátor Svitu Miroslav Škvarek (nezávislý) hovoril, že v priestoroch železnice by sa mohli konať kultúrne a spoločenské podujatia.

Súčasná primátorka Dáša Vojsovičová (nezávislá) nahradila Škvareka vo voľbách v roku 2018, vlani post obhájila.

Radnica je pod jej vedením takisto naklonená tomu, aby sa v priestoroch železničnej stanice konali rôzne kultúrne podujatia. Už pred rokom sme informovali o tom, že počas jedných z rokovaní mesto Svit však napokon neprejavilo záujem o prenájom.

V súčasnosti však radnica opäť so železnicami o prenájme rokuje. Podľa interných predpisov železníc stanicu nie je možné predať a teda o tom, či sa vytvorí v stanici priestor pre kultúru, musia rozhodnúť železnice ako majitelia priestoru.

Súvisiaci článok Rýchliky tam nestoja, ikonická Baťova stanica by mohla byť priestorom pre kultúru Čítajte 

Nevedia, kto bude správca

Posledné stretnutie medzi mestom a železnicami bolo pred niekoľkými dňami, no aj tak sa mesto nedozvedelo nič konkrétne.

„S odstupom času jedného roka ani na nedávnom rokovaní sa nám železnice jasne nevyjadrili, čo chcú v budove ako majitelia mať," reaguje Zuzana Dobránszka, odborná referentka pre masmediálnu komunikáciu mesta Svit.

Mesto doteraz nevie, na aký účel bude národná kultúrna pamiatka slúžiť, ani kto ju bude prevádzkovať a kto bude jej správca.

Priestory sú veľmi veľkorysé s dobrou akustikou, a preto si tam vie radnica predstaviť konanie kultúrnych či spoločenských akcií, workshopov, prednášok alebo speváckych a hudobných vystúpení. „Ale napríklad aj zriadenie infocentra pre mesto Svit a okolité obce ako vstupnú bránu do Tatier,“ opisuje Dobránszka.

Štátny podnik tak v súčasnosti eviduje dve žiadosti na využitie nebytových priestorov po ukončení rekonštrukcie, a to od mesta Svit a spomínaného občianskeho združenia Rozpuk.

„Nebytové priestory stanice, ktoré nebudú určené pre prevádzkové potreby železníc, budú ponúknuté do nájmu až po kolaudácii 'stavby',“ uviedla Lucia Lizáková z odboru komunikácie a marketingu Železníc SR.

Drahšia o niekoľko miliónov

Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná. Práce sa týkali úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov. Stavba bola rozdelená na úseky Poprad - Svit a Svit – Štrba.

S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020. Výstavba sa pritom niekoľkokrát predražila o niekoľko miliónov eur. Modernizácia mala najprv stáť 100 miliónov eur, z toho viac ako 77,6 milióna eur získali železnice zo zdrojov Európskej únie.

Náklady napokon dosiahli podľa železníc aktuálne čiastku prevyšujúcu 118 miliónov eur, no po siedmom dodatku k zmluve so zhotoviteľom zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv predstavuje jej cena takmer 142 miliónov eur.

Zhotoviteľom stavby je Združenie Tatry 2017, jej vedúcim členom je akciová spoločnosť TSS Grade so sídlom v Bratislave.

Viaceré problémy

Železnice vysvetľujú, že nárast oproti pôvodne predpokladanej cene súvisel s viacerými faktormi.

Ako najzásadnejší označujú vybudovanie podjazdu vo Svite, kde zistili geologické anomálie v podloží. „Tie bolo nutné riešiť osobitným spôsobom v rámci zakladania spodnej stavby, a teda aj z hľadiska bezpečnej a spoľahlivej konštrukcie,“ hovorí Lizáková.

Podobný problém bol aj s podvalovým podložím, kde železnice zistili problémy geologického charakteru, ktoré si vyžadovali zmenu technologických postupov pri výstavbe železničného spodku.

„Ďalej sme identifikovali čierne skládky odpadu v obvode stavby, ktoré sa likvidovali mimo pôvodného rozpočtu,“ vysvetľuje Lizáková.

Došlo tiež k zaznamenaniu zvýšenej hladiny spodnej a povrchovej vody, pričom bolo nevyhnutné prijať osobitné, projektom nepredpokladané technické opatrenia s vplyvom na nárast ceny.

Podmienky pamiatkarov

Pomerne výraznú časť nákladov navyše podľa radnice tvorili aj zmeny už spomínanej budovy železnice. V praxi to znamená, že štátny podnik musel zohľadniť všetky podmienky pamiatkarov.

Kvôli statusu budovy sa museli zachovať najmä charakteristické prvky, ako je kupola stanice s oceľovým nadstavcom označujúcim názov stanice Svit či zachovanie schodísk, spájajúcich budovu s podchodom na nástupištia.

Zachovať sa musia aj jednotlivé interiérové prvky, teda zábradlia, vitríny, odkladacie pulty, pokladničné okienka, kamenné obklady či mozaikové a kamenné dlažby.

Ako dôvody zdraženia rekonštrukcie uvádzajú aj zdražovanie stavebných materiálov z dôvodu pandémie covidu-19 či vojnu na Ukrajine.

Nestihli ani termín

Rekonštrukcia je už ukončená, no Lizáková dodáva, že je ešte potrebné doplniť niektoré segmenty súvisiace s bezpečným pohybom osôb so zníženou schopnosťou pohybu.

Železniciam sa napokon nepodarilo dodržať ani plánovaný termín rekonštrukcie v júli 2023, ukončili ju s polročným meškaním, vlani v decembri.

„Skutočnosť, že sa nepodarilo dodržať plánovaný termín súvisí najmä s nedostupnosťou komponentov elektrotechnického charakteru a významu na globálnom trhu, tiež z dôvodu pandémie a vojnového konfliktu,“ konštatuje Lizáková.

Podľa železníc sa v prípade týchto komponentov predĺžili dodacie lehoty o desať až jedenásť mesiacov.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 482
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 360
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 679
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 081
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 047
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
  1. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  2. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  3. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  4. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  5. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  6. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  7. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  8. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 159
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 556
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 542
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 400
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 921
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 487
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 727
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 059
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  2. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  3. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  4. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  5. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  6. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  7. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  8. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 159
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 556
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 542
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 400
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 921
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 487
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 727
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 059
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu