VYSOKÉ TATRY. Pád vrtuľníka, ktorý sa v sobotu 25. mája zrútil pri Chate pod Rysmi vo Vysokých Tatrách, vyvoláva množstvo otáznikov.
Na palube českého stroja Robinson R44 Raven s registračnou značkou OK-STR, ktorý vlastní firma Industry-logistik, s. r. o., z Ostravy, sedeli traja ľudia.
Ide o ten istý vrtuľník, ktorý viezol štátneho tajomníka ministerstva životného prostredia Filipa Kuffu (nominant SNS) nad Národným parkom Malá Fatra. Tentoraz na palube nebol.
Konateľom spoločnosti Industry-logistik je podľa Denníka N Jaroslav Strakoš s trvalým bydliskom v Opave. Pasažierom na palube bol aj jaskyniar Igor Pap, ktorý zverejnil video z letu Filipa Kuffu.
Ďalším členom posádky bol pilot a inštruktor z veterného tunela v zábavnom parku v Liptovskom Mikuláši Aleš Hrebík.
Český pilot a zároveň majiteľ vrtuľníka mal poranenú hlavu a opuchnuté oko, previezli ho do nemocnice, v nedeľu už z nej odišiel. Zvyšní dvaja členovia posádky vážnejšie zranenia neutrpeli, postaral sa o nich personál chaty.
Nemali povolenie ani aktivovaný odpovedač
Vrtuľník musí mať na let nad chráneným územím národného parku výnimku od okresného úradu, ak letí nižšie ako tristo metrov nad najvyššou prekážkou v okruhu 600 metrov. Na tento prelet vrtuľníka nebolo vydané povolenie.
„Odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu Poprad ako príslušný orgán ochrany prírody a krajiny nevydal súhlas na let vrtuľníka OK-STR v uvedenom termíne,“ uviedlo tlačové oddelenie ministerstva vnútra.
Ani Okresnému úradu Prešov nebola doručená žiadosť o vydanie rozhodnutia na takýto let. Rovnako tak ho neoznámili ani Správe Tatranského národného parku.

Dopravný úrad, ako informoval Denník N, nemá letové údaje, takže pilot zrejme vypol transpondér, teda odpovedač. Let nezachytila ani služba sledovania letov Flightradar24.
Konkrétnejšie informácie nám neposkytol ani Letecký a námorný vyšetrovací útvar. „Udalosť je v štádiu vyšetrovania. Vrtuľník letel z letiska v Ružomberku a na palube boli traja ľudia,“ uviedol Igor Benek z vyšetrovacieho útvaru.
Zaujímalo nás, ako postupujú pri vyšetrovaní, čo všetko preverujú. „Naše postupy nezverejňujeme,“ doplnil Benek.

Beránek: Tušil som, že to zle dopadne
Stroj spadol asi 150 metrov od Chaty pod Rysmi. Jeho zrútenie zaznamenali viacerí svedkovia.
Chatár Viktor Beránek vysvetlil, že v tom čase oslavovali postavenie latríny, ktorá má nahradiť predošlú, zničila ju totiž víchrica.
„Neboli dobré letové podmienky, tušil som, že to zle dopadne,“ povedal Beránek. Pilot sa vraj snažil priblížiť k heliportu pri chate, čo sa mu nepodarilo, a vrtuľník po strate výkonu spadol do snehu.
Posádka si zrejme chcela obzrieť „veselicu“. Ešte predtým si vraj boli pasažieri vrtuľníka nakúpiť med v Žakarovciach, ktorý mali na palube. Beránek sa vyjadril, že po vystúpení z trosiek vrtuľníka boli celí od medu.

Problémy robia Poliaci
Ani Správa Tatranského národného parku (TANAP) nedostala pred letom informáciu o prelete vrtuľníka nad chráneným územím.
S preletmi vrtuľníkov majú v národnom parku nelichotivé skúsenosti. Hlavne poľské vrtuľníky lietajú nad Tatrami príliš nízko. Hovorkyňa Správy TANAP-u Nina Obžutová však vraví, že situácia sa zlepšila.
„V minulosti sme evidovali prelety poľských vrtuľníkov nad Tatrami, a to najmä v časti Belianskych Tatier. Momentálne táto aktivita zo strany Poľska mierne ubrala na intenzite. Na let v piatom stupni ochrany prírody je podľa zákona o ochrane prírody a krajiny potrebný súhlas orgánu ochrany prírody, teda okresného úradu,“ vraví Obžutová.
Dokazovanie výšky preletu a trasy je podľa hovorkyne v kompetencii orgánov činných v trestnom konaní a je možné len na základe záznamov o lete.
Dodáva, že nízke prelety vrtuľníkmi ponad chránené územia majú za následok plašenie zvierat. „Vrtuľníky považujú za predátorov a snažia sa pred nimi skryť. Kvôli stresovej situácii môže dôjsť k zraneniu či smrti zvieraťa,“ uzavrela hovorkyňa Správy TANAP-u.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš